Strona główna/Aktualności/Nauczanie zdalne - zajęcia logopedyczne, pomoc (..)

Nauczanie zdalne - zajęcia logopedyczne, pomoc psychologiczno - pedagogiczna

5 Maja 2020

Ćwiczenia - tydzień  I

Rozruszaj swoją buzię z misiem. Spójrz na obrazek, naśladuj minki misia:

 źródło: logopedapestka

Wysłuchaj opowiadania i ćwicz z misiem „Dzień dobry misiu”

 Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych  zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych  ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).

 

Ćwiczenia -tydzień  II

Przygotuj dwie słomki, kubek z wodą mineralną, kartkę na której narysujesz gniazdo, oraz wycięte z papieru jajka (około 15 sztuk).

Najpierw rozgrzej swoją buzię: zaciskaj wargi kilka razy, zębami górnymi przygryzamy dolną wargę, a później dolnymi zębami przygryzamy górną wargę, wysyłamy 10 buziaków (wargi do przodu). Zabierz słomkę i kubek z wodą, za pomocą słomki robimy bąbelki w wodzie (dmuchamy), a później pijemy wodę przez słomkę. Słomka powinna być na środku ust, zwracamy uwagę, aby dziecko nie gryzło słomki (tylko wargi przytrzymują słomkę). Spróbujmy jeszcze raz napić się wody. A później zabieramy druga słomkę (suchą) i tak jak piliśmy wodę, tak próbujemy tą samą metodą przyssać jajko do słomki i przenieść je do gniazda. 

Zabawa artykulacyjna - dokończ zdania.

  • Lata osa koło..... (nosa).
  • Radują się dzieci, gdy słonko mocno ....(świeci).
  • Za chwilkę zakwitną żółte .... (żonkile).
  • Piękna i radosna idzie do nas....(wiosna).

Ćwiczenia - tydzień  III

 1. Rozruszaj swoją buzię z wesołymi jajeczkami. Każde ćwiczenie wykonaj powoli i dokładnie, powtarzając 5 razy. 


Źródło: Logohelp

2. Dmuchaj na świeczkę -oczywiście pod kontrolą rodzica. Weź głęboki wdech (nie podnosimy ramion) chwilkę przytrzymaj i wydech ustami ( usta w kształcie dziubka) - płomień niech tańczy. Na koniec zabawy zdmuchnij świeczkę.  

 Ćwiczenia - tydzień  IV

Aby mowa prawidłowa się rozwijała niezbędny jest to tego dobrze ukształtowany słuch. Poniżej kilka ćwiczeń słuchowych, które łatwo przeprowadzić w domu:

  • Dziecko siada na środku pokoju, zawiązujemy mu oczy. Następnie rodzic mówi, że będzie wydawał dźwięk, zadaniem dziecka jest wskazanie palcem, z którego miejsca dochodzi dźwięk. Rodzic może naśladować zwierzątko, klaskać, potrząsać grzechotką lub innym przedmiotem, który wydaje dźwięk.
  • Jeżeli mamy w domu minutnik lub budzik, to nastawiamy na konkretną godzinę i ukrywamy gdzieś w pokoju. W tym czasie razem z dzieckiem możemy układać puzzle, gdy budzik/minutnik wyda dźwięk, mówimy dziecku by odnalazło źródło tego dźwięku.
  • Dziecko stoi zwrócone tyłem do rodzica , w tym czasie rodzic wybiera jakiś przedmiot i uderza w niego lub nim potrząsa w taki sposób aby był słyszalny dźwięk (garnki, talerze, łyżki, suszarka, odkurzacz, butelka z wodą) Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jaki to dźwięk.  W wersji trudniejszej dziecko nie wie jakimi przedmiotami posłuży się rodzic. W wersji łatwiejszej można najpierw zademonstrować dziecku przedmioty i dźwięki, które wydają.

 2. Nazwij zwierzątko, spróbuj powtórzyć jakie odgłosy wydaje.  

Ćwiczenia - tydzień V

1. Zabawa paluszkowa - rozruszaj swoje paluszki i powtarzaj. 

Źródło: "Zabawy paluszkowe" Krzysztof Sąsiadek.

2. Wydłużanie fazy wydechowej. Pobieramy powietrze nosem, na chwilkę przytrzymujemy i wydychamy ustami.  A teraz rodzic mówi: Siedzi kaczka na Dunaju, na dwudziestym piątym jaju.... Dziecko i rodzic pobierają powietrze nosem, przytrzymują i na wydechu powtarzają:" jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…" Liczymy do pewnego momentu, tak aby nie męczyć się - zostawiamy trochę powietrza życiowego. Z każdym kolejnym powtórzeniem zabawy powinniśmy wydłużyć nasza fazę wydechu.

 Ćwiczenie - tydzień VI

1. Rozruszaj swoją buzię: przygotuj szklankę wody, płatki,  chrupki kukurydziane, żelki, wykałaczkę. Zapraszam do obejrzenia filmu instruktażowego. 

https://www.facebook.com/logokreacja/videos/229281445017738/ 

2. Rozwijamy mowę - spróbuj wymyśleć jak najwięcej cech danego przedmiotu. Możesz używać prostych zdań.

Teraz spróbuj Ty Źródło:Logokreacja, Rozwijam

 Ćwiczenia - tydzień VII

  1. Zabawa z rymem - dopowiedz i zrób
    Rodzic mówi zdania, których zakończenia (słowa do rymu) dopowiada dziecko i wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.

- Powiedz: prosię i podrap się po … /nosie/

- Powiedz: koń i wyciągnij do mnie … /dłoń/

- Powiedz: krowy i dotnij palcem… /głowy/

- Powiedz: króliczki nadmij.../policzki/

- Powiedz: kaczuszka i dotnij łokciem…/brzuszka/

- Powiedz psy i klaśnij raz, dwa.../trzy/.

2. Opowiadanie "Wieża Oskara" - gimnastyka buzi i języka

Oskar marzy o wybudowaniu największej wieży na świecie. (dziecko wyciąga język w górę, w stronę nosa).

Kiedyś zobaczył w telewizji taką piękną wieżę. (dziecko szeroko otwiera usta, jak przy wymawianiu głoski "a")

Jest ona daleko, we Francji, w Paryżu. Paryż to wielkie miasto, stolica Francji. Wieża, którą Oskar widział, to wieża Eiffla. Nazywa sie tak,ponieważ zaprojektował ja francuski inżynier Gustaw Eiffel.

Oskar od razu zapragnął stworzyć kiedyś podobną. (Przy bardzo szeroko otwartej buzi dziecko wyprężajęzyk najmocniej, jak może, dotykając górnych dziąseł)

Będzie się nazywała wieża Oskara.

Na razie jednak Oskar konstruuje budowle z klocków. (dziecko wysuwa wąski język jak najdalej przed siebie)

Ma ich mnóstwo. (dziecko dotyka czubkiem języka każdego zęba na górze)

Najbardziej lubi takie plastikowe i kolorowe. Klocki są żółte, czerwone, niebieskie, zielone, pomarańczowe oraz fioletowe.

Naokoło mają wypustki, którymi można je łączyć. (dziecko dosięga językiem do ostatniego zęba na górze i na dole z prawej i lewej strony)

Można z nich zbudować naprawdę wszystko.

Wczoraj Oskar zaczął budować wielki stadion. (dziecko nadmuchuje policzki-robi"balonik")

Ułożył z zielonych kloców murawę zajmującą prawie pół jego pokoju. (dziecko kręci językiem w otwartej buzi)

Doszedł do połowy, ale było już późno i mama kazała przerwać budowanie i iść spać. (dziecko naśladuje"chrapanie")

Dzisiaj po powrocie z zerówki Oskar z zapoałem kończy swoją konstrukcję.

Ściany robi żółto-czerwone, a dach niebieski. (dziecko oblizuje zęby na górze i na dole z zewnątrz i od wewnątrz)

Dachu robi tylko kawałek, żeby było widać, co dzieje się w środku. Takie właśnie stadiony oglądał z tatą na ekranie komputera. Są przepiękne i są w Polsce.

W Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Pozn aniu. (dziecko dotyka językiem górnej wargi, lewego kącika ust, prawego kącika ust i dolnej wargi)

Stadion w pokoju Oskara też jest piękny. (dziecko szeroko otwiera usta, jak przy wymawianiu głosk"a")

Oskar jest z siebie dumny. (dziecko wciąga wargi w głąb jamy ostnej)

Rodzicom stadion też się podoba. Chwalą budowlę. (dziecko naśladuje "całuski"-cmoka wragami złożonymi w ryjek)

Oskar postanawia dobudować obok wieżę. (dziecko wysuwa język w górę, w stronę nosa)

Wieża szybciutko rośnie. ( dziecko otwiera szeroko buzię i porusza językiem raz do góry, raz do dołu)

Oskar wymyślił, że będzie w paski. (dziecko oblizuje górną wargę - raz w prawą raz w lewą, potem oblizuje dolną wargę)

Starannie dobiera kolory - niebieskie, żółte, czerwone, fioletowe. (dziecko dotyka językiem górnej wargi, lewego kącika ust, prawego kącika ust i dolnej wargi)

Wieża zaczyna być wyższa od Oskara i chłopiec nie może dosięgnąć, aby dołożyć kolejne klocki. (dziecko robi "smutna minę - opuszcz kąciki ust w dół)

Co tu zrobić? 

Oskar rozmyśla, rozglądając się po pokoju. (dziecko oblizuje wargi robiąc kółka przy otwartej buzi, raz w prawą , raz w lewa stronę)

Ale przecież tata jest w domu. (dziecko rozciąga szerokowargi w uśmiech, odsłaniając zęby)

Po chwili obydwaj pracują przy wykończeniu wieży- wieży Oskara.

 Ćwiczenia - tydzień VIII

 1. Ćwiczenia artykulacyjno-ortofoniczne:”Wycieczka konika na łąkę”. Rodzic mówi krótką historyjkę o koniku i wykonuje odpowiedni ruch. Dziecko naśladuje rodzica.

Konik jedzie na wycieczkę na łąkę. (naśladowanie odgłosu kopyt konia: kląskanie językiem-uderzanie językiem o podniebienie.

Konik jest zmęczony. ( parskanie ustami)

Konik jest zadowolony i głośno rży: i-ha-ha, i-ha-ha

2. Ćwiczenia oddechowe: ”Kwiatki”- Rodzic prosi, by dziecko wykonało ćwiczenia:

- „Wąchanie kwiatów”- wdech powietrza nosem, wydech ustami - udajemy, że wąchamy kwiatki.

- „Zdmuchiwanie płatków kwiatów”- wciągamy powietrze przez nos (usta zamknięte), zatrzymujemy, wydmuchujemy powietrze ustami, tworząc z nich „ryjek”(wargi ściągnięte), tak jak przy zdmuchiwaniu płatków z kwiatów.

3. Gimnastyka buzi  z pszczółką. - dziecko wybiera pszczółkę, a rodzic czyta zadanie. 

 Ćwiczenia - tydzień IX

  1. Ćwiczenia słownikowe: "Palce"

Zabawa: Liczymy palce prawej ręki, następnie lewej ręki, potem obu rąk.

Nazywamy i dotykamy palce (mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk) prawej ręki, potem lewej ręki.

  1. Ćwiczenia słuchowe: "Rymowanka-pokazywanka"

Zabawa: Rodzic mówi rymowankę i pokazuje kolejno palce.

Rymowanka "Rodzina"

Ten pierwszy (kciuk) - to nasz dziadek

A obok (wskazujący) - babunia.

Największy (środkowy) - to tata.

A przy nim (serdeczny) - mamunia.

a to jest (mały) - dziecina mała.

A to (cała dłoń) - moja rączka cała.

Następnie mówimy rymowankę, a dziecko pokazuje kolejno palce.

3. Ćwiczenia ortofoniczne- Zabawa "Odgłosy pojazdów"

Zabawa:  Rysujemy pojazdy na kartce, zachęcamy dziecko do naśladowania różnych odgłosów pojazdów:

pociąg: puf, puf, puf lub czu, czu, czu

rower: dzyń, dzyń, dzyń

trktor: pyr, pyr, pyr
samolot: żżż, żżż, żżż

statek; uuuu, uuuu, uuuu
samochód - wrr, wrr, wrr

karetka: e-o, e-o, e-o

policja: i-u, i-u, i-u

 Ćwiczenia - tydzień X

  1. Ćwiczenia słuchowe:„Pogoda”

Zabawa:  Na dźwięk „ szuu…” dzieci naśladują wiatr, który szybko wieje (ruchy ramion nad głową) mówiąc głośno „ szuuu”. Na dźwięk „ kap” - naśladują paluszkami krople deszczu mówiąc „ kap”. Na dźwięk „ha- ha” - dziecko naśladuje świecące słoneczko - ręce do góry i ruchy dłoni.

  1. Ćwiczenia warg: "Całuski”

Pomoce: lusterko, kartka, szminka do ust/dżem/mus

Zabawa: Rodzic pokazuje ruch - usta w dzióbek (ściągamy usta i wysuwamy do przodu) i cmokamy. Zachęcamy dziecko do naśladowania. Następnie malujemy dziecku wargi pomadką/dżemem/musem i prosimy, by pozostawiło na kartce papieru ślady - całusy.

  1. Gimnastyka warg i języka 
  • Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami (górnymi dolnej warg i odwrotnie)
  • Wysuwanie warg „w ryjek”, cofanie w „uśmiech”
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo,
  • Język na zmianę przyjmuje kształt „łopaty” i „grota”,
  • Kląskanie językiem,
  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta,

Ćwiczenia - tydzień XI

1. Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

2.Ćwiczenia policzków:

  • Nadymanie policzków -„ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków -„ chudy zajączek”.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” -„ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

 3. Zabawa paluszkowa 

Ćwiczenia - tydzień XII

Ćwiczenia - tydzień XIII

Ćwiczenia usprawniające wargi

  • Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
  • Całuski - usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
  • Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
  • Zmęczony konik - parskanie wargami.
  • Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
  • Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte"
  • Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
  • Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.

Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja)

  • Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  • Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
  • Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

Ćwiczenia - tydzień XIV

1. Pomyśl i odpowiedź - "Czego będę potrzebował/a gdy będę...?"

2. Gimnastyka buzi i języka - wykonaj ćwiczenia

 

Kategoria: Powiązane pliki [4]
Format Data publikacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
Kategoria: Aktualności
jpg 2020-04-16 Ćw. słuchowe - podziel na sylaby.JPG
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 74
Ćw. słuchowe - podziel na sylaby.JPG 88.84KB zobacz
pdf 2020-04-16 ćwiczenia grafomotoryczne.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 43
ćwiczenia grafomotoryczne.pdf 560.23KB zobacz
pdf 2020-04-16 masy sensoryczne.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 65
masy sensoryczne.pdf 768.61KB zobacz
pdf 2020-04-16 Ćw. wzrokowe - pokoloruj odpowiedni element.pdf
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 53
Ćw. wzrokowe - pokoloruj odpowiedni element.pdf 40.36KB zobacz

do góry