Jeżyki

13 Maja 2020

Zadanie/środa/13.05.2020r

1.Ile kropek ma biedronka” - zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko poruszają się w rytmie podanym przez rodzica. Na hasło: Ile kropek ma biedronka? dziecko zatrzymuje się, a rodzic wystukuje określoną liczbę dźwięków, np. 3. Zadaniem dzieci jest policzenie, powiedzenie i pokazanie na palcach liczby usłyszanych dźwięków.

 2.Zabawa ruchowa „ Pająk i biedronka” . Dziecko-biedronka otrzymuje papierowy- listek. Poruszają się w rytm muzyki. Na pauzę w muzyce i hasło „Pająk idzie” siada szybko na listku, tak żeby go pająk nie złapał. Zabawa rodzinna  https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

3.Piosenka Biedronka i muchomor-Śpiewające brzdące. Zachęcam do nauczenia się piosenki https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE

Zobaczyła raz biedronka, Czerwonego muchomorka,

Co kapelusz miał w kropeczki,

Tak jak wszystkie biedroneczki.

 

 Ref. Tu kropeczka, tam kropeczka,

Kropka w kropkę jest kropeczka. (4x)

 

Miał muchomor kropki białe,

Okrąglutkie i wspaniałe,

Więc biedronka je zabrała

I się sama w nie ubrała.

 

Ref. Tu kropeczka, tam kropeczka,

Kropka w kropkę jest kropeczka. (4x)

 

Kropki stracił pan muchomor

I ze złości tupnął nogą,

Jednak nic to nie zmieniło,

Bo biedronki już nie było.

 

Ref. Tu kropeczka, tam kropeczka,

Kropka w kropkę jest kropeczka. (4x)

 4.„Biedronka” - zabawa rysunkowa wg rymowanki Ewy Pyczek. Spróbuj narysować samodzielnie biedronkę lub zrób z kolorowych kółek .Na twoją pracę czekamy z niecierpliwością :ewahibner325@gmail.com

 Kółko przetnij na połówki,

 główka, czułki, kropki, nóżki.

 Ile kropek masz biedronko?

  Nie wiem ile. Spytaj słonko.

Źródło: Podręcznikarnia, Nowa Era, You Tube

Zadanie/czwartek/14.05.2020r

 1.Zagadka wprowadzająca w temat zajęć:

Lata sobie z kwiatka na kwiatek,

Zbiera sobie złoty pyłek,

ale nie jest to motylek.

 2.Oglądanie filmiku pszczoły - rozmowa na temat pszczół.

   https://www.youtube.com/watch?v=yyzHacxslsg

 https://www.youtube.com/watch?v=r65R8crNjig

-jak wygląda pszczoła

- co zbiera na łące?

- gdzie mieszka pszczoła?

- co powstaje z pyłku kwiatowego?

- jaki smak ma miód?

- dlaczego miód jest zdrowy?

- czy pszczoła może być niebezpieczna, dlaczego? 

3.Degustacja miodu.Dziecko otrzymuje patyczek od lodów, macza w miodzie. 

 4.Pszczółki na łące - zabawa ruchowa. Bieganie po pokoju, naśladowanie dźwięków wydawanych przez pszczoły bzz - bzz, zbieranie pyłku kwiatowego - przysiad.

5. Praca plastyczno-techniczna.Potrzebne będą :rolka po papierze, kolorowy papier, klej, nożyczki, flamastry  https://www.youtube.com/watch?v=wqwIoUeKoj0

Źródło: Podecznikarnia, You Tube, 

Zadanie/piątek/ 16.05.2020r.

1.Rodzicu przeczytaj dziecku  wiersz Doroty Gellner „Gąsienica- tajemnica”

 Gąsienica- tajemnica                                     

Idzie ścieżką gąsienica,                                              będę spała jak w śpiworze.

Kolorowa tajemnica.                                      Już się niby nic nie dzieje.

Krótkich nóżek mnóstwo ma…                                 Kokon się na wietrze chwieje…

Jedną robi na „pa, pa, pa!”                                        Gąsienica w środku śpi

Do widzenia! Do widzenia!                                       i zamknęła wszystkie drzwi.

Czary mary- już mnie nie ma!                                    A na wiosnę- patrzcie teraz!

Nitką się owinę cała                                       Ktoś w kokonie drzwi otwiera!

I przez zimę będę spała!                                            Macha do nas skrzydełkami…

Gdy ochłodzi się na dworze,                          Kto to jest? Powiedzcie sami.

 

Kochani teraz kilka pytań do Was: Kto jest głównym bohaterem wiersza? Jak ona wyglądała oraz jak spędziła zimę? Powiedzcie czy gąsienica zimą i wiosną wyglądała tak samo?

Obejrzyjcie krótki film, który ukaże Wam co stało się z naszą gąsienicą.

https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg

 2. Zabawa ruchowa w domu.Potrzebujemy tylko taśmy  i wolnej przestrzeni http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/03/zabawy-ruchowe-w-domu_26.html

 3.Co się zmieniło?-Rodzicu przygotuj kilka rzeczy np. nożyczki, klocek, kredkę, piolot od tv, książkę (to co masz pod ręką)Następnie ułóż  przedmioty w dowolnej kolejności i poproś dziecko aby zapamiętało ułożenie. Teraz poproś dziecko aby na chwilę wyszło z pokoju, a ty zmień położenie kilku przedmiotów. Zawołaj swojego malucha i sprawdź jego pamięć . Co się zmieniło? Zabawę powtarzamy, możemy też zamienić się rolą.

4.Praca plastyczna "Motyl" -  Potrzebne będą farby i kartka papieru-wykonaj zgodnie z instrukcją http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/05/motyl-praca-plastyczna.html

Źródło: Boberkowy world, Kreatywnie w domu, Podęcznikarnia, Youtube,

Zadanie/poniedziałek/ 18.05.2020r

1.Wyjaśnienie znaczenia wyrazu „zawód”, pogadanka na temat zawodów wykonywanych przez rodziców dzieci i innych ludzi z otoczenia - rozmowa o mniej znanych zawodach oraz podkreślenie ważności każdej wykonywanej pracy.Opowiedzcie dziecku czym się zajmujecie w swojej pracy, czym sie zajmuje babcia,dziadek, ciocia itp.

Zachęcam do obejrzenia bajki https://www.youtube.com/watch?v=s5gju-vNKtg

 2.Zagadki -dziecko stara się odgadnąć, o jakich zawodach mowa jest w zagadkach.

  Gdy choroba Cię dopadnie, on zbada cię dokładnie.

W gardło zajrzy i obsłucha, zerknie w nosek i do ucha.

Po czym ci zapewne powie, jak choroba twa się zowie.  Lekarz

 

 Kiedy pożar gdzieś wybucha, trzeba wezwać tego zucha.

Który został przeszkolony, jak ma ogień być gaszony.  Strażak

 

Gra on w kinie albo w teatrze, sam albo w dużym składzie.

Śpiewa, tańczy, recytuje; w każdej roli się znajduje.   Aktor

 

Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia,

wygląd naszych włosów czaruje i zmienia.    Fryzjer

 

Kto to jest?

W białej czapce na ulicy stoi, ważną jest osobą.

Dobrym okiem, bystrym słuchem

kieruje ulicznym ruchem.                                 Policjant

 3.Zabawa pt. ,,Zaczarowany stolik” - kojarzenie przedmiotu z zawodem.(Rodzic przygotowuje różne przedmioty: duża łyżka, kreda, termometr, mąka, grzebień i nożyczki itp.)

4. A teraz ruszamy na podwórko do piaskownicy i zabawimy sie dzis w murarza. Zbudujcie coś samodzielnie, chętnie zobaczę co ciekawego zrobiliście:)

 

Zadanie/wtorek/19.05.2020r

 1.Zabawy ruchowe: Każdą zabawę powtarzamy kilka razy

 Listonosz wrzucający listy do skrzynki - dziecko stoi w pozycji wyprostowanej, trzymając ugięte w łokciach ręce na wysokości klatki piersiowej; wykonują wypad w bok, uginając lekko kolana, prostując ręce i rozkładając je jednocześnie na boki; potem następuje powrót do pozycji wyjściowej i wykonanie wypadu w przeciwną stronę.

 Górnik zjeżdżający do kopalni - dzieci wykonują przysiady

 Kurier dostarczający paczkę - dziecko wyciąga ręce w górę, a następnie wykonuje skłon w przód w taki sposób, aby tułów i nogi utworzyły kąt prosty.

 Fryzjer tnący nożyczkami - dziecko przyjmuje pozycję leżącą na plecach, unoszą wyprostowane nogi i wykonują delikatne wymachy na boki tzw. nożyce

 Hydraulik przepychający zatkaną rurę - dzieci wykonują pogłębione skłony w przód

 Kucharz - dzieci napinają mięśnie brzucha i pokazują jak wyglądają. gdy są głodne, a następnie rozluźniają mięśnie i prezentują, jak wyglądają, gdy zjedzą to, co przygotował kucharz.

 Kelner rozglądający się, czy goście go nie potrzebują - dziecko stoi w pozycji wyprostowanej, trzymając ręce na biodrach i wykonuje skręty tułowia

2.Kim będę, jak dorosnę?- rozmowa

Rodzic opowiada dziecku o różnych zawodach wykonywanych przez ludzi dorosłych: np. lekarz, nauczyciel, strażak, fryzjer, policjant, żołnierz, piosenkarka, itp. Następnie pyta: Jaki zawód podoba ci się najbardziej?, Kim chciałbyś zostać w przyszłości, gdy dorośniesz?

 

3.Zabawa „Kolory”- plansze do zabawy lego Duplo lub innymi kolorowymi klockami. Na planszach znajdziecie kolorowe kształty, na których dzieci mogą układać klocki w odpowiednich kolorach. Powtarzamy kolory i układamy wg wzoru.

Plansze do pobrania https://lecibocian.pl/zabawa-z-lego-duplo-nauka-kolorow-plansze-do-druku/

 4.Karta pracy- Pokoloruj listonosza lub policjanta (str 33 lub 34)  https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Źródło: Leci bocian, Podręcznikarnia, 

Szanowni Państwo!!!

      W związku z sytuacja rozwojową wirusa COVID19 na terenie Śląska, możliwość otwarcia przedszkoli od 25 maja 2020r. będzie mogła nastąpić nadal z zachowaniem nadzwyczajnego reżimu sanitarnego. W związku z tym prosimy o kontakt SMS na numer 539013428 zainteresowanych rodziców. W treści SMS proszę wpisać TAK lub NIE, imię i nazwisko dziecka, grupa dziecka. INFORMACJE NALEŻY PRZESŁAĆ DO 20.05 DO GODZINY 12.00 . Dziękujemy za zrozumienie. Przedszkole Publiczne w Czyżowicach.

Zadanie/środa/20.05.2020r

 

1.Do kogo należą te przedmioty? - zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje różne akcesoria kuchenne. Rozpoznawanie i nazywanie  przedmiotów, które leżą na stole. Rozmowa na temat, kto mógł pozostawić te akcesoria. (kucharz)

 2.Praca kucharza bajka https://www.youtube.com/watch?v=wuO5jUZX9EA. Porozmawiajmy z dzieckiem gdzie pracuje kucharz, co robi, jakie musi mieć cechy itp.

 3.Przygotujmy kilka rzeczy do skosztowania i określenia smaku : cukier, sól, cytryna, rzodkiewka, ogórek kiszony  itp. Nazwijmy i porównajmy smaki ( słodkie, słone, ostre, kwaśne itp.)

 4.A teraz idziemy do kuchni i spróbujemy dziś coś ugotować . Mogą to być pyszne kanapki, jajecznica, a może smaczne ciasteczka czekoladowe lub babeczki ? Czekam na wasze pomysły …co dziś ugotowaliście razem z Waszymi rodzicami

Zadanie/czwartek/21.05.2020r

 

1.Rozmowa z dzieckiem na temat zakupów i tego kto pracuje w sklepie:

- Kto robi zakupy dla waszego domu?

- Gdzie można kupować produkty?

- Jak wygląda sklep?

- Co jest potrzebne do zakupów?

- Kto pracuje w sklepie?

 A teraz zobaczcie na ilustracjach  ile jest rodzajów sklepów: Piekarnia, Apteka, Sklep obuwniczy, Sklep odzieżowy, Warzywniak, Sklep Rybny

 

 

2.Zabawa  dydaktyczna „Zakupy” - Dopasuj torbę z zakupami do listy dziecka. Karty do pobrania tutaj  http://przedszkolankowo.pl/2017/01/25/zakupy-plansze/

 

3.Zabawa  „Bawimy się w sklep”-przygotujcie kilka różnych produktów, torbę na zakupy, portfel z pieniążkami i zbawcie się w sprzedawcę i kupującego . Dzieci uwielbiają takie zabawy. 

4.Praca plastyczna „Moje zakupy” -potrzebne będą nożyczki, klej,  kartka papieru, stare gazetki  reklamowe z produktami. Dziecko wycina elementy, które chciałoby kupić w sklepie i przykleja na kartkę . Pamiętajmy o bezpiecznym używaniu nożyczek.

Szablon koszyka https://www.fotoomnia.pl/photo/Wozek-Sklepowy-Symbol-3381

 

Źródło: Przedszkolankowo, Podręcznikarnia, Fotoomnia.pl

Zadanie/piątek/22.05.2020r

1. Posłuchajcie piosenki. Piosenka bardzo łatwo wpada w ucho, wiec dzieci mogą się jej nauczyć. Wystarczy, że ją kilka razy włączymy, a dziecko z pewnością się nauczy. http://chomikuj.pl/malgorata/DZIECIAKI+!!/PIOSENKI/PIOSENKI-Weso*c5*82o+graj*c4*85+przedszkolacy/piosenki+przedszkole/Chodzi+Listonosz,2588747978.mp3(audio)

I.Chodzi listonosz tu i tam,puka do mieszkań stu.

ja listonosza dobrze znam,„dzień dobry” mówię mu.

 

Ref.Dzień dobry, dzień dobry, witam pana.Czy niesie pan w torbie listy dla nas?

Torba jest wypchana aż do dna;i dla nas, i dla nas list pan ma!

 

II.Wysiał marynarz listy dwa,listy zza siedmiu mórz!

Już je listonosz w torbie ma,dzieciom odnosi już!

 

Ref.Dzień dobry…

 

III.Chodzi listonosz całe dnie,drogę ma długą, złą.

Więc gdy u ciebie zjawi się,ładnie przywitaj go!

 Ref.Dzień dobry…

 Porozmawiaj z dzieckiem o czym była piosenka, Kim jest listonosz?, Czy jego praca jest trudna? Pokażmy dziecku list, kartkę, znaczek. Wyjaśnij dziecku , że list musi  mieć nadawcę i adresata.

 2.Historyjka obrazkowa -ułóż obrazki zgodnie z kolejnością.

 

3.Przygotuj tacę kuchenną , nasyp do niej piasku lub innego materiału sypkiego (kasza manna, mąka, bułka tarta) .Niech dziecko spróbuje malować ,kółko, kwadrat, trójkąt, prostokąt.

A następnie do wierszyka narysujcie kopertę.

 „Koperta”, w: A. Maćkowiak,

Mam dla ciebie propozycję, mam nową ofertę.

Narysujesz ze mną pięknie pocztową kopertę.

Na początek stwórz prostokąt. W nim się trójkąt chowa.

Co wierzchołek ma na dole. Koperta gotowa.

 4.List- możesz dziś narysować piękny obrazek rz pomocą rodzica spróbuj zaadresować kopertę i wysłać list np. do babci, cioci, kuzyna itp.

Źródło: Boberkowy world, , Tropiciele-czterolatek,

Zadanie/poniędziałek/25.05.2020r.

1.Drogie Mamy, pokażcie dziecku zdjęcia opowiedzcie dziecku kilka ciekawostek z Waszej przeszłości - Co lubiłyście robić jako dziecko? co Wam sprawiało radość? Jakie miałyście smutki?  Powspominajcie miejsca, w których jesteście na prezentowanych zdjęciach - pokażmy dziecku, że i jego Mama była dzieckiem, tak samo jak Ono, miała swoje dziecięce problemy, bawiła się i przeżywała różne historie. Zakończcie, że teraz jesteście Mamą takiej kochanej Córeczki/ Synka. Przytulcie swoje dziecko.

 2.Zaproście teraz do zabawy ulubionego pluszaka dziecka . Za chwilę Ty, droga Mamo, wcielisz się w rolę tego misia, ale zanim to nastąpi, powiedz dziecku coś w stylu:

„Miś powiedział mi na uszko, że chciałby dziś z tobą porozmawiać. Obiecałam mu, że nagram tę waszą rozmowę na dyktafon. Pokażę ci teraz, jak to działa.”

 Ustawcie dyktafon, zakryjcie twarz maskotką, by urzeczywistnić dialog i rozpocznijcie rozmowę z dzieckiem, tym razem bądźcie w roli misia:

  Dzień dobry…IMIĘ DZIECKA. Opowiesz mi dziś o swojej mamie? Jestem bardzo ciekawy…

 - jak na imię ma twoja mama? - pada odpowiedź dziecka

 - jaka jest twoja mama? - pada odpowiedź dziecka

 - co lubisz robić z mamą? - pada odpowiedź dziecka? (prawdopodobnie padnie odpowiedź BAWIĆ SIĘ)

 - w co się lubisz bawić z mamą?

 - co lubi twoja mama?

 - co twoja mama robi w domu? - pada odpowiedz dziecka

 Niech miś zakończy: SŁYSZĘ, ŻE TWOJA MAMA BARDZO DBA O CIEBIE I O (…wymieńcie imiona pozostałych członków rodziny)  BO WAS BARDZO KOCHA. TRZEBA POMAGAĆ MAMIE W DOMU, ŻEBY NIE BYŁA ZMĘCZONA, BO MY TEŻ BARDZO NASZE MAMY KOCHAMY

 Koniec nagrania. Proszę, odtwórzcie je dziecku, niech usłyszy swój głos (Wy , Mamy, macie garść informacji na swój temat i mały podgląd tego, jak postrzega Was Wasze dziecko).

 3.Powiedzcie teraz dziecku, że miś popatrzy jak ładnie się razem potraficie bawić . Niech dziecko posadzi misia w wygodnym miejscu, a Wy zaproście malucha do zabawy w Lustro - mama i dziecko stroją naprzeciwko siebie. Mama pokazuje dowolną czynność, ruch lub minę, a dziecko je naśladuje. Można zrobić zmianę - teraz dziecko wymyśla czynności, ruchy, miny, a zadaniem mamy jest odtworzyć je.

4.Przygotuj sylwety serca z białej kartki, farby, folię bąbelkową. Przygotowaną sylwetę wypełnimy stemplami z folii bąbelkowej. Serca mogą być jedno- lub wielobarwne - wszystko zależy od inwencji dziecka.

Powiedzcie dziecku , że dla ludzi serce to znak (symbol), że kogoś bardzo kochamy. Serce to symbol miłości.Zadajcie pytanie, komu dziecko chciałoby dać taki znak?Wykonane serca dzieci wręczą członkom rodziny.

Plik serce: https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

 

Źródło: Zabawy czas, Kreatywnie w domu, Podręcznikarnia

Zadanie/wtorek/26.05.2020r.

 Dla wszytskich Wspaniałych Mam !!!!

1.Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Zapach mamy” https://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,zapach-mamy,38993053

 Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

  • Z czym kojarzy się Tomkowi mama?
  • Co zrobił Tomek z perfumami mamy?
  • Co robił Tomek przed snem, kiedy nie było mamy?
  • Co się śniło Tomkowi?
  • Co dostał Tomek od mamy?

 2. Raz, dwa, trzy, mama patrzy! - zabawa ruchowa

Mama odwraca się tyłem do dzieci,  zasłania oczy dłońmi i wypowiada hasło: Raz, dwa, trzy, mama patrzy! Wtedy dzieci biegną w jej stronę. Gdy mama się odwróci, dzieci stają nieruchomo. Ten kto się poruszy, wraca na start. Mama znów wypowiada słowa: Raz, dwa, trzy, mama patrzy! Ten kto pierwszy dobiegnie do mamy wygrywa i ją zastępuje.

 3. Do kogo to należy? - zabawa dydaktyczna

 Rozpoznawanie, nazywanie i klasyfikowanie przedmiotów. Rodzic umieszcza obrazek taty i mamy, oraz przedmioty (lub ich obrazki) charakterystyczne dla mężczyzny i kobiety, np. spódnice, szpilki, damska torebka, szminka, krawat, koszula, marynarka, maszynka do golenia. Dziecko stara się nazwać przedstawione przedmioty i powiedzieć do kogo należą: do mamy czy taty?

4. Kwiatek dla mamy- (miał być bukiecik nazbieranych kwiatów z łąki -ale pogoda dziś niestety nie za ciekawa) . Więc kochane dzieci narysujcie samodzielnie piękny kwiatek  dla Waszych Kochanych Mam. 

Źródło: Stylowi, Podręcznikarnia, 

Zadanie/środa/27.05.2020r.

 1.„Moi najbliżsi” - rozmowa na podstawie zdjęć znajdujących w domu; odpowiadanie na pytania:

-  Kim są osoby na fotografiach?

- Jak się nazywają?

-  Kiedy zostały zrobione te zdjęcia?;

 Przeliczanie osób na zdjęciach, wskazywanie najmłodszych i najstarszych osób w rodzinie

 2.Droga do domu” - zabawa doskonaląca orientację w przestrzeni; poruszanie się według poleceń rodzica, np.: do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo

 3.„Co się zmieniło?” - zabawa doskonaląca spostrzegawczość oraz pamięć

Rodzic  umieszcza na podłodze lub na stole kilka drobnych przedmiotów  (nożyczki, kredka, mazaki, zeszyt itp). Prosi, by dziecko uważnie im się przyjrzało. Następnie dziecko zamyka oczy lub odwraca się tyłem rodzic zmienia coś, np. przekłada jeden przedmiot w inne miejsce, wymienia jeden przedmiot na inny, zabiera jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co się zmieniło.

 4.Piosenka -posłuchajcie piosenki „Moja wesoła rodzinka” (kto ma ochotę może się jej nauczyć)

 https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

 "Moja wesoła rodzinka"

 My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

My jak palce jednej dłoni!

 

Mama, tata, siostra, brat

I ja - to mój mały świat!

Dużo słońca, czasem grad -

To wesoły jest mój świat!

 

Mama zawsze kocha czule,

ja do mamy się przytulę,

w bólu, żalu i rozterce,

bo mam mama wielkie serce!

 

Mama, tata, siostra, brat..

 

Z tatą świetne są zabawy,

z nim świat robi się ciekawy!

Tata ma pomysłów wiele,

jest najlepszym przyjacielem!

 

Mama, tata, siostra, brat…

 

Gdy napsocę i nabroję,

stoję w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje,

a mamusia pocałuje!

 

Mama, tata, siostra, brat..

 

Kiedy nie mam taty, mamy,

wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu,

jest wesoło w naszym domu!

 

Mama, tata, siostra, brat…

5. Ćwiczenia grafomotoryczne- "Moja rodzina" 

Źródło: Podręcznikarnia, You Tube, 

Zadanie/czwartek/28.05.2020r.

 

1.Wysłuchanie wiersza przez dzieci

 Jestem Ignacy, a to moja rodzinka

O której teraz powiem Wam słów kilka

To jest mój tatuś, tatuś ukochany,

Teraz z tatusiem mamy poszukamy.

To jest mamusia, mamusia kochana.

Zawsze pogodna, zawsze roześmiana.

To moja siostra, starsza o dwa lata.

widzę młodszego ode mnie brata.

A czy gdzieś przypadkiem nie schowała się babcia z

dziadkiem?

Też ich poszukamy, bo to rodzice taty i mamy!

Również w domu, na naszej kanapie

Leży pies Burek, który jak śpi to chrapie

On również należy do naszej rodziny

Pilnuje domu kiedy my już śpimy.

Z rodziną, miło spędzać czas.

Najważniejsza jest rodzina dla każdego z nas.

Omówienie wiersza - przypomnienie nazw członków rodziny,

występujących w wierszu.

-Kto mieszka z Ignacym w jego domu?

-Jak nazywa się piesek?

 2.„Ma-ma” - sylabizowanie w czasie zabawy, rozwijanie słuchu fonetycznego dzieci (ma-ma, ta-ta, bab-cia, dzia-dek, Bu-rek, sio-stra, brat)

3.Zabawa paluszkowa „Rodzinka”

 

(dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)

 Ten duży- to dziadziuś

A obok - babunia

Ten w środku -to tatuś.

A przy nim- mamunia.

A to jest- dziecinka mała

A to- moja rączka cała!

 4.Zabawa ruchowa „Rzeźbiarz” -Podczas zabawy rodzic zamienia się w nieruchomy posąg, dziecko zaś naśladuje rzeźbiarza. Należy zatem wcześniej pokazać dziecku, na czym polega i jak wygląda praca rzeźbiarza.

Dziecko jest rzeźbiarzem, rodzic blokiem kamienia, z którego powstanie rzeźba. Kamień pozostaje nieruchomy. Rzeźbiarz przesuwa poszczególne część ciała rodzica, uderzając lekko dłońmi w przyszły posąg i nadając mu wybraną przez siebie pozycję.

 Rzeźby mogą również powstawać z bryłek gliny lub plasteliny. Rzeźbiarz wykonuje wówczas ruchy przypominające lepienie, aby nadać posągowi odpowiedni kształt.

 5.Praca plastyczna- wyklejenie plasteliną plakatu „Rodzina”

Źródło: Podręcznikarnia, Leci bocian, 

Zadanie/piątek/29.05.2020r.

1. „Wesoły masażyk”-Rodzic na plecach dziecka wykonuje różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka. Ukazanie czynności, które w większości wykonują mamusie.

 Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)

Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)

Kucharz w garnku miesza(koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)

Praczka pranie wiesza(delikatne szczypanie)

Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)

Muzyk gra co rano(naśladowanie ruchów pianisty)

I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)

Obrazek maluję(dowolne kreślenie palcami na plecach partnera).

   2. „Ile słyszysz, ile widzisz?” - zabawa ćwicząca sprawną reakcję na sygnał dźwiękowy, wizualny. Tata przygotowuje garnek lub bębenek i drewniana łyżkę. Ile uderzeń w garnek/bębenek dzieci usłyszą, tyle razy podskakują. Ile oczek wskaże rzucona kostka, tyle przysiadów robią dzieci.

 3. Zabawy ruchowe z  kocykiem.

„Na - pod - za” - ruchowa zabawa dydaktyczna z rodzicem. Kształtowanie pojęć: na, pod, za. Każde dziecko ma mały kocyk lub chustę i wykonuje kolejne polecenia rodzica: wejdź pod kocyk, stań na kocyku, kucnij za mną.

„Odklej mnie” - dzieci leżą na kocykach, „przyklejone” do podłogi, a rodzice próbują „oderwać” od podłogi poszczególne części ciała dziecka.

„Jedziemy na kocyku” - zabawa z rodzicem Dziecko siedzi na kocyku, a rodzic ciągnie za kocyk.

 4. "Piankolina"- wspaniała zabawa sensoplastyczna http://ladymamma.pl/piankolina-diy-czyli-sposob-kreatywna-zabawe-domu/

Co będziemy potrzebować :

  1 opakowanie pianki do golenia

1 kg mąki ziemniaczanej

odrobina żelu pod prysznic (najlepiej w neutralnym kolorze)

barwniki spożywcze dla chętnych, będzie kolorowo

 Do miski wycisnąć całą piankę do golenia i  odrobinę żelu.  Dodać kilka kropli barwnika, a następnie delikatnie wymieszać drewnianym patyczkiem. Do piany stopniowo dosypać mąkę i mieszać do momentu uzyskania masy, którą można kształtować.

Źródło: Lady Mama, Podręcznikarnia, 

Zadanie/poniedziałek/1.06.2020r.

Dzień dobry Kochani!!! Wstaliście? Mamy nadzieję, że nie zapomnieliście jaki dziś dzień?Dziś  Dzień Dziecka , czyli Wasze święto z tej okazji dziś nie będzie zajęć dydaktycznych ... Zachęcam do obejrzenia spektaklu dla dzieci o godzinie 10.00 przygotowanego specjalnie na tą okazję: https://teatrbaj.pl/spektakl-ja-maluch-i-morze-w-rez-marka-zakosteleckyego-online/

A teraz przyjmijcie od nas życzenia:

Z okazji Dnia Dziecka Kochane Dzieci
życzymy Wam zawsze uśmiechniętej buzi,
wesołej zabawy i mnóstwa słodkich całusów.
Ciekawych bajek czytanych na dobranoc
i zawsze kolorowych snów...

Zadanie/wtorek/2.06.2020r.

1.„Pokaż proszę” - na dobry początek dnia chciałabym się z Wami przywitać. Rodzic z dzieckiem stoją naprzeciwko siebie. Rodzic czyta rymowankę, a dziecko pokazuje i robi to o czym mówi rodzic:

 Pokaż proszę, gdzie masz oczy,

gdzie masz uszy,

a gdzie nos,

pokaż rękę,

pokaż nogę,

gdzie na głowie rośnie włos?

podnieś rękę

tupnij nogą

kiwnij głową „tak” lub „nie”

klaśnij w ręce

skocz do góry

i uśmiechnij się!

 

2. "Jesteśmy dziećmi"- słuchanie wiersza. Rodzic czyta utwór, zadaniem dziecka jest uważne słuchanie.

Czy jesteś z Afryki,

Czy też z Ameryki,

Nie jest ważne gdzie mieszkamy,

Bo jesteśmy tacy sami.

 

Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!

Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!

Chcemy by często tulono nas

I żeby miło płynął nam czas.

 Czy mówisz po polsku,

Czy też po japońsku,

Wszyscy dobrze rozumiemy,

Czego tak naprawdę chcemy.

 Rozmowa z dzieckiem, rodzic zadaje pytania?

 − Czego pragnie każde dziecko?

 − Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?

 − Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od nas?

 

3."Dzieci z różnych stron świata"- https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx

Dostrzeganie różnic i podobieństw między dziećmi. Powiedz, jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji?  Wymień różnice między przedstawionymi  dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Jakie mają cechy wspólne?

 4. Karta pracy - "Dzieci i ich domy"

Źródło: Podręcznikarnia, YouTube, 

Zadanie/środa/3.06.2020r.

1,„Gimnastyka smyka”- zakręć kołem i wykonuj ćwiczenia (czyta rodzic).https://wordwall.net/embed/238bf1dd2c954c73a5337fb7f8189fa1?themeId=52&templateId=8&fbclid=IwAR2dAi4Zzjn88ECDsUWHwxOY8ygStZw7nqRAGVHpYJ1N6Tn75F7aAzkkhZA

 2.Wiersz J.Tuwima „Bambo” https://www.youtube.com/watch?v=AD_lUmom-Gc\

Murzynek Bambo w Afryce mieszka,

czarną ma skórę ten nasz koleżka.

 Uczy się pilnie przez całe ranki

Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

 A gdy do domu ze szkoły wraca,

Psoci, figluje - to jego praca.

 Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!''

A Bambo czarną nadyma buzię.

 

Mama powiada:"Napij się mleka"

A on na drzewo mamie ucieka.

 Mama powiada :"Chodź do kąpieli",

A on się boi że się wybieli.

 Lecz mama kocha swojego synka.

Bo dobry chłopak z tego murzynka.

 Szkoda że Bambo czarny , wesoły

nie chodzi razem z nami do szkoły

Rozmowa na temat wiersza:- O kim był wierszyk?, Co robił chłopczyk?Jak wyglądał Bambo?Czy znasz kogoś o czarnym kolorze skóry?

3.Układamy rytmy „Dzieci świata” -gra interaktywna https://www.janauczycielka.blog/2020/05/rytmy-dzieci-swiata-gra-interaktywna.html?spref=fb&fbclid=IwAR2I9rJm4LOhnF0wbuN5di7PWPj8D1RHm9qGxU4zhIqLHoKWljtROrzURws

 4.Wykonanie pracy plastyczno - technicznej -“Afrykańska spódniczka”. Rodzic wycina pasek brystolu o długości równej obwodowi pasa dziecka. Następnie tnie bibułę na paski o szerokości np. 3 cm. Zadaniem dzieci jest przyklejenie kolorowych pasków bibuły do brystolu. Spódniczka gotowa.

 Źródło: Boberkowy World, Podręcznikarnia, You Tube,

Zadanie/czwartek/4.06.2020r.

1.Pobudka Misia- gimnastyka buzi i języka. Na dobry początek zapraszam do wykonania ćwiczeń aparatu mowy. Rodzic czyta bajkę artykulacyjną, dziecko wykonuje czynności przed lustrem:

Dzisiaj Twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano- przeciągnął się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę- kilka podskoków (unoszenie języka w górę, do wałka dziąsłowego), kilka wymachów (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo przesuwanie język do kącików ust) wokół stołu (ruchy okrężne języka w jamie ustnej, buzia zamknięta). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i na górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb). To znak, ze pora na śniadanie i pyszny miodek (oblizywanie warg).

 2.Nasze prawa i obowiązki- słuchanie wiersza U. Kowalskiej. Dziecko siada wygodnie i słucha czytanego wiersza przez rodzica:

Nie wiem czy ci ktoś powiedział, byś o swoich prawach wiedział?

Chciałbym, lecz co znaczy prawo?Już wyjaśniam, bijąc brawo,

 za twoje mądre pytanie. W odpowiedzi dam zadanie.

Prawo przywilejem nazwiesz,bo dostaniesz, co zapragniesz.

Pomyśl, co tobie funduje? Dzięki niemu nie głoduję.

Małym zwą mnie, lecz człowiekiem. Nie zagraża mi nikt biciem.

  I codziennie dobrze życzy, cicho mówi, a nie krzyczy.

 Źle coś zrobię, to tłumaczy,mądre granice wyznaczy.

A ty wiesz, co to granice? Znam z bajki chytrą lisicę,

cicho sobie w lesie siedzi,czeka na niesforne dzieci.

A kiedy je w łapy schwyci,tylko krzyk po lesie leci.

Sam nie mogę iść do lasu,las granicą jest do czasu,

aż podrosnę i zrozumiem,co już wiem, czego nie umiem?

Obowiązki poznaj teraz,chyba znany ci ten wyraz?

Dziś wymienię najważniejsze,sam odkryjesz te ciut mniejsze:

Jeść skończyłeś, to zaczynaj, do kuchni znosić naczynia.

Po zabawie, sprzątnij klocki.Umyj ząbki, uczesz loczki.

Ładnie odłóż swe ubranko,na stoliczek lub krzesełko.

Zapamiętaj wszystko ładnie,swoje prawa znaj dokładnie,

może staną się podporą,nawet znać je - to już sporo!

 Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza: O czym był ten wiersz? Czym są prawa?Jakie prawa zostały wymienione w wierszu?Czym są obowiązki?Jakie obowiązki zostały wymienione w wierszu?

3.Po co nam prawa i obowiązki? - rozmowa z dzieckiem. Rodzic wyjaśnia dzieku, że prawa i obowiązki są po to, by wszystkim lepiej się wspólnie żyło. Prawa to to, co nam się należy, co zostało zapisane w Konstytucji, czyli najważniejszych dokumencie państwowym, a jeśli nie jest to spełniane to możemy się z tym zgłosić do sądu. Obowiązki natomiast to to, co my mamy zrobić, dać od siebie. One również pomagają nam lepiej żyć w społeczeństwie. Musimy znać prawa, by nikt nie zrobił nam krzywdy, by nie pozwalać sobie na złe traktowanie

4.O, której zabawce myślę - zabawa doskonaląca umiejętność opisywania przedmiotów, budowania pełnych zdań. Na dywanie są rozłożone te same zabawki, które były w poprzedniej zabawie. Dziecko przygląda się jednej zabawce, nie zabiera jej do ręki, opisuje jej wygląd mówi: Zabawka, o której myślę jest duża/mała, ma niebieski kolor….. Rodzic stara się odgadnąć, która to zabawka.

 

5.,,Balonowy gniotek"- potrzebne materiały: lejek, balon, mąka ziemniaczana, słomka lub wykałaczka, kawałek wełny, flamastry. https://www.youtube.com/watch?v=RKRPemMHg7M

Źródło: Podręcznikarnia, YouTube, 

Zadanie/5.06.2020r.

 1.Zanim przystąpimy do zabawy możemy dziecku powiedzieć kto to jest Indianin, zabawcie się też w indiański taniec : Śpiewające Brzdące - Indiański Taniec https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY

 Indianie to mieszkańcy Ameryki. Indianie byli ludem koczowniczym, który zazwyczaj przemieszczał się z miejsca na miejsce. Każda indiańska rodzina miała własne tipi Czym jest tipi? Jest to rodzaj namiotu, od drewnianej konstrukcji. Do pokrycia drewnianego szkieletu używano zazwyczaj skór zwierzęcych. Każde indiańskie plemię, posiadało swój odrębny i unikatowy pióropusz, które wyróżniały ozdoby i pióra różnych ptaków. Więcej informacji tutaj:  https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-o-indianach-dla-dzieci/

 

 

2.Mały Indianin-zabawa paluszkowa

 Mały Indianin w tipi siedzi, na bębenku gra. (dzieci tworzą trójkąt, łącząc kciuki i palce wskazujące, następnie uderzają dłońmi o kolana)

 Założył pióropusz kolorowy, w którym pióra ma(. przykładają do czoła otwartą dłoń, poruszając palcami)

Jeden, dwa trzy, cztery, pięć. (zaciskają dłoń, po czym wysuwają kolejno palce)

Jedno piórko się ułamało, ile zostało?( chowają mały palec, pomagając sobie drugą ręką)

Jeden, dwa, trzy cztery. Jedno piórko się ułamało, ile zostało? (chowając palec serdeczny, pomagając sobie drugą ręką)

Jeden, dwa, trzy. Jedno piórko się ułamało, ile zostało? (chowają palec wskazujący, pomagając sobie drugą rączką)

Jedno piórko się ułamało, ile zostało? (chowają kciuk i wystawiają zaciśniętą pięść)

Mały Indianin w tipi siedzi, na bębenku gra.(tworzą trójkąt, łącząc kciuki i palce wskazujące, następnie uderzają dłońmi o kolana)

Wszystkie piórka połamane, pióropusza nie ma.(pokazują pięść, po czym chowają ją w drugiej dłoni.)

3.Ćwiczenie słuchowo-matematyczne. Rodzic staje tyłem do dziecka i odbija piłkę o podłogę (w zakresie 5). Zadaniem dziecka jest podanie liczby usłyszanych odbić piłki.

 4.Praca plastyczno-techniczna -Pióropusz  https://dzieciakiwdomu.pl/2015/01/pioropusz-fletnia-i-kij-deszczowy-atrybuty-indianina.html

 Potrzebne będą: kolorowe kartki z bloku technicznego, pióra, nożczki, linijka, ołówek, zszywacz, sznurek, koraliki, elementy do ozdabiania (u nas filcowe kształty) Oczywiście chętnie zobaczę wasze pióropusze:

5. Dla chętnych "Poszukiwacze złota". Wspaniała zabawa dla całej rodziny - potrzebujemy złoty spray, kamyczki, duży pojemnik z wodą i pisakiem, sitko.https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/07/poszukiwanie-zlota-fantastyczna-zabawa-dla-kazdego-dziecka/

Źródło: Dzieciaki w domu, You Tube, Moje dzieci kreatywnie, Fajne podróże 

Zadanie/poniedziałek/8.06.2020r. 

1.„Nad przepaścią” - zabawa z elementami równowagi.

Rodzic rozkłada skakankę/sznurek wzdłuż pokoju. Mówi dzieciom: to lina, pod nią jest

przepaść, zapraszam odważne dzieci do przejścia na drugą stronę.

Dzieci z wyciągniętymi na boki rękoma po kolei idą po skakankach jak po linie (stopa

za stopą).

2. Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach.

Zobaczcie filmik https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg

  Jakie instrumenty muzyczne znacie?

Czy ktoś z was grał na jakimś instrumencie? Jakim?

Jakie instrumenty muzyczne znacie?

Który instrument muzyczny jest dla Was najbardziej interesujący?

Czy chcielibyście nauczyć się grać na instrumencie?

 

3.Muzyka to coś wspaniałego - słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

„Muzyka to coś wspaniałego” Dominika Niemiec

Dźwięki płyną bardzo leciutko niby frunące ptaszki na wietrze,

ciekawi was, czego słucham?

Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.

W tle brzmią grube trąby.

Słychać skrzypce, dzwonki i flety.

Mam na twarzy coraz większe wypieki.

Teraz partię solową mają klarnety.

Orkiestra gra coraz głośniej, czuję się podekscytowana.

Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej, chciałabym umieć tak grać sama.

Bo świat nut jest zaczarowany, muzyka to coś wspaniałego.

Może wzruszać, albo zachwycać, wzbudzić euforię w sercu każdego.

Rodzic rozmawia z dziećmi na temat wiersza: jak myślicie, gdzie była dziewczynka?

Czego słuchała? Jakie instrumenty grały w orkiestrze? Jak czuła się dziewczynka,

słuchając muzyki? Jakie emocje może wywoływać muzyka?

 4.A teraz przenieś się na koncert do filharmonii  i posłuchaj (słuchamy fragment). https://www.youtube.com/watch?v=O192eo9zbT4

 5.Kolorowanka str.45  https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Źródło: Podręcznikarnia, Rozowawieza, You Tube

 

Zadanie/wtorek/9.06.2020r

 1."Kolorowe nutki"- zabawa matematyczna .

 Rodzic  pokazuje dziecku zapisy nutowe wybranych piosenek. Wyjaśnia, że muzykę

zapisuje się za pomocą nut.

Następnie proponuje zabawę w kolorowe nutki. Każda nutka ma swoje miejsce na pięciolinii. Możemy wykorzystać kolorowe nakrętki

 "Skaczące nutki" A. Bober

 Pierwsza nutka, na pierwszej linii się ustawiła.

Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.

Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła,

Czwarta nutka, na czwartą linie się wkradła.

Piąta nutka, na piąta linię się wspięła,

A szósta nutka nad liniami zasnęła

2.Zabawa muzyczno-ruchowa -naśladujemy grę na instrumentach „Jestem muzykantem konszabelantem”

https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4&feature=youtu.be

 3.Gra na szklankach -potrzebujemy szklanki z wodą i kolorowe barwniki, pałeczkę do grania. Instrukcja w filmiku https://www.youtube.com/watch?v=xQalexGPX2c

 

4.Wydzieranka "Nutka" -wypełniamy podartym kolorowym papierem

 Źródło:YouTube, Boberkowy World, 

Zadanie/środa/10.06.2020r.

 

1.”Poduszkowa gąsienica - gimnastyka”. Zaproś do wspólnych ćwiczeń swoich najbliższych. Pamiętajcie że ćwicząc w domu trzeba usunąć wszystkie przedmioty które mogą zagrażać bezpieczeństwu

  • „Poduszkowa gąsienica” - rozgrzewka. Dziecko siada na poduszce

z wyprostowanymi nogami, stara się naśladować ruchy pokazane

w piosence - nagranie tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=OLAv0NvyYLY

 

Jeżeli ćwiczy więcej osób możecie usiąść jeden za drugim, tworząc gąsienice.

  • „Marsz poduszek”. Marsz z poduszką zgodny z rytmem wystukiwanym przez

dorosłego. Dziecko przekłada poduszkę na różne sposoby podczas marszu: z przodu,

nad głową, nisko, wysoko.

  • „Uwaga na poduszkę”- Ćwiczenia równoważne. Dziecko chodzi

z poduszką umieszczona na głowie, stawiając kroki stopa za stopą

i zachowując prawidłową postawę ciała.

  • „Żonglerka” - Ćwiczenia stóp. Dziecko w siadzie podpartym stopami obejmują

poduszkę, próbują unieść ją tak, aby nie spadła.

  • „Rowerek” - Ćwiczenie mięśni brzucha. Dziecko leży na plecach, trzyma poduszkę -

kierownicę i naśladuje jazdę na rowerze. Powtórzyć 3 razy.

  • „Kotki pilnują swojej zabawki” - Ćwiczenia na czworakach - poduszka leży na

podłodze, przed dzieckiem. Dziecko chodzi na czworakach obchodzą swoją poduszkę

wokół raz z jednej raz z drugiej strony.

  • „Jazda na poduszce”- Ćwiczenie mięśni rąk. Dziecko leży na brzuchu na poduszce,

na znak odpycha się rękami od podłogi próbując pokonać jak najdłuższy dystans.

  • „Przeskocz poduszkę”- Ćwiczenia skoczne. Dziecko przeskakują obunóż poduszkę w

przód i w tył. (Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo). Powtórzyć kilka razy.

  • „Ćwiczenia oddechowe w staniu” - dziecko stoi w lekkim rozkroku. Wdech powietrza

nosem z uniesieniem rąk z poduszką w górę, wydech ustami z powolnym

opuszczaniem rąk z poduszką w dół.

 2.Zabawa słuchowa „Gramy na bębenku” - rodzic gra proste rytmy na bębenku (pudełku) a dziecko próbuje je powtórzyć.

 3.„Smutna i wesoła muzyka” - rozpoznawanie nastrojów muzycznych. Rodzic rozkłada na podłodze kartki białe i czarne (format A4, po jednej każdego koloru). Podczas całej aktywności dziecko słucha muzyki naprzemiennie wesołej np. https://www.youtube.com/watch?v=JL6Klr-RGvw

 I smutnej, np.: https://www.youtube.com/watch?v=jIC8hRa8iAY

  Gdy słyszy wesołą muzykę, maszeruje, podskakuje raźno wokół  białych kartek, gdy słyszy smutną muzykę, stoi na czarnych kartkach, unosi ręce i powoli je opuszcza.

 4.„Wesoły obrazek” - malowanie farbami - kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez środki niewerbalne. Na stole przygotowujemy  kartkę A4,  farby w kolorach podstawowych, waciki kosmetyczne. Dziecko słucha utworu muzycznego Wiosna A. Vivaldiego.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

 Dziecko określa nastrój, tempo utworu. Za pomocą wacików wykonuje obrazek, który podpowiada im muzyka. W trakcie malowania cały czas słucha muzyki.

 Źródło: Podręcznikarnia, YouTube,

Zadanie/piątek/12.06.2020r.

1.Posłuchajcie opowiadania „W krainie muzyki”:

Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka  i chłopiec.

Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie - tak im przynajmniej się wydawało.

W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,

a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.

Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły.

Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

Pewnego dnia zerwał się bardzo silny wiatr, który porwał wszystkie tańczące nutki. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni, źli i smutni.

Małgosia i Jaś długo zastanawiali się, co zrobić, żeby muzyka wróciła do ich zaczarowanej krainy. Chodzili po okolicy szukając nutek, które pomogłyby, wydobyć piękne dźwięki z instrumentów. Nagle Jaś wpadł na pomysł, że  sami mogliby wymyśleć znaki, które pomogą im zagrać na instrumentach.

Wyciągną ołówek i narysował bardzo dziwne znaki. Małgosia długo sprzeczała się z Jasiem, że na tych znakach nikt się nie zna i, że znaki te nigdy nie zastąpią prawdziwych nutek.

Nauczycielka prosi dzieci, by wzięły do rąk instrumenty zgodnie z emblematami wylosowanymi przed zajęciami i  udowodniły Małgosi, że nie miała racji.

Kiedy w zaczarowanej krainie rozbrzmiewały dźwięki z instrumentów wróciły kolorowe nutki,óre jak zawsze rozpoczęły swój taniec po niebie.

 

 Zastanówcie się teraz chwilkę i od powiedźcie na kilka pytań dotyczących opowiadania:

 - Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?

- Jak możemy nazwać tą krainę?

- Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? - swobodne wypowiedzi dzieci.

 2.Pobawmy się teraz w muzyczną krainę. Weźcie apaszki lub chustki i wykonajcie własną improwizację ruchową do muzyki: Link: https://www.youtube.com/watch?v=8xEJKZTgIjs

3.„Domowa orkiestra” - wspólne muzykowanie.

Przygotowujemy z dziećmi instrumenty z przedmiotów w dostępnych w domu (garnki, przykrywki, grzechotki własnej produkcji). Dziecko razem z Rodzicem podaje nazwy wszystkich instrumentów. Rodzic trzyma w ręku drewnianą pałeczkę - batutę, po kolei wskazuje na grupy instrumentów, dziecko prezentuje grę na nich.

Rodzic umawia się z dzieckiem, jak ma reagować na jego gesty w czasie gry:

- ręka z batutą coraz wyżej - dziecko graja coraz głośniej,

- ręka z batutą coraz niżej - dziecko gra coraz ciszej,

- wskazanie na daną grupę instrumentów - zaczynają grę,

- narysowanie kółka przed daną grupą - kończą grę.

 

Rodzic razem z dzieckiem może również ustalić inne gesty.

 4.Karta pracy" Instrumenty muzyczne"

Źródło:Podręcznikarnia, YouTube, 

 Zadanie/poniedziałek/15.06.2020

1.Zastanów się, co kojarzy Ci się ze słowem „wakacje”. Co przychodzi Ci do głowy myśląc o wakacjach? Porozmawiajcie o tym, gdzie można wybrać się na wakacje. Kiedy najczęściej wyjeżdża się na wakacje? O jakiej porze roku? Co można robić, kiedy są wakacje? Następnie posłuchajcie wierszyka i opowiedzcie, o czym była mowa.

"Na wakacje ruszać czas"

Za dni kilka o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.

A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.

Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.

Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.

Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.

2.Zabawa słownikowa - Gdzie pojedziemy na wakacje?

Pokazujemy ilustracje: gór, morza, jeziora, wsi, palm. Pokazujemy dziecku losowo wybrany obrazek, zadaniem przedszkolaka jest określenie, co widzi i ułożenie dowolnego zdania na ten temat.  

3.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Czym podróżujemy?”
Zapraszamy dziecko w podróż i prosimy, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będzie się poruszać.

Wyruszamy z domu samochodem - dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje się, zostawia samochód na parkingu.
Wsiadamy do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biega z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
Wsiadamy do pociągu (dziecko porusza się wolno, następnie coraz szybciej naśladując pociąg).
Dojeżdżamy nad piękne jezioro, gdzie wsiadamy do kajaka (dziecko maszeruje, naśladuje rękami ruch wiosłowania). 

4. Karta pracy nr 26  https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Źródło: MacEdukacja, YouTube,

Zadanie/wtorek/16.06.2020r.

1.Wirtualna wycieczka. Nie tylko wsiadając do pociągu albo samochodu możemy zwiedzać ciekawe miejsca podczas wakacji. Będąc w domu możemy te miejsca zwiedzać także wirtualnie. Obejrzyjcie widok z kamery umieszczonej nad morzem. https://www.nadmorski24.pl/kamery/18-hel-bulwar-nadmorski-hel.

 Dziecko opisuje własnymi słowami widok krajobrazu nad morzem.

 

2.Piosenka o wakacjach. Dziecko wysłuchuje piosenki M. Jeżowskiej „Na plaży” https://www.youtube.com/watch?v=0zk64TXKcPk, a następnie odpowiada na pytanie: - Co mogą robić dorośli i dzieci nad morzem?

 

Przy powtórzeniu piosenki dziecko stara się zaśpiewać jej refren „Na plaży fajnie jest…”

Drogi Rodzicu,  przy okazji wakacyjnych tematów można przypomnieć sobie zasady bezpiecznej zabawy w wodzie. Pamiętajcie dzieci, że nie wolno wam bez rodziców wchodzić do wody.

 

3.Zabaw ruchowa z elementem skoku - Przeskakujemy morskie fale. Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu - naśladują przeskakiwanie fal. Dla utrudnienia możemy użyć krzeseł i zawiesić sznurek na dowolnej wysokości.

 

Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - Szukamy muszelek. Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie - pokazują uzbierane muszelki.

 

4.Morze w słoiku - praca plastyczno-techniczna. Nie mogąc się doczekać wakacyjnego wyjazdu nad morze możemy zrobić własne w słoiku. Instrukcja w linku: https://www.youtube.com/watch?v=FZO9DkmVsWE&list=PLNs-EL-p8ySlQ3CtNgYCE2b8SIuA0RS1g&index=2&t=0s

Źródło:MacEdukacja, YouTube

Zadanie/środa/17.06.2020r.

1.Zabawy konstrukcyjne - Transport. Pojazdy i klocki. Dzieci budują z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Mogą również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

2.Słuchanie opowiadania E. Stadmüller " Wakacje"

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

"Wakacje"

 - Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji - opowiadał przy obiedzie Olek.

- Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

- Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on - chrząknął dziadzio.

 - Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

- Hurra! - zawołała Ada.

 - A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

- Jasne - roześmiała się babcia - i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

- Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę - rozmarzył się Olek.

 - To akurat nie problem - włączył się do rozmowy tato.

 - Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, Pan Antoni handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

- I będzie plaża! - zawołała Ada.

 - I huśtawka - dodał dziadzio.

 - Znalazłem ją na strychu.

- Tę samą, na której ja się huśtałem? - ożywił się tato.

- Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru - przestraszył się dziadzio.

- Oj tam, oj tam… - mruknął tato.

 - To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

- I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle - przypomniał sobie Olek.

- Stare budowle, powiadasz - dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

- Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

 - Takim żywym żurawiem? - zdziwiła się Ada.

- Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni - wyjaśniła wnuczce babcia.

- Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz - taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

 - W sąsiedniej wsi powstał skansen - wyjaśniła mamie babcia.

- I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

- Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły - westchnął Olek.

 - I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji - dodał po chwili.

 

Odpowiedz na pytania:

- Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

- Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

- Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

- Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

- Czym można podróżować w czasie wakacji?

 3.Ćwicz

do góry