Strona główna/Aktualności/GRUPA ZAJĄCZKI

GRUPA ZAJĄCZKI

13 Kwietnia 2020

Drodzy Rodzice grupy ZAJĄCZKI!     

W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną, która zmusiła nas do pozostania w domach - zapraszam do wspólnych działań edukacyjnych. Aby ten czas przerwy był czasem indywidualnego rozwoju każdego dziecka, pracujmy na miarę możliwości psychofizycznych dziecka, poprzez dostosowanie ilości wykonywanych ćwiczeń oraz trudności. Codziennie na stronie będą zamieszczane tematy dnia oraz propozycje zabaw i ćwiczeń. Prace plastyczne, które zostaną wykonane w tym czasie można gromadzić w teczce, a po powrocie do przedszkola wspólnie zobaczymy nasze efekty. 

Zapraszam do kontaktu i dzielenia się zdjęciami z różnych aktywności na adres email:

Życzymy wielu udanych zabaw i ciekawych sposobów spędzania wspólnego czasu. Pozostańmy w domach. Pozdrawiam p. Judyta, p. Janka

 

 ZAGRODA WIEJSKA - WTOREK 14.04.2020R

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach gospodarczych. 

  1. Obejrzyj ilustrację 
  • Opowiedz własnymi słowami co tam widzisz? Staraj się używać prostych zdań np. Na obrazku widzę… (rodzic może podpowiedzieć, a dziecko powtarza za rodzicem). Jeśli dziecko odpowiada pojedynczymi słowami, wtedy dopytujemy. Co robi krowa, gdzie stoi, jak wygląda? (dziecko powtarza całe zdanie).
  • Policz wszystkie zwierzęta. Policz, ile jest zwierząt jednego gatunku?
  • Jak możemy nazwać tą grupę zwierząt ? ZWIERZĘTA WIEJSKIE

  1. Bajka ortofoniczna. Drogi rodzicu przeczytaj powoli każdy wers, zadaniem dziecka będzie trzykrotne dopowiadanie odgłosów zwierząt.

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KO, KO, KO
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza muczy: ME, ME, ME,
Indor  gulga: GUL, GUL, GUL
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.

  1. Spójrz na ilustrację, gdy usłyszysz wskazówkę pokaż i nazwij zwierzę. 

  • Jakie zwierzątko znajduje się w prawym dolnym rogu? (KOZA)
  • Kto stoi na płocie? (KOGUT)
  • Jakie zwierzątko stoi pomiędzy kaczką a kotem?(GĘŚ)
  • Kto stoi przed płotem? (KOT)
  • Jakie zwierzątko jest poniżej kota? (KOZA)
  • Kto stoi w lewym górnym rogu? (OSIOŁ)
  • Jakie zwierzątko jest nad gęsią? (BARAN)
  • Jakie zwierzątko jedzie na traktorze? (ŚWINIA)

Spróbuj opisać gdzie stoi  KROWA, PIES, KURA, KOŃ? (obok jakich zwierząt? gdzie? - na górze/dole, po prawej/lewej stronie/ nad/pod/ pomiędzy itp.)

  1. Wysłuchaj piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q 

  • Zapamiętaj jak najwięcej nazw zwierząt które się w niej pojawiły (KURA, KROWA, ŚWINIA, KACZKA).
  • Nazwij liczbę mnogą dla zwierząt - jedna kura, kilka….. (KUR) , jedna krowa… trzy (KROWY), itp.
  • Stwórz zdrobnienia dla nazw zwierząt
    -duża Kaczka - mała/ maleńka (KACZUSZKA, KACZUSIA), - ŚWINIA (ŚWIŃKA) itp.
  • Poprzez kilkukrotne odsłuchanie piosenki w ciągu całego tygodnia spróbuj nauczyć się jej na pamięć.

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo,
Kurki na niej hodował, ijaijaoooo,
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo
Krówki na niej hodował, ijaijaoooo,
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam, ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo,
Świnkę na niej hodował, ijaijaoooo,
Świnka chrumchrum tu i chrumchrum tam,
Chrum tu, chrum tam, 
ciągle tylko chrum chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam, 
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, 
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo.

Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo
Kaczki na niej hodował, ijaijaoooo,
Kaczki kwakwa tu i kwakwa tam,
Kwa tu, kwa tam, 
ciągle tylko kwaaa.
Świnka chrumchrum tu i chrumchrum tam,
Chrum tu, chrum tam, 
ciągle tylko chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam, 
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, 
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo

  1. Czyj to cień? Rozpoznaj zwierzątko.

  1. Praca plastyczna - wytnij obrazek, porozcinaj wzdłuż linii, ułóż na kartce i przyklej. Drogi rodzicu, jeśli nie masz drukarki narysujcie wspólnie rysunek, później rodzic rozcina ilustrację na 10 elementów (pionowo/poziomo/na skos). 

Źródło: MAC, youtube, printoteka, 

Kto nam daje mleko? - środa 15.04.2020r

Drodzy Rodzice i kochane Zajączki,
mam nadzieję, że do wszystkich dotarły karty pracy. Dla nas ważna jest teraz:

  • książka część IV FIOLETOWA  (karty pracy związane z danym tygodniem, o którym będziemy rozmawiać)
  • książka RÓŻOWA (gdy będziemy poznawali nowe litery, cyfry, albo będziecie chcieli wykonać dodatkowe zadanie).
  • do książki kolorowej zerkajcie w wolnej chwili, gdy będziecie chcieli o czymś opowiedzieć mamie i tacie (na podstawie ilustracji).

W przesyłce był również prezent od Zająca, który bardzo chciał sprawić radość wszystkim przedszkolakom, choć trochę było mu smutno, gdy zobaczył, że w sali nie ma żadnych dzieci. On jednak, wie, że niedługo znów się tu pojawią i będą wspólnie się bawić...

  1. Poranna gimnastyka
  • dziecko wkłada piłkę/maskotkę między kolana i próbuje w podskokach pokonać jak najdłuższą drogę.
  • potrzebujemy 2 pojemniki i kulki/piłki/klocki/maskotki. Pojemniki ustawiamy obok siebie, do jednego wkładamy wszystkie przedmioty, które dziecko za pomocą stóp musi przełożyć do drugiego pojemnika.
  1. Zabawa „Bawimy się głosem”. Zadaniem dziecka jest wymienić wszystkie znane zwierzęta mieszkające w gospodarstwie, ale wg wskazówek rodzica. Prosimy dziecko, aby wypowiadało nazwy zwierząt szeptem, cicho lub głośno. Możemy poprosić dziecko, aby np. pierwszą sylabę mówiło cicho, drugą głośno itp.
  2. Jak nazywa się mama cielaczka? Jak nazywa się dziecko owcy i barana. Utrwalamy nazewnictwo. 
  3. Co wiemy o mleku? Drogi Rodzicu, przeczytaj dziecku kilka ciekawostek o mleku.

Babcia i dziadek Olka i Ady mieszkają na wsi. Zajmują się hodowlą krów. Krowy mieszkają w oborze, która codziennie jest sprzątana. Ściany wyłożone kaflami, każdego dnia są myte i spłukiwane ciepłą wodą. Krowy muszą być czyste i zdrowe. Często odwiedza je pan weterynarz i sprawdza czy nic im nie dolega. Mleko, które dają przez cały rok jest bardzo zdrowe. Krowy dojone są każdego dnia. Można to robić ręcznie lub przy pomocy elektrycznej dojarki. Następnie w specjalnych pojemnikach, zwanych cysternami, mleko wiezie się do mleczarni. Tam zostaje dokładnie zbadane czy nie zawiera bakterii, które mogą wywołać choroby. Mleko szybko się psuje, dlatego musi być szybko przetworzone. Otrzymuje się z niego: jogurty, sery, mleko w proszku, kefiry, lody, śmietanę, masło, maślankę. Część rozlewa się do butelek i kartonów. Gotowe produkty rozwożone są do sklepów.

Pytania:

  • Gdzie mieszkają dziadkowie Olka i Ady i czym się zajmują?
  • Gdzie mieszkają krowy? Jak wygląda obora?
  • Co dają krowy? Co otrzymujemy z mleka?
  • Kto jeszcze daje mleko? (koza, owca)

O jakim zwierzątku mowa? Krowie, kozie czy owcy? Wskaż prawidłowy obrazek.

  • W oborze na sianku sypia, ma rogi, ogon i kopyta, daje mleczko bardzo zdrowe.
    Wszyscy znają dobrze … . ?
  • Kopytka, rogi i bródka mała, i żeby jeszcze tak nie skakała, najpierw na drzewo, potem do woza,
    już wiesz na pewno, to zwykła … .
  • Często wołam: be, be, be. Czy ktoś wełnę moją chce?
  1. Karty pracy cz. IV (FIOLETOWA)  s. 3, 4, 5
    Zaprowadź krowę do farmy. 2 karty pracy znajdują się na e-mailu. 

  1. Eksperyment „Zawirowania na mleku”. Zanim zrobimy eksperyment poprośmy dziecko, aby powiedziało nam, jak wygląda mleko? Czy mleko ma zapach? Co można zrobić z mleka? (jogurt, masło, śmietana). Do czego używamy mleko? (budyń, do kawy, do owsianki, aby zrobić kakao).

Do doświadczeń używamy tłuste mleko. Doświadczenie może się nie udać, jeśli użyjemy mleka 0,5%.

  • Potrzebujemy: mleko, barwniki spożywcze (można użyć te do farbowania jajek), głęboki talerz, patyczki do uszu, płyn do mycia naczyń.

Napełniamy talerz mlekiem.  Następnie wlewamy do niego po kilka kropel barwników spożywczych (barwniki szybciej rozpuszczamy w szklance wody). Na koniec dodajemy płyn do naczyń lub nabieramy go na patyczek i moczymy w mleku. Co widzicie? (Tęczę na talerzu?)

  • Potrzebujemy: mleko, pieprz, płyn do mycia naczyń, patyczki do uszu

Napełniamy talerz mlekiem i wsypujemy sporą ilość pieprzu. Następnie moczymy patyczek w płynie do naczyń i moczymy w mleku. Co widzicie? (Czy piperz ucieka?)

 Źródło: MAC, pinterest, printoteka, 

ZWIERZĘTA WIEJSKIE - CZWARTEK 16.04.2020R
  1. Gimnastyka przy piosence „Zagroda” - swobodna improwizacja do piosenki.

Dzieci naśladują  zwierzątka, których nazwy usłyszą w piosence za pomocą ruchu. W trakcie piosenki dzieci mogą również: podskakiwać na lewej/prawej nodze, podskakiwać obunóż, robić przysiady, pajacyki. 

  1. Nakarm zwierzątko - ćwiczenie oddechowe

Narysuj na kartce wybrane przez siebie zwierzątko wiejskie. Przygotuj dwie słomki, kubek z wodą mineralną, miseczkę, oraz zrobione z papieru małe kuleczki  -około 15 sztuk. Kuleczki nie mogą być też zbyt małe, aby nie wleciały do słomki.

Najpierw rozgrzej swoją buzię: zaciskaj wargi kilka razy, zębami górnymi przygryzamy dolną wargę, a później dolnymi zębami przygryzamy górną wargę, wysyłamy 10 buziaków (wargi do przodu). Zabierz słomkę i kubek z wodą, za pomocą słomki robimy bąbelki w wodzie (dmuchamy), a później pijemy wodę przez słomkę. Słomka powinna być na środku ust, zwracamy uwagę, aby dziecko nie gryzło słomki (tylko wargi przytrzymują słomkę). Spróbujmy jeszcze raz napić się wody. A później zabieramy druga słomkę (suchą) i tak jak piliśmy wodę, tak próbujemy tą samą metodą przyssać kuleczkę do słomki i przenieść ją. 

A teraz karmimy nasze zwierzątko. Przenosimy kuleczki za pomocą słomki z miski na rysunek zwierzątka. 

  1. „Liczymy zwierzęta” - zabawa matematyczna. Dzieci dostają liczmany np. patyczki, kredki, nakrętki po napojach. Podajemy dzieciom treść zadań, a one dokonują obliczeń za pomocą liczmanów. Przykładowe zadania (dodawanie w zakresie 10):
  • W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile zwierząt było w gospodarstwie?
  • Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później - 4 pisklęta, a po kolejnej chwili - jeszcze 1. Ile piskląt się wykluło?
  • Na łące pasły się 2 duże krowy i 1 mały cielak. Ile krów było na łące?
  • W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?

Przypominamy sobie zapis cyfr, które już poznaliśmy - KSIĄŻKA RÓŻOWA. Cyfry, które już poznaliśmy: 1,2,3,4,5,6,7,8  - odszukujemy w różowej książce te cyfry i nazywamy. 

  1. Zabawa „Co nam dają zwierzęta?”
    Spójrz na ilustracje. Zapamiętaj, jakie produkty otrzymujemy dzięki zwierzętom gospodarczym. (Nie mówmy dziecku, że zabijamy zwierzęta na mięso, lepiej powiedzieć, że gdy już są bardzo stare i umierają, wtedy mamy z nich mięso - pamiętajmy o emocjach.)

    
  

Układamy na stole przykładowo mleko, majonez, jajka, jogurt, miód, smalec, wełniany sweterek i prosimy dziecko by powiedziało nam, dzięki którym zwierzętom w gospodarstwie mamy w domu wybrane produkty, (np. mleko-krowa, koza, jaja -kury, sweterek -owcza wełna). Następnie wkładamy wybrane produkty do worka/kartonu tak, by dziecko nie widziało co tam umieszczamy. Zawiązujemy oczy dziecku i jego zadaniem jest na podstawie dotyku określić, jaki trzyma produkt. 

  1. „Malowanie w błocie” - świnki bardzo lubią taplać się w błotku, dzieci pewnie też to lubią. Zapraszam więc do wykonania pracy plastycznej. Różową kartkę dzieci malują brązową farbą, a potem za pomocą patyczka do uszu lub palca rysują sylwetkę świnki.

Dodatkowo karty pracy: KSIĄŻKA FIOLETOWA  S. 6-7.

 Źródło: MAC, pinterest, mama nauczycielka.

 PRACA ROLNIKA - PIĄTEK 16.04.2020R
  1. Poranna gimnastyka
  • ,,Taczki’’ - doskonała zabawa z mamą, tatą lub rodzeństwem. Dobieramy się w pary jedna osoba z pary klęka, podpiera się na rękach i wyciąga do tyłu rozstawione wyprostowane nogi. Druga osoba staje między nimi ,łapie za kolana i unosi nogi partnera. W pozycji taczki trzeba przejść przez cały pokój.
  • ,,Noszenie wody’’ - do zabawy potrzebujemy kij od miotły lub długi prosty patyk.
    Z pomocą osoby dorosłej wkładamy patyk pomiędzy łopatki i naśladujemy pracę rolnika niosącego wodę. Dajemy dziecku zadania patrz przed siebie spacerując z wodą, wspinaj się na palce , idź na piętach.

2.Obejrzyj bajkę o pracy rolnika https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE
 

Pytania:

- Czym zajmuje się rolnik?

- Co robi rolnik w różnych porach roku?

- Jakich maszyn używa rolnik? Spójrz na obrazki poniżej, czy znasz nazwy narzędzi i maszyn, które są potrzebne rolnikowi. 

 

Podziel nazwy maszyn/narzędzi na sylaby uderzając przy w tym w dłonie, spróbuj wymienić pierwszą i ostatnią głoskę.

  1. Narysuj maszynę przyszłości, która ułatwi rolnikom pracę na polu - praca plastyczna

odwołująca się do wyobraźni dziecka.

  1. „Jestem rolnikiem” - zabawa sensoryczna

Gdy będzie do tego odpowiednia pogoda, przygotuj:

- miskę lub pojemnik

- ziemię lub piasek

- kamienie, które będą „ziemniakami”

 Opis zabawy: Dziecko wsypuje ziemię, wlewa trochę wody  i ugniata wilgotną ziemię tak, aby powstała jednolita masa. Następnie dziecko się odwraca, a rodzic wkłada w ziemię kamienie. Zadaniem dziecka jest odszukać ukryte „ziemniaki” i policzyć, ile ich jest. Zabawę można powtórzyć wielokrotnie zmieniając przy tym ilość „ziemniaków”.

 Dodatkowo karty pracy: KSIĄŻKA FIOLETOWA s. 8-11

 Źródło: MAC, youtube,                                                                                                            

LAS  - PONIEDZIAŁEK 20.04.2020R

W tym tygodniu będziemy realizować tematykę związaną z dbaniem o przyrodę.

  1. Rozwiąż zagadkę, a dowiesz się o czym dzisiaj będziemy rozmawiali.
    Bywa  sosnowy, bywa  dębowy, jest  stary  albo  młody, na wakacjach zbierasz w nim poziomki i jagody.  (LAS).
  2. Wysłuchaj krótkiego opowiadania i odpowiedz na pytania.

Dawno temu  lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Las dawał człowiekowi wiele korzyści: cień w upalne dni, drewno na opał, zabawki i papier, leśne owoce, grzyby, tlen, ciszę i relaks. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata w lasach, powoli zachodziły zmiany - wielkie wycinki zdrowych drzew, wypalanie traw, niszczenie domów zwierząt. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu - drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie… Przyroda była bardzo smutna, dzieci z przedszkola postanowiły pomóc, co mogły zrobić? Zastanów się.

  1. Jak można pomóc drzewom, jak należy chronić las?
  2. Dlaczego nie wolno hałasować w lesie?
  3. Byłeś w lesie, pozostały ci papierki. Co z nimi zrobisz?
  4. Dlaczego nie wolno wypalać traw?

3.Spójrz na obrazek drzewa, spróbuj nazwać jego poszczególne elementy.  


Posłuchaj ciekawostek: Drzewa możemy podzielić na dwie grupy: drzewa liściaste - mają liście i drzewa iglaste - mają igły. Drzewa możemy rozpoznać po kolorze kory i liściach czy igłach, dlatego każdy gatunek drzewa ma swoją nazwę (np. dąb, buk, sosna, świerk). Jakie drzewa rosną w Twoim ogrodzie? (Możesz wspólnie z rodzicami poznać nazwy tych drzew, a później spróbować je wspólnie przytulić.) Wiek drzewa można sprawdzić, licząc jego słoje, znajdujące się w pniu.

4. Zbuduj ścieżkę sensoryczną 

Potrzebujesz różnych skarbów, które uda Ci się znaleźć w ogrodzie albo w lesie. Pamiętaj jednak, aby nie niszczyć drzew, zbieraj to co leży na ziemi. Nazbieraj szyszek, patyków, trawy, kamieni, korę ogrodową. Nazbierane skarby możesz włożyć do pojemnika lub ułożyć obok siebie ten sam rodzaj przedmiotów. Teraz zdejmij skarpetki i spaceruj po ułożonej drodze. 

5. Posłuchaj zdań, jeśli będzie prawdziwe to uśmiechnij się, jeśli zdanie będzie nieprawdziwe, to zrób smutną minę.

  • Nie wolno zanieczyszczać lasu;
  • Zrywamy chronione rośliny w lesie;
  • Krzyczymy w lesie i łamiemy gałęzie;
  • W polskim lesie mieszkają małpy i kangury;
  • Nie palimy ogniska w lesie;
  • Niszczymy zwierzętom ich domki;
  • Dzięki drzewom mamy tlen;

    6. Praca plastyczna - drzewo. Potrzebujesz: rolkę, nożyczki, klej, zielony papier, różową/białą bibułkę lub chusteczkę. Poniżej jednej ze sposobów wykonania drzewa. Konarem drzewa może byc odbicie Twojej dłoni. Jak myślisz, co oznacza różowa bibułka? 

    7. Gdy będzie taka możliwość, wybierz się wspólnie z rodziną do lasu. Podczas wycieczki spróbuj wykonać następujące zadania. Poznajemy las wszystkimi zmysłami:
  • posłuchaj odgłosów płynących z lasu (szum drzew, śpiew ptaków),
  • dotknij kory drzewa, mchu, obejmij pień drzewa, które sam wybierzesz,
  • posłuchaj, co mówi ci drzewo, które obejmujesz? (drzewa wpływają leczniczo na organizm ludzki, odstresowują, uspokajają itp.),
  • zbieraj szyszki, gałązki, kamyki,
  • powąchaj i poczuj, jak pachnie las. Skąd płyną te zapachy? (zapach drzew, mchów),
  • wypatruj drzew iglastych i liściastych (czy wiesz jaka jest różnica między nimi?).

Karta pracy: KSIĄŻKA FIOLETOWA s. 12-13,

WODA - WTOREK 20.04.2020r

1.Zagadka słuchowa (nagranie odgłosów wody). Rozwiąż zagadkę słuchową, a dowiesz się, o czym będzie dzisiaj mowa. http://odgłosy.pl/woda01.php

2. Ćwiczenie sprawnościowe. Prosimy dziecko, aby nalało prawie pełny kubek wody  i przeszło z nim z punktu A do punktu B bez rozlania wody. Dziecko może iść na palcach, na piętach, stopa za stopą itp. Nalewamy wodę do miski, wrzucamy małe gumeczki, zadaniem dziecka jest wyciągniecie gumek za pomocą wykałaczki. 

3. Co to jest woda? Drogi rodzicu,  pomóż dziecku ją opisać. Jak wygląda? Opisz ją - jaki ma kolor, smak, czy woda zawsze jest płynna? Do czego jest potrzebna? Co się stało z wodą- posłuchaj wiersza. 

4. Zadanie matematyczne „O której kropli mówię?” Spójrz na kropelki, pamiętaj, aby zawsze liczyć od lewej strony. Drogi rodzicu, zwróć uwagę na prawidłowe nazywanie liczebników porządkowych.

  • Która kropla się uśmiecha?
  • Która kropla jest najmniejsza?
  • Która kropla jest biała?
  • Która kropla jest granatowa?
  • Jak wygląda piąta kropla?
  1. Zabawa ruchowa z rodzicami - wykonujemy ćwiczenia do tekstu

Stajemy wszyscy prosto, klaszczemy w swoje ręce

Skaczemy jak najwyżej, kucamy jak najprędzej

Za biodra się łapiemy, jak żabki w przód skaczemy

Teraz podskok, 

jak raki powracamy, języki  wysuwamy i szybko je chowamy.

A teraz dla ochłody liżemy zimne lody

Stoimy na podłodze, tylko na jednej nodze

Podskok i zmiana, czy ktoś przypomina bociana?

KARTY PRACY - KSIĄŻKA FIOLETOWA  s.16-17

DLA CHĘTNYCH: Ciecz nienewtonowska - zabawa sensoryczna

Ciecz nienewtonowska to idealna zabawa sensoryczna dla wszystkich - małych i dużych. Jaka jest ciecz każdy z nas wie - pod wpływem nacisku rozpływa się na boki więc w sumie co to za zabawa. A no właśnie ciecz nienewtonowska to coś całkiem innego bo pod wpływem działania siły odśrodkowej zmienia swe właściwości czasem do tego stopnia, że można po niej biegać. Grunt aby robić to szybko. Jeśli ciecz „ubijamy” w dłoni jesteśmy w stanie utworzyć z niej kulkę ale gdy tylko przestajemy na nią wywierać nacisk kulka rozpłynie się w naszej dłoni. Obserwowanie jej działania to czysty relaks i przyjemność

Więc jeśli nie boicie się pobrudzić to do dzieła bo do wykonania potrzebna tylko woda i skrobia ziemniaczana. 

RELIGIA 

Szczęść Boże!

 Pan zmartwychwstał! Prawdziwie zmartwychwstał.

Drogie dzieci Pan Jezus zmartwychwstał, żyje!

Posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=JTW6VMLAeqw

Zapraszam  do śpiewania naszej piosenki ,, Bóg nie umarł”.

https://www.youtube.com/watch?v=T4hR-Qmd28I

Jeśli jest taka możliwość, zachęcam do pokolorowania obrazka. Kolorowanki dostępe na
e-mail zajaczkiczyzowice@wp.pl

                 Pozdrawiam katechetka Monika Adamik

DZIEŃ ZIEMI - ŚRODA 22.04.2020R

Dzisiaj obchodzimy Dzień Ziemi - warto w tym dniu zastanowić jak możemy zmienić nasze zachowania, aby zadbać o naszą planetę.

  1. Zabawa ruchowa „Skok, obrót i skok” (do zabawy potrzebna jest papierowa rolka)

Dziecko stoi, stopy ma złączone, rolka po papierze toaletowym leży poziomo przed nim. Wykonuje przeskoki obunóż przez rolkę w przód. Przed każdym skokiem odwraca się, ustawiając się przodem do przyboru. Utrudnienie: dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez rolkę, w przód i w tył.

  1. Nasza planeta (zachęcam do wykorzystania w zabawach atlasów świata, globusa lub map)
  • Jaka nazywa się planeta, na której żyjemy?
  • Ziemia przypomina kształtem kulę, jaki inne przedmioty mają kształt kuli?
  • Wskaż na globusie kolor niebieski i zielony. Czy wiesz, jakim kolorem zaznacza się góry, oceany, morza, rzeki?  Odszukaj z pomocą rodzica POLSKĘ.

Warto pokazać dziecku jaka piękna jest nasza planeta https://www.youtube.com/watch?v=DNCCb2x6FN4,

ale również uświadomić, że należy o nią dbać, bo jeśli będziemy ją zaśmiecać, spalać śmieci, wycinać drzewa -wyginą zwierzęta i rośliny, zabraknie wody, nie będzie tlenu, a ludzie bez tlenu nie będą mogli żyć.

  1. Nasza piękna Ziemia - możesz ją wykonać kredkami, farbami, z użyciem puchnących farb, lub za pomocą kleju z mąki i wody oraz gazet. (Poniżej opis wykonania planety przestrzenej.)

Potrzebujesz: balon, stare gazety (najlepiej czarno- białe), wodę, mąkę.  Balonik dmuchamy, a przy okazji możemy nauczyć się go wiązać (może akurat  dzisiaj nauczysz się wiązać balony), następnie tniemy gazetę w paski, a później na mniejsze elementy, z kolei mąkę i wodę mieszamy w misce - to będzie nasz klej. Balon można umieścić na misce, wtedy łatwiej będzie go obklejać. Smarujemy balon naszym klejem i naklejamy pociętą gazetę, tak długo, aż cały balon będziemy pokryty gazetą (najlepiej dwie warstwy gazety). Zostawiamy balon na cały dzień i noc - obracamy, aby wszystko dobrze wyschło. Następnego dnia nasz balon jest już twardy i możemy zamienić go w model Ziemi, teraz potrzebujemy farby i pędzel. Pamiętajmy o użyciu właściwych kolorów farb. Spójrz na globus lub obrazek Ziemi.

  1. Ziemskie problemy

Dzielimy pokój na pół taśmą malarską (jeśli nie mamy taśmy, możemy podzielić pokój za pomocą klocków ułożonych w linię. Po jednej stronie kładziemy obrazek z Ziemią uśmiechniętą, po drugiej z Ziemią smutną  (lub narysowaną na kartce buźką smutną i wesołą). Czytamy dzieciom o rzeczach, które na Ziemię wpływają dobrze lub źle. Ich zadaniem jest przeskoczyć lub przebiec na część  z odpowiednią ziemską miną.

 

  •  zbieranie śmieci
  • sadzenie kwiatów
  • segregacja śmieci
  • zakręcanie kranu podczas mycia zębów
  • korzystanie z materiałowych toreb 
  • śmiecenie
  • zatruwanie środowiska
  • kapiący kran
  • sadzenie drzewa
  • telewizor włączony przez całą noc itd.
  1. „Polowanie na głoski” - zabawa słuchowa.

Prosimy dziecko, aby wysłuchiwało głoski. Rodzic  podaje głoskę, na którą będzie polować dziecko. Umawia się z dzieckiem, że jeśli usłyszy słowo z podaną głoską, musi np. klasnąć lub stanąć na baczność. Rodzic wypowiada różne słowa. Jeżeli dziecko usłyszy podaną głoskę, sygnalizuje to umówionym znakiem.  Przykład: dziecko ma wysłyszeć głoskę "L", rodzic podaje słowa: lody, koń, sowa, las. Jeśli w danym wyrazie dziecko usłyszało głoskę "L" tupie nogą. 

      6.  Zabawa ruchowa - malujemy Ziemię

Prawą ręką kreśl duże koła,
Lewą ręką kreśl duże koła,
A teraz kreśl obiema rękami,
Kreśl duże koła prawą nogą,
Kreśl duże koła lewą nogą,
A teraz kreśl małe kółeczka
nadgarstkami i wszystkimi paluszkami.

    7. Przypominamy sobie literki, które już poznaliśmy. Drogi rodzicu, napisz w różnych miejscach na kartce drukowane litery: O, A, M, E, I, T, D, K, L, G, W, (Y), 
- dziecko rozpoznaje litery i je nazywa,
- dziecko próbuje wymyśleć słowo na daną literę, 
- rodzic mówi różne słowa, a dziecko określa pierwszą głoskę i wskazuje na kartce literę,
- dziecko wyszukuje te litery w RÓŻOWEJ KSIĄŻCE,  
Tą aktywność można wykonać przez kilka dni. 

EKOLOG - CZWARTEK 23.04.2020R

1. Kto to jest Ekolog?

Ekolog to przyjaciel przyrody, to taka osoba, która dba o przyrodę, chroni lasy, opiekuje się zwierzętami, a także szuka sposobów, aby ograniczać nieprzyjazne dla przyrody zachowania.

  • Ekolog zamienia spalanie śmieci w piecu na przyjazną dla przyrody segregację śmieci.
  • Ekolog zamienia spalanie węgla, który daje ciepło w domu na przyjazne dla przyrody metody pozyskiwania energii (wiatraki, panele słoneczne).
  • Ekolog zakręca kran, gdy myje zęby.
  • Ekolog nie włącza wszystkich świateł w domu, włącza tylko, te które są mu w danej chwili potrzebne.

    2. Wysłuchaj zagadek - rozwiązania podziel na sylaby.

Bez niej na ziemi nie byłoby życia,
Ona nam wszystkim służy do picia.
Gdy jej zabraknie, nie będzie też nas,
na jej ochronę przyszedł już czas. (WODA)

Nim oddychają wszyscy wokoło,
kiedy jest czyste, to jest nam wesoło.
Jednak fabryki, spaliny okrutne,
sprawiają, że ono taje się brudne (POWIETRZE).

Dla wielu zwierząt jest to mieszkanie,
dla ludzi miejsce na odpoczywanie.
W nim rosną owoce, grzyby i drzewa,
więc nie zaśmiecaj go gdy nie trzeba. (LAS)

Dzięki niej masz w domu jasno,
Lecz gdy możesz - wyłącz światło.
Bo czy wszystko jest  porządku,
gdy używasz bez rozsądku? (ŻARÓWKA)

Nie wyrzucaj ich bez myślenia,
bo zaśmiecanie na gorsze zmienia.
Wyrzuć do kosza - to lepsze będzie,
o segregacji pamiętaj wszędzie. (ŚMIECI)

3. Zabawa z torebką foliową

- Poszeleszcz torebką, przysuwając ją do ucha.

- Podrzuć torebkę do góry i obserwuj, jak spada.

- Dmuchnij na torebkę umieszczoną na dłoni.

4. Poznajemy cyfrę 9. Spójrz na obrazek poniżej, spróbuj w powietrzu napisać cyfrę 9, możesz również pokazać ją za pomocą sznurówki/ sznurka, kamyków. A teraz liczymy do 9. 

Potrzebujemy: gazetę, pojemnik, muzykę 

Przygotuj kulki z gazet - 9 , doskonal swoje rzuty - rzucaj kulkami w różne miejsca w pokoju, a teraz rodzic włącza dowolną piosenkę, gdy muzyka ucichnie (rodzic wyłącza muzykę), dziecko szybko podnosi papierek i wrzuca do pojemnika/kosza (doskonalimy celowanie). 

Poszukaj w różowej książce cyfry 9, czy przypomina Ci ona jakąś inną cyfrę? Spróbuj odwrócić cyfrę 9, jaka to teraz cyfra? 

5. Praca plastyczna - Zaprojektuj swoja ekologiczną torbę - ekologiczna torba będzie wielorazowa. Jeśli macie w domu torbę płócienną, możecie właśnie ją wykorzystać do tego zadania. Potrzebne będą: mazaki, farby, kawałki materiału (igła i nitka - tutaj rodzic pomaga)/ klej magic. Jeśli nie masz torby płóciennej zaprojektuj swoją torbę na kartce.

6. Obejrzyj bajkę edukacyjną na temat ekologicznych (przyjaznych) i nieekologicznych zachowaniach. https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
 

7. I Ty przedszkolaku, możesz być ekologiem. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Posłuchaj i zapamiętaj  kilka dobrych rad. A poźniej wykonaj zadania w KSIĄŻCE FIOLETOWEJ s. 14-15

Źródło: MAC, wierszem pisane, dzieckiem bądź, youtube, ciuciubabka 

SEGREGUJEMY ŚMIECI- PIĄTEK 24.04.2020R
  1. Ćwiczenia oddechowe połączone z liczeniem - Kulki aluminiowe

Do zabawy potrzebujemy folię aluminiową (ewentualnie gazetę, papier). Prosimy dziecko, aby rozdarło folię na fragmenty i uformowało z nich kulki różnej wielkości. Kulki ustawiamy na jednej linii przed dzieckiem i prosimy, aby silnym dmuchnięciem po kolei dmuchało w kulki. Na zakończenie zabawy dziecko określa, która kulka jest najdalej, która najbliżej, przelicza, ile jest kulek, ustawia kulki rosnąco (od najmniejszej do największej) pamiętając o tym, że ustawianie zaczynamy od lewej strony.

  1. Zabawa w segregację

CZYM SĄ ODPADY?-
Odpady to wytworzone przez człowieka przedmioty, substancje, które stały się już zbędne i nie będą już przez niego dalej wykorzystywane, mimo że do tej pory mu służyły i był z nich zadowolony.

Część odpadów można poddać recyklingowi. Recykling to ponowne wykorzystanie odpadów. Ich przetworzenie w celu unieszkodliwienia lub wyprodukowania z odzyskanych elementów nowych produktów. Aby śmieci mogły zostać powtórnie wykorzystane lub przetworzone, muszą być odpowiednio posegregowane przed przewiezieniem na wysypisko śmieci. Dlatego każdy musi znać zasady segregacji odpadów i stosować je w codziennym życiu.

Jednak wiemy o tym, że nie wystarczy śmieci po prostu wyrzucić do kosza... prawda? Jeżeli chcemy odpowiedzialnie dbać o naszą planetę musimy odpowiednio segregować odpady. Posłuchaj jak postacie opowiadają o segregacji i sprawdź jak dużo już wiesz. Może nauczysz się jeszcze czegoś ciekawego...? https://www.youtube.com/watch?v=9RVUZjbvX_c

 

Po obejrzeniu krótkiej bajki przechodzimy do zabawy. Potrzebujemy:

- kartki/materiał w kolorach: żółtym, niebieskim, zielonym, brązowym

- gazeta, plastikowy kubek, puszka, słoik, zakrętkę, kartkę papieru, książkę, obierki, szklankę

lub inny przedmioty, które możemy posegregować  i które są dostępne w domu.

 Dziecko musi podać nazwę przedmiotu (może: podzielić na sylaby, głoski, wymienić pierwszą, ostatnią głoskę) i położyć na prawidłowej kartce, która będzie naszym „pojemnikiem”.

 *Mamo, Tato. Warto w domu na bieżąco prosić dziecko o określenie do jakiego pojemnika (worka) należy wrzucić określone śmieci, pozwoli to utrwalić wiedzę, ale też wyrobić potrzebny nawyk.

  1. Ruch to zdrowie - ćwiczenia z plastikowym butelkami z wodą

Potrzebujemy: 2 małe butelki wody lub jedną dużą. Prosimy dziecko, aby wymyśliło jak najwięcej ćwiczeń z wykorzystaniem butelek.

Można:

  • przeskakiwać przez butelkę obunóż, na jednej nodze;
  • przekładać butelkę z jednej ręki do drugiej;
  • dziecko czworakuje z butelką na plecach lub brzuchu;
  • trochę się zrelaksować: należy położyć się na podłodze, następnie ułożyć butelkę na brzuchu i oddychać tak, aby butelka podnosiła się na brzuchu.
  1. „Wiosenna łąka z recyklingu”

Materiały i przybory:

  • opakowanie po jajkach
  • nożyczki
  • farby, pędzel i podkładka
  • tasiemka lub wstążeczka
  • czarny marker
  • klej wikol, CR lub Magic
  • guziki

Z opakowania po jajkach odcinamy wieczko. Z dna pojemnika wycinamy sterczące ku górze elementy na dzwoneczki, kwiaty i owady. Drobne fragmenty opakowania również wycinamy jako źdźbła trawy, łodygi i liście. I malujemy według uznania. Wieczko także w środku malujemy. Krawędź która będzie tą dolną na zielono a resztę na niebiesko lub tak jak na zdjęciu taki mix kolorów.

Do stworzenia „czegoś z niczego” możemy wykorzystać różne pudełka, butelki itd. Chętnie obejrzę Wasze pomysły na recyklingowe prace:), jeśli chcecie pochwalić się Waszymi pomysłami - czekam na zdjęcia.

  1. Drogi Rodzicu, dla utrwalenia wiadomości na temat segregacji dziecko może nauczyć się krótkiego wierszyka.

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,

segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:

do żółtego butelki,

szkło do zielonego,

gazety i kartony zawsze do niebieskiego.

KSIĄŻKA FIOLETOWA s. 18-19

Dziękuję za kolejny wspólny tydzień, za Waszą systematyczną pracę, a rodzicom za współpracę, Życzę miłego i spokojnego weekendu, wiele pięknych chwil wśród natury i odpoczynku po całym tygodniu zadań. Pamiętajcie, każdego dnia dbajmy o naszą planetę. 

POLSKA TO NASZA OJCZYZNA - PONIEDZIAŁEK 27.04.2020R

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Naszej Ojczyźnie. Na początek zapytajmy dziecko, co to jest Polska? Niech własnymi słowami spróbuje ją opisać.

  1. „Polska” M. M. Skrobacz - wysłuchaj wiersza. (Spróbuj nauczyć się na pamięć pierwszej zwrotki - powtarzaj każdego dnia).

 

Polska to nasza ojczyzna,

każdemu dziecku tak bliska,

my zaś jesteśmy Polakami,

bo w naszym kraju,

w Polsce mieszkamy.

 

Tu jest nasz dom, przedszkole, mama i tata.

Miasta i wioski, chata rybaka,

morze i góry, kwiaty i drzewa,

nic prócz miłości nam nie potrzeba.

Odpowiedz na pytania:

  • Czym jest Polska dla każdego Polaka?
  • Jak nazywa się kraj, w którym mieszkamy?
  • Z czym może kojarzyć się Polska?
  1. Obejrzyj bajkę https://youtu.be/FJ83BRqFPBA wymień 3 symbole narodowe? Jakie kolory ma flaga Polski? Jak wygląda godło Polski? Spróbuj zanucić hymn Polski.

 

  1. Ćw. słuchowe - o którym symbolu mówię? Rodzic dzieli wyraz na głoski, dziecko poprzez syntezę głoskową próbuje nazwać symbol (głoski mówimy szybko i krótko). Niektórym dzieciom synteza głoskowa może sprawiać jeszcze problem, dlatego rodzic może podpowiadać - łącząc pierwszą sylabę np. mówimy: G-O-D-Ł-O (powtarzamy 2/3 razy), później GO-D-Ł-O. 
  • G-O-D-Ł-O
  • F-L-A-G-A
  • H-Y-M-N
  1. Hymn Polski - każde dziecko z pewnością słyszało już hymn Polski. Podczas hymnu zawsze stajemy na baczność, w ten sposób pokazujemy szacunek naszej Ojczyźnie. Rodzic włącza nagranie, gdy dziecko usłyszy hymn Polski - staje na baczność, gdy słyszy inną melodię wtedy dowolnie tańczy 
  2. Zabawa ruchowa - przygotuj kartki/materiał/chustę/wstążkę w kolorze białym i czerwonym. Rodzic włącza muzykę (dowolną), zadaniem dziecka jest spacerowanie po pokoju/podwórku, gdy muzyka ucichnie dziecko układa z dwóch kolorów flagę Polski. Zawracamy uwagę, żeby kolory były dobrze ułożone. Warto tu wspomnieć, że flaga Monako składa się również z koloru białego i czerwonego (na górze czerwony, na dole biały), dlatego tak ważne jest zapamiętanie układu kolorów.
  3. Zabawa prawda/fałsz -gdy dziecko usłyszy zdanie prawdzie wtedy stoi na baczność/ gdy fałszywe udaje lot orła.
  • Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: białego i zielonego,
  • Jesteśmy Polakami,
  • Gdy śpiewamy hymn Polski powinniśmy stać na baczność,
  • Mieszkamy we Francji i mówimy po francusku,
  • Godło Polski to biały kruk na czerwonym tle,
  1. Praca plastyczna - przygotuj flagę Polski. Wykonaj flagę z wydzieranki - ćwicz paluszki. Już niedługo Dzień Flagi i Święto Konstytucji 3 maja.

Wykonaj ćwiczenie - KSIĄŻKA FIOLETOWA  s. 28,  

Jaką głoskę słyszysz na początku słowa POLSKA? Czy znasz inne słowa, które rozpoczynają się głoską "P" ? Zapoznaj się z literką "P", odszukaj w RÓŻOWEJ KSIĄŻCE s.53, literkę "P", spróbuj namalować ją w powietrzu, ułożyć z koralików/guzików. Wykonaj ćwiczenie w książce s.52,53.

Źródło: MAC, dzieckiem bądź, pinterest, boberkowyworld, youtube 

OD MORZA AŻ DO TATR - WTOREK 28.04.2020R
  1. Posłuchaj piosenki „Jestem Polakiem”. https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Określ charakter melodii, czy piosenka jest wesoła, smutna. O czym jest piosenka?

Zabawa do piosenki: Dziecko maszeruje w rytm piosenki, na przerwę  (wyłączamy piosenkę) prosimy dziecko, aby wykonało prawidłowy przysiad.

  1. Pokazujemy dziecku mapę Polski. Rozmawiamy na temat charakterystycznych miejsc w Polsce: pokazujemy dziecku polskie góry, Morze Bałtyckie, stolicę Polski - Warszawę, nasze miejsce zamieszkania, rzekę Wisłę.

  • Jak nazywa się kraj, w którym mieszkasz?
  • Jak nazywamy ludzi mieszkających w Polsce?
  • Jak nazywa się twoja miejscowość ?

    3. Zabawa „Podróż po Polsce”

Do zabawy potrzebujemy kartoniki: niebieski, zielony, brązowy lub klocki w podanych kolorach.

Niebieski kartonik oznacza wodę - dziecko przeskakuje morskie fale

Zielony kartonik oznacza łąki i pola - dzieci chodzą po wysokiej trawie i wąchają kwiaty

Brązowy kartonik oznacza góry - dzieci naśladują wspinanie się po górach

 4. Pora na ćwiczenia gimnastyczne -Rodzic recytuje tekst rymowanki i jednocześnie demonstruje ćwiczenie, a dziecko powtarza za nim tekst i wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją.

1. Ćwiczenia mięśni rąk. Unosimy wyprostowane ręce nad głową, a następnie opuszczamy po bokach, nie uginając rąk w łokciach - ćwiczenie należy powtórzyć dwa razy.

Taka Polska jest wspaniała, jak wskazuje Polka mała.

Taki kraj wielki, wspaniały, jak wskazuje Polak mały.

2. Ćwiczenia tułowia  - ręce  trzymamy nad głową, a następnie wykonujemy skłon do przodu. Ćwiczenie należy powtórzyć kila razy

Każdy Polskę kochać chce, Polsce w pas kłaniamy się!

3. Ćwiczenia mięśni nóg -  maszerujemy wysoko unosząc kolana.

Polskę przejdę wzdłuż i wszerz, może pójdziesz ze mną też?

4. Ćwiczenia tułowia  - wykonujemy  skłony boczne, na prawą i na lewą stronę.

Czy na lewo, czy na prawo, dla Ojczyzny ćwiczę żwawo.

5. Ćwiczenia mięśni rąk i nóg -robimy kilka „pajacyków”.

Każda zdrowa Polka fika co dzień rano pajacyka!

Każdy zdrowy Polak fika co dzień wieczór pajacyka!

6. Ćwiczenia tułowia - pochylamy tułów, unosimy wyprostowane ręce na boki do wysokości ramion, a  następnie swobodnie je opuszczamy. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.

Lecę jak ten orzeł biały, wielki, dumny i wspaniały!

7. Ćwiczenia mięśni brzucha -kładziemy się na plecach,  nogi lekko ugięte w kolanach. Stopy przylegają do podłogi. Unosimy bioderka do góry, nie podpierając się rękami

Chociaż mały się wydaję, to dla Polski rano wstaję!

8. Ćwiczenia mięśni grzbietu - stoimy z rękoma wyprostowanymi na wysokości klatki piersiowej i wykonujemy wymachy na boki.

         Każdy dzień mnie wita szczerze, bo ja w moją Polskę wierzę!

9 Ćwiczenia równoważne - stoimy na jednej nodze, drugą wystawiamy do tyłu, a tułów pochylamy równolegle do uniesionej nogi. Ręce wystawiają na boki (potocznie „jaskółka”) i wytrzymujemy  w tej pozycji przez chwilę.

Kocham moją Polskę tak, jak swą wolność kocha ptak.

10. Ćwiczenia skoczne - wykonujemy kilka podskoków w miejscu.

 I się cieszę, podskakuję, że tu mieszkam, nie żałuję!

  1. Graficzna podróż po Polsce. Wydrukuj karty z e-maila lub narysuj. Potrzebujesz 2 zakrętki lub klocki. Zadaniem dziecka jest jednoczesne, równomierne przejechanie drogi z punktu A do punktu B.

Eksperymentuj z wodą, przygotuj różne butelki plastikowe i kubki. Wykonaj zadanie KSIĄŻKA FIOLETOWA s.32-33.

Dodatkowe karty pracy dla chętnych na e-mailu. 

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/kto-ty-jestes - Zachęcam również do odwiedzenia strony. 

RELIGIA 

Szczęść Boże
Drogie dzieci już niedługo rozpocznie się najpiękniejszy miesiąc - Maj.

https://www.youtube.com/watch?v=HWGVqhNaziU&feature=youtu.be

Jest on poświęcony  Matce Bożej.

https://www.youtube.com/watch?v=SSAaGrG1V-k&feature=youtu.be

W załączniku  znajduje się obrazek Maryi (do pobrania z e-maila grupy) 
Kto ma taką możliwość to zachęcam do wydrukowania i pokolorowania.
Pozdrawiam katechetka  Monika Adamik

 

W ZWIĄZKU Z WYCZERPANIEM LIMITU DANYCH NA TEJ STRONIE NAUCZANIE ZDALNE OD 29.04.2020 NA STRONIE:

https://ppczyzowice.gorzyce.pl/aktualnosci/index/Grupa-ZAJACZKI/idn:91 

do góry