Strona główna/Aktualności/GRUPA ZAJĄCZKI

GRUPA ZAJĄCZKI

1 Maja 2020

Drodzy Rodzice grupy ZAJĄCZKI!     

W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną, która zmusiła nas do pozostania w domach - zapraszam do wspólnych działań edukacyjnych. Aby ten czas przerwy był czasem indywidualnego rozwoju każdego dziecka, pracujmy na miarę możliwości psychofizycznych dziecka, poprzez dostosowanie ilości wykonywanych ćwiczeń oraz trudności. Codziennie na stronie będą zamieszczane tematy dnia oraz propozycje zabaw i ćwiczeń. Prace plastyczne, które zostaną wykonane w tym czasie można gromadzić w teczce, a po powrocie do przedszkola wspólnie zobaczymy nasze efekty. 

Zapraszam do kontaktu i dzielenia się zdjęciami z różnych aktywności na adres email:

Nauczanie zdalne od 02.06.2020 na stronie: https://ppczyzowice.gorzyce.pl/aktualnosci/index/GRUPA-ZAJACZKI-/idn:100 

Dzień dziecka - poniedziałek 01.06.2020

Kochane Zajączki!  Dzisiaj Wasze święto - Dzień Dziecka. Z pewnością od samego rana czeka nas Was wiele niespodzianek, na e-mailu grupowym również znajduje się dla Was mały prezent :) Z okazji Święta najlepsze życzenia:

Kochane Dzieci, w dniu Waszego Święta
Niech buzia każdego będzie uśmiechnięta!
Życzymy Wam kochani powodów do radości,
tysiąca całusów, przytuleń, miłości!
Bawcie się pięknie z innymi dzieciakami, 
bądźcie pilnymi przedszkolakami!
Bądźcie odważni, świat odkrywajcie,
codziennie nowe doświadczenia zdobywajcie!
Życzymy Wam słońca i pięknych dni, 
niech Wam się spełnią marzenia i sny!
Od samego rana o Was pamiętamy 
i z całego serca mocno Was ściskamy!
 

Życzą Wasze panie:)  

Jeśli macie w domu balony, to możecie wyczarować z nich zabawne zwierzątka.

 

Dzisiaj dzień samych radosnych momentów, czas na niespodzianki zabawę, wspólny czas z rodzicami! 
Jeśli masz ochotę możesz wybrać się w podróż do Centrum Kopernika:
https://facebook.com/events/s/dzien-dziecka-online/1341651066224876/?ti=cl&__mref=mb 

A może masz ochotę wybrać się do niezwykłego  miasteczka, dzisiaj Ty wybierasz co chcesz robić:) 
https://www.facebook.com/events/713097512853782/ 

A przed snem możesz zobaczyć specjalnie przygotowany spektakl: 
https://facebook.com/events/s/spektakl-online-ala-na-tropach/956817648096253/?ti=as&__mref=mb 

Rodzinne gotowanie - piątek 29.05.2020

1.Gimnastyka buzi i języka - ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

Mama, tata oraz dzieci                      Dotykanie na zmianę końcem języka górnych i dolnych    .                                                                             zębów.

To rodzina cała.                                 Rysowanie końcem języka koła przy zamkniętych                  .                                                                            wargach.

Buziak dla mamy, buziak dla taty.    Posyłanie „całusków” w jedną i drugą stronę.

Zabawa to wspaniała.                         Na wydechu dzieci mówią „aaaaaaaaaach”.

  1. Rozwiąż zagadkę :

„Uwielbia jeść i dań próbować,

a ponad wszystko dla innych gotować.

Królestwo jego kuchnią jest nazwane,

berłem jest łyżka, co smaki rozdaje!

Kto to taki, kochane przedszkolaki?”.

Oczywiście - kucharz!

  1. Drogi rodzicu, udaj się z dzieckiem do kuchni. Pozwól mu trochę poeksperymentować przy pieczeniu wspólnie spędzając czas. Przecież kuchnia to dla niego kopalnia pomysłów, szalone laboratorium czy po prostu plac zabaw. Pokaż dziecku kuchenne akcesoria, następnie wspólnie zastanówcie się do czego one służą, np. tarka, trzepaczka, wałek, pałka, mikser. Nie zapomnij porozmawiać z dzieckiem na temat bezpiecznego stosowania wszystkich kuchennych przyrządów.
  2. Zabawa i degustacja „Tajemniczy owoc” - zakrywamy dziecku oczy i częstujemy kawałkami różnych owoców. Zadaniem dziecka jest ich rozpoznanie za pomocą zmysłu smaku.
  3. Mączne obrazki - zabawa plastyczna pobudzająca zmysł dotyku i węchu.

Rozsypujemy na tacce mąkę, zadaniem dziecka jest malować palcem na mące dowolne kształty/przedmioty.

  1. Wspólne wykonanie deseru - proste w wykonaniu ciasto czekoladowe z bananami.

Pozwólmy dzieciom pobawić się mąką - ważyć, odmierzać, przesypywać. Zróbcie eksperyment:  Ile łyżek mąki mieści się w jednej szklance, a ile łyżek cukru? Ile jest szklanek mąki w jednym opakowaniu, ile waży opakowanie cukru itp.

Gotowi do działania? A ręce umyte? Fartuszek ubrany? To koniecznie przygotuj wagę, by dobrze odmierzyć wartości i do działa!

Składniki potrzebne do wykonania ciasta:

  • 200g mąki pszennej
  • 40g kakao
  • 160g cukru
  • 1 opakowanie cukru wanilinowego
  • 1 płaska łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 3 bardzo dojrzałe, dość spore banany
  • 2 jajka
  • 120ml oleju
  • 100g gorzkiej, posiekanej czekolady

1) Do miski przesiewamy mąkę, kakao, następnie dodajemy proszek do pieczenia, sodę, cynamon i wszystko mieszamy łyżką.

2)  Do drugiej miski wkładamy banany i teraz dzieci mogą rozgnieść je widelcem na papkę.  Do bananów dodajemy olej, jajka, cukier, cukier wanilinowy i mieszamy do połączenia składników.

3) Do suchych składników dodajemy mokre i parę razy mieszamy łyżką. Na koniec dodajemy posiekaną czekoladę i dokładnie mieszamy szpatułką lub łyżką.

4) Ciasto przekładamy do blaszki o wymiarach 25x12cm wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy w temperaturze 170C około 60 minut.

5) Ostygnięte ciasto dekorujemy i wspólnie siadamy do stołu, częstując się zrobionym przez nas ciastem.

Na koniec drogi przedszkolaku  pomóż rodzicom posprzątać w kuchni, pochować produkty do półki, lodówki, a umyte szklanki, miski i łyżki do szafek.

Do umilenia czasu w kuchni można włączyć piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=A_gixhymV1E
 

Jeżeli wieczorem macie jeszcze czas i ochotę, możecie pokusić się na kolejne wspólne gotowanie i przygotować ciekawe kanapki na kolację.

Dziękuję za wspólną pracę, mam nadzieję, że ten tydzień był bardzo rodzinny i przyniósł wiele pięknych i miłych emocji. Życzę spokojnego weekendu. 

Rodzinne zabawy- czwartek 28.05.2020r 

Drogi przedszkolaku ! Drodzy Rodzice! Pomyślcie, co najbardziej lubicie razem robić? Może ulubionym zajęciem są spacery? A może chodzenie po górach? Wspólne przygotowywanie obiadu? Jakie jest ulubione zajęcie Waszej rodziny? Dzisiaj zachęcam do wspólnych, rodzinnych zabaw.

  1. Umiem liczyć- zabawa matematyczno-ruchowa. Na dobry początek mam dla Was wierszyk. Rodzic czyta treść wiersza, a dziecko pokazuje kolejne czynności dopasowane do określonej liczby:

Na jeden- klaśnij, na dwa-skocz,
trochę w lewą stronę zbocz.
Na trzy-machnij nogą prawą
ale zrób to bardzo żwawo.
A na cztery -mrugnij okiem,
pięć- maszeruj równym  krokiem.
Sześć-oznacza podskok w górę
jakbyś chciał przeskoczyć chmurę.
Siedem to jest kroczek w prawo,
osiem- możesz bić juz brawo.
A na dziewięć -"liczba" krzyknij!
I na koniec stojąc w miejscu
wolno policz do dziesięciu!

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza - „Jak nasi rodzice” Dziecko pokazuje jakieś czynności, które często wykonują członkowie rodziny - mama, tata, babcia, dziadek, charakterystyczne dla nich. Zadaniem rodzica jest odgadnąć o jakiego członka rodziny chodzi? Kto w domu najczęściej wykonuje te aktywności? Jeśli dziecko będzie miało problem, możemy narysować różne sprzęty domowe, dziecko odkrywa kartę i pokazuje czynność związaną z danym przedmiotem, a rodzic zgaduje, później zamieniamy się rolami. (np. karta  "odkurzacz" - dziecko naśladuje odkurzanie)
  2. Kto jest najwyższy? Zabawa  w pomiary wzrostu członków swojej rodziny. Drogi przedszkolaku, czy wiesz jak to można zrobić? Sprawdźcie kto w Waszej rodzinie jest najwyższy, a kto najniższy?  Kto ma największą stopę? Odrysujcie swoje stopy na kartce i porównajcie.

Spróbuj odpowiedzieć:

  1. Najwyższą osobą w moim domu jest…?
  2. Najniższą osobą w moim domu jest…?
  3. Jestem wyższy od….? /Jestem niższy od….?
  4. Najdłuższą stopę ma…
  5. Najkrótszą stopę ma…

    4. „Rodzina Tomka
    ” - Rodzic czyta treść wiersza, a dziecko słucha  i stara się zapamiętać z ilu członków składa się rodzina Tomka.

 Moja rodzina to: mama, tata, siostra, brat i ja.

 Pies Azor, co chodzi po dworze i czarny kot, co biega po płocie.

Z ilu osób składa się rodzina Tomka?

  1. A teraz zapraszam do rodzinnej gimnastyki. Oto kilka propozycji ćwiczeń:

 ROZGRZEWKAwspólnie wykonujemy kilka ćwiczeń: 5 przysiadów, 5 skłonów, 5 pajacyków;

SKAŁA - rodzic siada na podłodze, a dziecko próbuje go przesunąć plecami, później następuje zamiana ról.

NALEŚNIK- dziecko leży na plecach, na podłodze, rodzic "zwija go w naleśnik", "smaruje dżemem", "posypuje cukrem, kroi" - później następuje zamiana ról.

HUŚTAWKA- siadamy twarzą do siebie, kołysanie się w przód i w tył.

HULA KULA - zabawa skoczna - dziecko stoi  przodem do rodzica, który ma w ręku piłkę. Na hasło: Hula kula! - toczy ją po podłodze. Zadaniem dziecka jest podskoczyć tak, żeby piłka go nie dotknęła. Później następuje zamiana ról.

PODAJ PIŁKĘ- rodzic i dziecko stoją tyłem do siebie, plecami sklejonymi do siebie. Na hasło „podaj piłkę”. Podają sobie piłkę górą i dołem.

PIŁKA PARZY- rzucamy nawzajem piłkę do siebie. Może być na siedząco, później na stojąco. Wymieniamy nawzajem kolory, na słowo: czarny piłka parzy, nie wolno złapać piłki. Gramy do momentu pięciu pomyłek gracza.

 6.Jak ma na imię moja mama? A jak ma na imię mój tata? Jak ma na imię moje rodzeństwo? Jakie głoski słyszysz na początku tych imion?

Przygotuj tacę, na którą wysypiesz ryż/kaszę albo rysuj w piaskownicy. Spróbuj napisać litery: „M”, „T” , spróbuj się podpisać.

Źródło: MAC, bliżej przedszkola, Montessori, kukumag, 

Zapoznaj się z literą „R”  (KSIĄŻKA ROŻOWA s.38) - spróbuj narysować ją na tacy z kaszą. Czy znasz jakieś słowo na głoskę  „R” -np. rodzina, rak, ryba. Możesz jeszcze nie umieć wymawiać tej głoski, a zamiast niej będziesz mówić „L” lub „J”, staraj się jednak ćwiczyć swój język:
- podnoś go do góry (maluj kropki na suficie),
- maluj sufit  (twój język to pędzel -  przesuwaj nim od zębów aż do gardła),
- przygryzaj lekko język zębami,
- twój język chce wyjść z domku, a Ty nie możesz mu na to pozwolić  (zaciskamy zęby, język próbuje się wydostać),

MÓJ KOCHANY TATA - ŚRODA 27.05.2020r

1.,,Moja rodzina” - masażyk paluszkowy wykonywany na plecachrodzica/dziecka. 

Moi rodzice bardzo lubią    (kreślimy koła otwartą dłonią)

Zabawę ze mną całkiem długą (kreślimy linię palcem wskazującym po całej powierzchni pleców)

Lubią ze mną spacerować (“chodzimy” palcem wskazującym i środkowym po całej powierzchni pleców)

Na rowerze pedałować (przesuwamy naprzemiennie piąstkami w górę i w dół po łopatkach)

Czytać książki wieczorami (palcem wskazującym rysujemy kwadrat)

Witać się całusami (cmokamy przy prawym uchu i przy lewym uchu)

Wypić kawę z mleczną pianką (palcami wskazującymi rysujemy koła na plecach)

I rozmowy z kolegą i koleżanką (szeptamy coś miłego na ucho drugiej osoby)

2.Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=gf0NbCPJIrQ Odpowiedz na pytania:

 

  • O kim jest ta piosenka?
  • Czego może nauczyć Cię tata?
  • Co można robić z tatą?
  1. Co robi tata? Zabawa pantomimiczna - rodzic staje przed dzieckiem i za pomocą ruchów i gestów prezentuje czynności/obowiązki najczęściej wykonywane przez niego w domu (np. wbijanie gwoździ, koszenie trawy, mycie auta, itp.). Dziecko odgaduje, co to za czynność, a następnie ją naśladuje.
  2. „Portret taty” - przygotuj kredki/pastele/farby i spróbuj narysować swojego tatusia. Włosy możesz wykonać z pociętych pasków, kuleczek bibuły, czy wałeczków plasteliny. Spójrz jak wygląda Twój tata: jaki jest kolor jego włosów? W jakim kolorze są jego oczy? Czy często się uśmiecha?  

5. „Słuchaj i zgaduj” - posłuchaj i spróbuj wskazać palcem, o kim/ o oczym mówię?

6. "Rodzinne czytanie"- Zaproś rodziców do swojego pokoju i poproś o wspólne czytanie książek. A może Ty sam potrafisz już opowiedzieć jakąś bajkę? Możesz wspólnie z rodzicami oglądać ulubioną bajkę i opowiadać jej treść.

Wykonaj zadania w KSIĄŻCE FIOLETOWEJ s. 46, 49,52

DZISIAJ śWIĘTO MAMY - wtorek 26.05.2020r

Dzisiaj ważne święto - Dzień Mamy ! W przedszkolu z pewnością przygotowalibyśmy jakiś upominek i nauczylibyśmy się wiersza i piosenki.

Ty też możesz coś przygotować dla Twojej mamy: może pomożesz nakryć do stołu? Pozbierasz naczynia po śniadaniu? A może nazbierasz kwiaty w ogrodzie? Narysujesz piękną laurkę? Albo powiesz mamie, że ją bardzo kochasz i mocno przytulisz?
Dzisiaj niech mama trochę odpocznie, a Ty drogi przedszkolaku bądź grzeczny i uczynny.

  1. Wysłuchaj wiersza „Nasza mama” Cz. Janczarski

Rodzic czyta poniższy wiersz dziecku, a później zadaje pytania:

- O kim jest wierszyk?

- Czego uczy nas mama?

- Za co kochasz swoją mamę?

Kto się o nas tak troszczy?
Najczulej patrzy na nas?
Kto od złych przygód strzeże?
Nasza mama kochana.

Uczyła pierwszych kroków
Pierwszych słów nas uczyła
Każdą łzę nam otarła
Mamusia nasza miła.

Jak ci się odwdzięczymy
Za wszystko droga mamo?
Będziemy się starali
Kochać ciebie tak samo.

  1. „Kolorowe korale” - Przygotuj: sznurek/cienką linkę, makaron (penne)/gwiazdki, farby/mazaki. Zadaniem dziecka będzie nawlekanie na sznurek makaronu zgodnie z poleceniami np. Dwa czerwone, trzy żółte... (możemy tworzyć rytm - który w pewnym momencie się powtarza). Następnie przeliczamy koraliki. Rodzic również wykonuje swoje korale i porównujemy długości z koralami dziecka. Gotowy naszyjnik lub bransoletka to idealny prezent dziecka na „Dzień Mamy”.

  2.  „Raz, dwa, trzy Mama patrzy”- zabawa ruchowa. Zabawa inspirowana tradycyjną zabawą „Raz dwa trzy baba Jaga patrzy...” Zabawa z mamą i innymi członkami rodziny to świetny moment na kształtowanie więzi emocjonalnych ze swoją rodziną, okazywanie szacunku, miłości i przywiązania do mamy. Mama/tata zasłania oczy - w tym czasie dziecko z jednego końca pokoju stara się podejść jak najbliżej mamy, taty zanim otworzy oczy. Gdy mama/tata patrzy - nie można się poruszać. Jeśli dziecko się poruszy - wraca na miejsce, z którego zaczynało iść. Dziecko wygrywa, gdy uda mu się dojść do rodzica.

4.„Moja mama jest...”- doskonalenie umiejętności wypowiadania się, opisywanie wyglądu oraz cech charakteru swojej mamy. Drogi przedszkolaku: spójrz na swoją mamę i spróbuj ją opisać. Jak wygląda? W co lubi się ubierać? Co lubi robić? Jaka jest? Z pewnością mama usłyszy dużo miłych słów.

  1. Posłuchaj piosenki, przygotuj instrument (może znajdziesz grzechotkę, bębenek? Jeśli nie masz, to wystarczy miska albo dwie pokrywki, łyżki). Naucz się prostych słów piosenki poprzez częste wysłuchiwanie i graj do rytmu. https://www.youtube.com/watch?v=d_mTVcLGwm8 

     

I. Moja mama jest kochana,
Moja mama wszystko wie
Kiedy do mnie się uśmiecha
Tak zaśpiewam jej:

Ref. Tra la la , tram pam pam
najpiękniejszą mamę mam
Tra la la , tram pam pam
Zaraz buzi mamie dam.

II. W domu, w sklepie, na spacerze,
Z mamą nigdzie nie jest źle.
Gdy prowadzi mnie za rękę,
Tak zaśpiewam jej:

Ref. Tra la la , tram pam pam
najpiękniejszą mamę mam
Tra la la , tram pam pam

  1. Kwiatek dla mamy” - przygotuj kwiatek dla swojej kochanej mamy. Możesz wykonać go z plasteliny/ innej masy plastycznej, klocków, drucika i bibuły, a może sam wymyślisz, z czego go wykonasz?

 Wykonaj zadania: KSIĄŻKA FIOLETOWA s. 48, 50-51, 

RELIGIA 

Szczęść Boże

Drogie dzieci

Dzisiaj  o wyjątkowej osobie

Posłuchaj i zaśpiewaj:

 https://www.youtube.com/watch?v=k1eAiIK02mE

Zachęcam Was  do pokolorowania obrazka dla Kochanej Mamy.

 https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-977-dzień-matki-mama-z-dziećmi.html

Można nauczyć się wiersza:

Kocham Cię Mamo!
Mamusiu droga wciąż proszę Boga
Który króluje na niebie
By ręką Boską przed wszelką troską
Ochraniał Ciebie.

moja rodzina - poniedziałek 25.05.2020r

Przed nami kolejny tydzień nauczania zdalnego.

  1. Co będziemy robić w tym tygodniu?- wprowadzenie do tematyki tygodniowej. Rozwiąż zagadkę:

To z nimi mieszkamy,

Bardzo ich kochamy. (rodzice, rodzina)

Rodzinna fotografia- zapraszam teraz rodziców wraz dzieckiem do wspólnego zobaczenia rodzinnych zdjęć. Usiądźcie sobie wygodnie i poświęćcie chwilkę na wspomnienia.  Podczas oglądania zdjęć kontynuujcie z dzieckiem rozmowę:

Przykładowe pytania do dziecka:

- Co przedstawiają zdjęcia?

- Kto na nich jest?

- Kim dla dziecka jest rodzina? Czym jest dom?

  1. Moja rodzina i ja” - słuchanie wiersza B.  Szelągowskiej. Przeczytajcie dziecku krótki tekst:.

Mama i tata, i jeszcze ja!
Babcia i dziadek, chomiki dwa!
Pod jednym dachem w zgodzie mieszkamy
i się wzajemnie bardzo kochamy
I nikt nikomu nie przypomina, że najważniejsza w życiu rodzina!

Rozmowa z dzieckiem:

- Kto mieszka w domu, który opisuje autorka wiersza?

- Jaka relacja/uczucie panuje w domu, o którym opowiada wiersz?

- Co według dziecka oznacza sformułowanie: „najważniejsza w życiu jest rodzina?” - jak dziecko je rozumie?

  1. Co to za drzewo?” - zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku ilustrację
    i pyta się dziecka: „Co to za dziwne drzewo na którym rosną ludzie?", „Czy wiesz jak nazywa się takie drzewo?„, „Czy widziałaś/łeś kiedyś takie drzewo?” Dziecko odpowiada na pytania - możecie również pozwolić dziecku wymyślać różne nazwy dla takiego drzewa. Następnie rodzic informuje dziecko, że jest to drzewo genealogiczne - prezentuje relacje rodzinne, czyli kto jest kim w rodzinie. My jesteśmy na świecie dzięki naszym rodzicom, a oni dzięki swoim rodzicom, czyli naszym dziadkom, których można porównać do korzeni w drzewie. Gdyby nie korzenie, nie byłoby pnia, a potem gałęzi i liści - i dlatego właśnie rodzinę możemy porównać do drzewa.
  2. O kim teraz myślę- zabawa słowna. Dziecko opisuje jednego członka rodziny, podając jak wygląda (kolor włosów, oczy itp.), co ma ubrane, co lubi robić. Zadaniem rodzica jest odgadnięcie o kim dziecko opowiada. Następnie następuje zamiana ról. Teraz rodzic opisuje, dziecko odgaduje.
  3. Kto jaką rolę pełni w rodzinie- zabawa doskonaląca umiejętność kończenie rozpoczętego zdania. Drodzy rodzice, proszę przeczytać dziecku część zdania, zadaniem dziecka jest dokończenie brakujących słów:

- Mama i tata to moi………………./rodzice;

- Ja dla swoich rodziców  jestem………/synem/córką/dzieckiem

-  Mama mojej mamy to moja……../babcia

- Tata mojego taty to mój………../dziadek

- Ja dla mojej babci i dziadka jestem……./wnukiem/wnuczką

  1. Portret mojej rodziny- wykonanie pracy plastycznej wspólnie z rodzicem. Potrzebne materiały; biała kartka papieru, narzędzia pisarskie według wyboru: kredki/farby/pastele, decyzja należy do Was. Waszym zadaniem jest narysowanie na kartce Waszej rodziny oraz ozdobienie ramki dookoła.

Gra interaktywna:

https://view.genial.ly/5ec2e7d02106c10d16831990

Wykonaj zadania w KSIĄŻCE FIOLETOWEJ s. 44-45, 47

poznajemy pracę weterynarza -piątek  22.05.2020r

Weterynarz to lekarz dla zwierząt, mogą się u niego leczyć zwierzęta domowe, które są naszymi pupilami, ale także zwierzęta hodowane w gospodarstwie przez rolników, czasem nawet dzikie zwierzęta muszą skorzystać z pomocy weterynarza. Do weterynarza zaprowadzamy także zdrowe zwierzęta np. na szczepienia.

  1. Zabawa ruchowa „U weterynarza”. Prosimy dziecko, aby naśladowało poniższe zwierzęta.

- ptaki - dziecko biega po dywanie z rozpostartymi ramionami

- pieski - czworakowanie

- żaby - podskoki

- węże - czołganie się

  1. „Czworonożni pacjenci” - opowiadanie Justyny Grican. Zapoznanie z zawodem weterynarza.

Dziś w przedszkolu każdy opowiadał o tym, jaki zawód wykonują jego rodzice. Tata Hani jest chirurgiem, mama Oli - kosmetyczką, a mama Kornelki pracuje w sklepie. Rodzice Amelki prowadza własna firmę i robią piękne meble. Najbardziej jednak podobało mi się, jak
 o zawodzie swoich rodziców opowiadał Marcel. Rodzice Marcela pracują w lecznicy dla zwierząt. Są lekarzami weterynarii. Marcel mówi, że weterynarz to taki lekarz, którego odwiedzają czworonożni pacjenci: psy, koty, króliki, chomiki, świnki morskie, żółwie
i szczury. Czworonożni i nie tylko, bo przychodzą do nich także papugi, które nie mają apetytu i kanarki z chrypką. Tata opowiadał Marcelowi, że bardzo często robi zwierzakom szczepionki, obcina zbyt długie pazury, sprawdza czy mają zdrowe zęby. Zdarza się także, że musi przeprowadzić operację lub nastawić zwichniętą nogę. To bardzo trudna praca, bo zwierzaki nie mogą powiedzieć, w którym miejscu je coś boli. Ale rodzice Marcela bardzo lubią swoją pracę. Lubią pomagać chorym zwierzętom, bo to przecież nasi przyjaciele.

Drogi rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem na temat opowiadania, możesz zadać poniższe pytania. Zwróć uwagę, aby dziecko odpowiadało całymi zdaniami.

  • Kim są rodzice Marcela?
  • Jakie zwierzęta odwiedzają weterynarza?
  • Na czym polega praca weterynarza? Co robi?
  1. Zagadki słuchowe: Kto odwiedził weterynarza? Dziecko musi odgadnąć, do jakiego zwierzątka należy dany od głos(odgłosy zwierząt na e-mailu).
  2. Zadanie matematyczne (używamy liczmanów - klocków, dzieci mogą liczyć na palcach lub
    w pamięci)
  • Mama Anity miała dwa psy i 4 koty. Ile zwierząt miała mama Anity?
  • U weterynarza na wizytę czeka pan Antek z jednym kotkiem i pani Karolina z 6 chomikami. Ile zwierząt jest w poczekalni?
  • Antoś miał w akwarium 7 rybek, 2 dał Agacie w prezencie. Ile rybek zostało Antosiowi?
  • W gospodarstwie pana Tomasza są: trzy krowy, dwie świnki i trzy kozy. Ile zwierząt ma pan Tomasz?
  • Pan Robert miał 5 koników, za parę dni dokupił jeszcze 2. Ile koni ma pan Robert?
  1. Praca plastyczna „Mój przyjaciel” Narysuj swoje zwierzątko lub zwierzątko, jakie chciałbyś mieć.

Wykonaj zadania KSIĄŻKA RÓŻOWA s. 56-57, 69

 Źródło: MAC, chomikuj 

Zwierzęta domowe - czwartek - 21.05.2020r

1.Wiesz, jakie inne zwierzątka możemy mieć w domu oprócz kota i psa? Po rozwiązaniu zagadek na pewno się dowiesz.

  • jest leniwy wielce, krok wolno odmierza, chodzi w kamizelce z twardego pancerza. (żółw)
  • siedzi w klatce kolorowa, umie mówić różne słowa. (papuga)
  • ma długie uszy, futerko puszyste, ze smakiem chrupie sałaty listek. (królik)
  • rozciąga policzki jak woreczki małe, zimowe zapasy przenosi w nich całe. (chomik)
  • łuską są pokryte od nosa po ogon. Pod wodą pływają, więc mówić nie mogą.(rybki)
  1. Poniżej kilka ciekawostek o zwierzętach domowych:

Kolorowe rybki pięknie wyglądają w akwarium wśród roślin wodnych, kamyków i muszelek. Ale zanim weźmiesz rybkę do domu, poznaj charakter i obyczaje ryb akwariowych. Gdy wpuścisz ją do rybek wesołych i łagodnych, będzie szczęśliwa, szybko się z nimi zaprzyjaźni. Ale gdy bezbronna, mała rybka, znajdzie się wśród ryb rozbójników, będzie jej bardzo źle. Ryby wymagają opieki. Trzeba dbać o czystość akwarium, należy zmieniać wodę i oczywiście, wiedzieć, co ryby jedzą. Kto twierdzi, że ryby nie mówią, jest w błędzie. Przyjrzyj się jej. Wyciągasz ją z wody, a ona się trzepocze - "Chcę do wody! Duszę się!". 

Królik  w przeciwieństwie do zająca woli kicać. Odzwyczaił się od biegów, skoków. Zanim przyniesiesz go do domu, poznaj jego obyczaje. Dowiedz się, co je i jak powinien mieszkać. Króliczą klatkę należy często sprzątać. W ciasnej klatce królikowi jest smutno. Chciałby sobie trochę pokicać. Wypuść go czasem. Trzeba wiedzieć, że króliki są zwierzętami stadnymi. Chętnie zaprzyjaźnią się z człowiekiem, ale potrzebują towarzystwa osobnika swojego gatunku.

Chomik prowadzi nocny tryb życia, a w ciągu dnia zazwyczaj śpi. Bardzo łatwo go karmić, ponieważ jest wszystkożerny. Jako że chomiki są z natury ruchliwe, powinniśmy dać im możliwość wybiegania się każdego dnia. Żeby go trzymać w domu, potrzebna jest klatka, oczywiści kółko do zabawy, trociny na wyściółkę i trochę waty lub szmatka, żeby mógł sobie urządzić przytulne gniazdko. Chomik może zostać sam w domu nawet przez 4-5 dni pod warunkiem, że będzie miał dostęp do świeżej wody, ziaren i niepsujących się warzyw. 

Świnka morska -  pewnie się zastanawiasz, czy świnka morska lubi pływać w morzu. Otóż nie lubi. A na dodatek ona wcale nie jest świnką. Z prawdziwą świnką ma tylko tyle wspólnego, że trochę podobnie chrząka. Czy zauważyliście, że jest pozbawiona ogona? Jest zwierzątkiem płochliwym i z natury nieufnym. Jej oswajanie może trwać nawet kilka miesięcy. Śwince wystarczy tylko klatka, wyściółka ze słomy, trocin lub drewnianych wiórów oraz karmnik i woda. Żywi się wyłącznie pokarmem roślinnym, ale jest bardzo łakoma.

Żółw  jest to najbardziej długowieczne zwierzę, które może przeżyć nawet 150 lat.  Żółw łatwo się oswaja i zazwyczaj rozpoznaje opiekuna. Jeśli żółw wyciąga szyję i je nam z ręki, tzn., że nam ufa i chce być naszym przyjacielem. Niestety, zważywszy na swoją powolność, może wydawać się mało atrakcyjny dla dziecka, które chciałoby wejść ze zwierzęciem w jakąkolwiek interakcję. Największą atrakcją jest możliwość wyjścia z pupilem „na spacer”, tzn. położenia żółwia na trawie i podziwiania jak  kroczy po ziemi.

Papużka falista  nie jest wymagającym pupilkiem; wystarczy codziennie wymieniać jej wodę i jedzenie, a raz na tydzień umyć klatkę. W ciągu dnia powinna mieć możliwość latania poza klatką. Co sprawia, że papużka jest tak często wybierana jako zwierzę domowe? Otóż ptaszek potrafi naśladować mowę człowieka oraz inne dźwięki. Ponadto bardzo szybko przyzwyczaja się do opiekuna. Wiele papug jednak  nie potrafi żyć samotnie bez towarzysza lub towarzyszki swego gatunku.

  1. Trochę gimnastyki dla naszej buzi i języka


    1. „Prawda, fałsz” - teraz sprawdzimy czy dobrze słuchałeś/aś. Rodzic czyta zdania, jeśli będzie prawdziwe, klaśnij dwa razy i powiedz „tak”. Gdy zdanie będzie fałszywe, złap się za uszy i powiedz „nie”.
    • Kot lubi pływać w akwarium,
    • Należy zmieniać wodę w akwarium z rybkami,
    • Papuga lubi latać,
    • Pies miauczy,
    • Królik lubi kicać,
    • Papugi są samotnikami, nie lubią towarzystwa,
    • Chomiki często w dzień śpią.
    • Świnka morska lubi pływać w morzu,
    • Żółw to bardzo powolne zwierzę.
    1. „Papugi” - zabawa naśladowcza. Rodzic wykonuje dowolne ruchy, gesty, wypowiada zdania - dziecko je naśladuje. Później następuje zamiana ról.
    2. Zabawy ruchowe:
    • „Żółw” - dziecko powolutku chodzi na czworakach po dywanie, kiedy usłyszy klaśnięcie, zatrzymuje się i chowa się w swoim pancerzu (podnosi wysoko barki i przyciska brodę do klatki piersiowej); gdy jest cicho, wolno wyciąga szyję ze swojej skorupy i podnosi powoli głowę do góry, rozglądając się dookoła;
    • „Królicze skoki” - dziecko robi przysiad podparty. Na sygnał skacze - udając króliczki;
    • „Papuga - zabawa orientacyjno - porządkowa. Na hasło: „Papuga na wolności” - dziecko biega po pokoju/ podwórku i macha rękami; Na hasło: „Papuga w klatce” - zatrzymuje się i stoi w bezruchu.
    • „Rybki w akwarium” - dziecko leży na brzuchu na dywanie, na hasło "ryba pływa w akwarium” opiera się na łokciach, zgina nogi w kolanach i macha nimi; na hasło "ryba rusza płetwami" wyciągają ręce na boki, wykonują ruchy samymi dłońmi poruszając nimi w nadgarstkach.
    1. Czy wiesz, gdzie można znaleźć i zakupić  zwierzątka do naszego domu? Jeżeli nie, to posłuchaj wiersza B. Formy i odpowiedz na kilka pytań.

      Ulicami miasta idzie Maciuś z mamą.

      Nagle przed sklepem na chwilę przystanął.

      W sklepie pełno zwierząt: myszki i szynszyle, kolorowe ryby.

      Skąd ich tutaj tyle?! 

      Papugi, kanarki, jest też morska świnka,

      a w akwarium mieszka żółwiowa rodzinka.

      Może da się wreszcie namówić dziś mamę

      i Maciuś wymarzone zwierzątko dostanie.

      • Przed jakim sklepem przystanęli Maciuś z mamą?,
      • Jakie zwierzęta zobaczył Maciuś?,
      • Jak wygląda szynszyla? Do jakiego innego zwierzątka jest podobny?- jeśli dziecko nie wie, może odszukać ilustrację w albumach/ Internecie

        8.„Rybki w akwarium” - praca plastyczna. Przygotuj: miskę z wodą, płyn do mycia naczyń, niebieską farbę, słomkę, kartkę z bloku technicznego, papier kolorowy, klej, nożyczki.

      Z wody, farby i płynu do naczyń dmuchając przez rurkę robimy pianę tak, aby wyszła poza brzegi miski. Następnie do powstałej piany przykładamy biała kartkę z bloku technicznego. Kartkę zostawiamy do wyschnięcia. Odrysowujemy koła od szablonów w różnych rozmiarach w wybranych przez siebie kolorach. Następnie wycinamy wszystkie koła i składamy je na pół. Następnie robimy z nich rybki. Na końcu wycinamy małe białe kółeczka i mniejsze czarne, z których wykonujemy oczy rybek. Z małych zielonych kół robimy wodorosty, przyklejając je jedno na drugim.

      Źródło: MAC, bliżej przedszkola, printoteka, prace plastyczne

Szczęść Boże

Drogie dzieci w tym tygodniu obchodzimy wyjątkowe urodziny.
Sto lat temu  w Wadowicach urodził się Karol Wojtyła. Kim był Karol Wojtyła?

https://www.youtube.com/watch?v=5ICWSIKtKpE

https://www.youtube.com/watch?v=3Mpjh3o2P_A&t=198s

Ojciec Święty Jan  Paweł II bardzo kochał dzieci. Do nich kierował swoje słowa

Posłuchajcie

https://www.youtube.com/watch?v=U4CEVbqJA-s

Śpiewaj razem z nami ulubioną piosenkę Ojca świętego

https://www.youtube.com/watch?v=Kz7DsHyvGy0

 Święty Jan Paweł II wstawia się za nami.
 Módlmy się do Niego.

Katechetka Monika Adamik

 

KOTEK - PSOTEK - ŚRODA 20.05.2020R 
  1. Kocia gimnastyka - zabawa ruchowa ilustrująca tekst wierszyka:

Wspina się wspina kotek po ścianie (dziecko staje na palcach, próbuje sięgnąć jak najwyżej)
Bo na suficie ma swe mieszkanie (dziecko macha  rękami w lewo i prawo)
Schodzi już kotek, zmęczył się srodze (dziecko powoli  schodzi do  pozycji na palcach, kuca na podłodze)
Teraz odpocząć chce na podłodze (dziecko zwija się w kłębek).

  1. Drogi Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz „Kotek” (autor nieznany)

    Cztery łapki, w nich pazurki.
    Lubię zbiegać prosto z górki
    Tulić, łasić się, przymilać
    Po gałązkach też się wspinać
    Piję mleczko bardzo zdrowe,
    By wieść życie kolorowe.
    Kto ja jestem? Bardzo proszę:
    Kotek, takie imię noszę!

Pytania do wiersza:
- O jakim zwierzątku jest mowa w wierszu?
- Jak wygląda kotek?
- Co lubi robić kotek?
- Co to znaczy „łasić się”?

  1. Ćwiczenie oddechowe pt. "Kocie zabawy" (potrzebujemy: włóczkę lub małą piłeczkę).
    Zadaniem dziecka jest dmuchanie w kłębek włóczki/piłkę w taki sposób, aby włóczka/piłka przekroczyła linię mety (wyznaczamy dziecku linię mety).

4.Wiesz już, jak wygląda kot.

Spróbuj go narysować. https://www.youtube.com/watch?v=dbV8fesu3p0
Możesz spróbować samemu narysować kotka lub z pomocą filmu instruktażowego.
Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu „kot”, co słyszysz na końcu? 

5. Posłuchaj zagadek:
- Co przysmakiem kotka jest, białe, pyszne, pewnie wiesz. (mleko)
- Kto przed kotem wciąż ucieka i postrachem jest człowieka. (mysz)
- Te kuleczki są wełniane i dla kotów są zwijane. (kłębki wełny)
- Tam wszedł kotek i mruga, podobno ładna z tego piosenka, niedługa. (płotek)
- Każdy zwierzak, także ja, swój zwierzęcy język ma. Piesek mówi hau, hau, hau, a koteczek.... (miau, miau, miau).

6.„Gdzie jest kotek?” zabawa inspirowana dobrze znaną grą „Ciepło -zimno”.
Dziecko zamyka oczy, a my w tym czasie chowamy kotka. Gdy dziecko otworzy oczy jego zadaniem jest odnaleźć ukrytego kota, pomagamy dziecku używając tylko słów: „ciepło - zimno” lub wołając „miau - miau” głośno gdy dziecko jest blisko, a gdy się oddala ściszają głos.

7.„Kocie polowanie” - chyba wszyscy wiedzą, że poza miską mleka kot lubi kłębuszek włóczki i oczywiście myszki. Do przygotowania będziecie potrzebować: włóczkę, dziurkacz, szablon (do wglądu poniżej) nożyczki, kartkę lub tekturę, patyk lub kredkę.

Przygotowanie jest proste: z tektury wycinamy odrysowany szablon, kolorujemy go i łączymy kredkę/patyk z obrazkiem myszki kawałkiem włóczki, długość dostosujcie do swoich potrzeb.

Pora na zabawę… Zadaniem dziecka jest jak najszybsze zwinięcie na patyk włóczki, by w jak najkrótszym czasie „upolować” swoją myszkę

8. ”Kotki dwa” - odtwarzanie ruchem treści piosenki. Dziecko podczas śpiewania lub słuchania piosenki wskazuje odpowiednie części ciała, które mają koty.

https://www.youtube.com/watch?v=5_KQMRzk7ks 

 

My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas dwa uszka ma. / 2x - robienie uszek z dłoni i zginanie ich
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas dwa uszka ma.- robienie uszek z dłoni i zginanie ich

My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas dwa oczka ma. / 2x- wskazywanie na swoje oczy
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas dwa oczka ma.- wskazywanie na swoje oczy

My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
Każdy z nas wąsiki ma. /2x- układanie z placów wskazujących wąsów
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas wąsiki ma.- układanie z placów wskazujących wąsów

My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas pazurki ma. /2x- drapanie po dywanie
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z nas pazurki ma.- układanie z placów wskazujących wąsów

My jesteśmy kotki dwa, - uderzanie o kolana i klaskanie w ręce w rytmie 2x1
każdy z nas dwie łapki ma. /2x- pokazywanie dłoni i machanie nimi
A-a-a, kotki dwa, - kiwanie głową na boki
każdy z dwie łapki ma.- pokazywanie dłoni i machanie nimi

9.Ile kotków schowało się na obrazku?


Źródło: MAC, bliżej przedszkola, boberkowy world, przedszkolankowo, youtube, 

Mój przyjaciel pies - WTOREK 19.05.2020R 

Drogi przedszkolaku, przypomnij sobie dni tygodnia, a teraz pomyśl, jeśli dzisiaj mamy wtorek, to co było wczoraj? A jaki dzień tygodnia będzie jutro? 

Przez kolejne cztery dni będziemy rozmawiać o zwierzętach domowych. Książki fioletowej w tym tygodniu nie będziemy używać, skorzystamy tylko z książki różowej. 

Rozwiąż zagadkę, a dowiesz się o czym będziemy dzisiaj rozmawiać

Ja mam ręce dwie

Ty masz ręce dwie.

Kto ma cztery łapy i lubi kości?

Chyba każdy wie! (PIES)

  1. Czy znasz jakąś nazwę rasy psów? Spójrz na obrazek poniżej, czy wiesz jak nazywa się piesek w czarne łatki?
  2. „Ulubiona kość”- zabawa dydaktyczna. Opowiedz na pytania, pamiętaj o używaniu liczebników porządkowych.
  • Które kości są białe? (szósta i dziesiąta)
  • Jakiego koloru jest czwarta kość? (żółta)
  • Które kości są czarne? (druga i siódma)
  • Jakiego koloru jest ostatnia kość?
  • Które kości są szare? (pierwsza i ósma)
  • Ile jest  kości?
  1. Zabawa ruchowa - „Pieski wychodzą na spacer” - dziecko ruchem, mimiką i głosem naśladuje czynności.
  • Czy potrafisz szczekać jak pies?
  • Czy potrafisz warczeć jak groźny pies?
  • Czy potrafisz turlać się jak pies?
  • Czy potrafisz pić wodę jak pies?
  • Czy potrafisz pokazać jak biega pies?
  • Czy potrafisz odpoczywać jak pies?
  1. Zabawa "dokończ zdanie"
  • Pies ma cztery…
  • Obrożę zakładamy psu na …
  • Pies jest przyjacielem …
  • Psa nie można ciągnąc za…
  • Psy mogą pomagać osobom…
  • W trosce o zdrowie psa, należy co jakiś czas odwiedzać...

Dlaczego mówimy, że pies jest najlepszym przyjacielem człowieka, jak myślisz? Spróbuj wspólnie z rodzicem wyjaśnić to powiedzenie.

  1. Zobacz jak pies może pomagać człowiekowi: pies przewodnik, pies pasterski, pies -terapeuta osób chorych, pies policyjny, pies ratownik, pies pilnujący obejścia gospodarskiego.
  2. Pozycja „Żółwia” - co należy zrobić, gdy zaatakuje nas groźny pies? - Naucz się prawidłowej pozycji obronnej. https://www.youtube.com/watch?v=5rHrnbMbwZs
  3. Jak myślisz? - doskonalenie wypowiedzi dziecka. Staramy się zachęcać dziecko do dłuższej wypowiedzi (np. używając słów: dlaczego? co może się stać? itp.)
  • Czy wszystkie pieski są przyjazne?
  • Czy można pogłaskać nieznanego psa?
  • Czy można uciekać przed psem, który nas goni?
  • Czy można odwracać się do dużego psa tyłem?
  • Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa?
  • Spójrz na obrazek poniżej. Z czym kojarzy się pies? Używaj prostych zdań podczas opisu.  


    Wykonaj zadania: KSIĄŻKA RÓŻOWA s. 74,70(Drogi rodzicu, może się tak zdarzyć, że jakieś zadanie z książki różowej dziecko już wykonało  - chętne dzieci wykonywały niektóre zadania w przedszkolu. Jeśli się tak zdarzy- wtedy nie robimy innego zadania).

Źródło: MAC, bliżej przedszkola, boberkowy world, youtube, karty własne,

Międzynarodowy dzień muzeum - poniedziałek 18.05.2020r

Czy pamiętasz jeszcze, w jakim kraju mieszkamy i jak nazywa się stolica Polski? Dzisiaj wybierzemy się na wycieczkę do Warszawy - to będzie niezwykła podróż, bo dzięki niej dowiesz się co to jest muzeum? A może już wiesz? Dzisiaj mamy 18 maja 2020 - Międzynarodowy Dzień Muzeów. Wczoraj była niedziela, to dzisiaj jaki mamy dzień?

  1. Ćwiczenia poranne - Najpierw wejdź do autobusu i trochę się rozruszaj. https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA Wykonaj ruchy zgodnie z usłyszanym tekstem, a gdy będzie przygrywka (melodia) wykonaj ćwiczenia: przysiady, podskoki, skłony, pajacyki itp.
  2. Dojechaliśmy do Warszawy - naszej stolicy - to ogromne miasto, w którym znajduje się wiele ciekawych miejsc. Dzisiaj zwiedzimy Muzeum Narodowe http://kula.gov.pl/warszawa/, jeśli będziesz miał ochotę możesz również wybrać się do Opery, Filharmonii, Zamku Królewskiego.
  3. Posłuchaj ciekawych informacji o muzeum:
  • Muzeum jest miejscem, w którym gromadzone są różne przedmioty, które mają wartość historyczną lub artystyczną,
  • Przedmioty, które oglądamy w muzeum - np. ubrania, dokumenty, monety - nazywamy eksponatami,
  • Istnieją różne rodzaje muzeów: muzea malarstwa, ale także np. muzea samochodów, zabawek czy zegarów,
  • Muzeum to takie miejsce, gdzie posłuchasz wielu historycznych ciekawostek, ale również miejsce, gdzie możesz rozwijać swoje zainteresowania danymi przedmiotami,
  • Na co dzień muzea zwiedza się w ciągu dnia, w określonych godzinach, ale są takie dni w roku, gdy muzea można zwiedzać nocą.
  1. „Obraz” -  Poniżej znajduje się obraz pt. „Józio Feldman”. Obejrzyj dokładnie obraz, którego autorem jest Stanisław Wyspiański. Drogi rodzicu, przeczytaj dziecku pytania.
  • Jak myślisz, ile lat ma osoba na obrazie (tyle co tata, czy tyle co Ty)?
  • W co jest ubrany chłopiec? Jakiego koloru są jego ubrania? Jakiego koloru są jego włosy?
  • Jak myślisz, w jakim nastroju jest chłopiec? ( smutny, wesoły, zawstydzony)
  • Jak nazywa się osoba, która namalowała obraz? (malarz)
  • Czy podoba Ci się ten obraz?

Ciekawostka: Gdy oglądamy obrazy, możemy mieć różne zdanie na ich temat, każdy z nas inaczej może go ocenić, dla jednych może być piękny, dla innych niezbyt ciekawy. To tak jak z zabawkami w przedszkolu, Ty wolisz bawić się kolejką, a Twój kolega bardziej od kolejki woli układać puzzle.

  1. Zabawa tropiąca „Zagubione akcesoria”- malarz żali się, że jest bałaganiarzem i pozostawił gdzieś tutaj swoje bardzo ważne narzędzia, bez których nie będzie mógł stworzyć obrazu. Rodzic opisuje rzecz, którą widzi w pokoju, zadaniem dziecka jest wskazanie opisanego przedmiotu. (np. stoi na nodze i świeci - lampa). Oczywiście - dziecko też może spróbować opisać jakiś przedmiot, który widzi - a rodzic odgaduje.
  2. Malarskie pozy - dziecko wymyśla jakąś pozę (stoi na jednej nodze, pochyla się), a rodzic naśladuje pozę za dzieckiem. Później następuje zamiana ról.
  3. Jestem malarzem - namaluj swój obraz używając farb, pędzla/patyczka do uszu/ gąbki/palca. Baw się kolorami: zmieszaj kolor czerwony i żółty, jaki kolor powstanie, jak myślisz? (czerwony i biały, niebieski i żółty, itp.)
  4. Prawda czy plotka? Zadaniem dziecka jest wskazanie, czy zdanie przeczytane przez rodzica jest prawdziwe, czy nie (gdy jest prawdziwe dziecko uśmiecha się, gdy fałszywe - robi złą minę).
  • Jeśli spodoba nam się jakiś eksponat z muzeum to możemy zabrać go ze sobą do domu. (F)
  • Zadaniem muzeum jest edukacja - przebywając w muzeum, zdobywamy wiedzę. (P)
  • W muzeum organizowane są różne wystawy: stałe, cykliczne -co jakiś czas się zmieniają. (P)
  • W muzeum nie możemy zadawać pytań osobie, która nas oprowadza. (F)
  • W muzeum powinniśmy zachowywać się cicho, aby nie przeszkadzać innym w zwiedzaniu. (P)

Czy w Twojej okolicy znajduje się jakieś muzeum? Może masz w domu jakąś książkę, w której znajdziesz taką informację wspólnie z rodzicem, a może Twoja babcia/dziadek Ci podpowiedzą? W dzisiejszych czasach niektóre muzea można zwiedzać wirtualnie (czyli za pomocą Internetu).

Wykonaj zadania KSIĄŻKA RÓŻOWA s. 45, 48.

kWIATY NA ŁĄCE - PIĄTEK 15.05.2020R
  1. Na początek trochę ruchu i ćwiczeń oddechowych (można zadanie wykonać na podwórku):
  • „dmuchawce’’- dziecko biega do wesołej melodii/klaskania, na przerwę w muzyce bierze dmuchawca (dmuchawiec bądź pasek bibuły) - dmucha ćwicząc prawidłowy oddech;
  • „łąka” - zabawa bieżna - dziecko biega po pokoju/ogrodzie  naśladując zbieranie kwiatów;
  • „słońce, deszcz” - dziecko swobodnie biega po podwórku, na hasło "słońce" zatrzymuje się  i stoi z rękami podniesionymi w górę. Na hasło "deszcz" przykuca i chowa głowę.

    2. „Kwiaty na łące” - popatrz na obrazki majowych roślin, rodzic czyta nazwy poszczególnych kwiatów bądź utrudnia zadanie używając sylab np. sto-kro-tka, lub głosek m-a-k. Dziecko łączy sylaby/głoski i odgaduje nazwę rośliny. Można również podpowiedzieć dziecku pierwszą sylabę i czekać aż dopowie resztę.

3. „Bal na łące” - wesoła piosenka do nauki  https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo Słuchając piosenki można wystukiwać jej rytm np. na drewnianych łyżkach, plastikowych miskach, klockach itp.



1.Kiedy świeci słoneczko,
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.

2. Dylu - dylu już grają
grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę,
sapią przy tym troszeczkę.

3. A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.


4. Co tu nie pasuje? Spójrz na ilustrację i wymień rzeczy, które nie powinny znaleźć się na łące. Gdzie jest ich miejsce?

5. Magiczna moc kwiatów https://www.youtube.com/watch?v=bgYeAZm8mqk - obejrzyj krótki film, a dowiesz się co możemy otrzymywać z kwiatów?

6. Praca plastyczna - „Łąka” namaluj łąkę za pomocą farb i swojego palca. Obrazek możesz stworzyć sam lub skorzystać z małej pomocy. Obrazek o pobrania na e-mailu.

7. Zapoznaj się z literką "Ł" - nasza piękna ŁĄKA właśnie zaczyna się od tej głoski. Spróbuj ułożyć tą literę z drobnych elementów (guziki, makaron, trawa). Wykonaj zadania KSIĄŻKA RÓŻOWA s. 62,71,73

8. Zrelaksuj się po całym tygodniu, możesz położyć się na łóżku razem z mamą/tatą/rodzeństwem zamknij oczy i posłuchaj pięknych dźwięków pochodzących z łąki. https://www.youtube.com/watch?v=jNN_5qJZtJw
 

A może w czasie weekendu warto wybrać się na krótki spacer do ogrodu/na łąkę, gdzie

do góry