GRUPA LISKI

14 Kwietnia 2020

 

WTOREK  14.04.2020r.

Witam Was serdecznie po świętach, myślę, że były udane, radosne i zdrowe a prezenty od Zajączka dają Ci wiele szczęścia.

Bardzo za Tobą tęsknię, ale jeszcze nie możemy się spotkać w przedszkolu i  pobawić z koleżankami i kolegami. Proszę dbaj o siebie i swoją Rodzinę. Nie wychodź niepotrzebnie z domu (do ogrodu możesz), przypominaj Rodzicom o zakładaniu maseczek i rękawiczek, gdy wychodzą do pracy lub na zakupy. Spędzaj mile czas ze swoją Rodzina i baw się bezpiecznie.

W tym tygodniu zaczynamy blok tematyczny pt. „Wiosna na wsi”

"Gramy w zielone"

  1. Popatrz na obrazek, opowiedz, jaki zwierzęta tam widzisz (wymień co najmniej7), rozpoznaj i nazwij niektóre kwiaty. Odpowiedz na pytania: Jakie zwierzę (owad) znajduje się w lewym dolnym rogu? Jakie w dolnym prawym rogu? Ile kwiatów trzyma dziewczynka w ręce?

2.Rozejrzyj się dookoła swojego otoczenia i wymień rzeczy w kolorze zielonym. Przypomnij sobie rzeczy, rośliny, zwierzęta, które są całe w kolorze zielonym? Powtórz pory roku i powiedz, która pora roku jest najbardziej zielona?

3.Zabawa „Żabki” - poskacz jak żabka

4.Otwórz kartę pracy na str. 72- posłuchaj lub spróbuj sam\a przeczytać tekst (dla 6-latków).                      Powiedz, czego bała się Ada i dlaczego?

żaba - zapoznanie z nową literą „ż”, na podstawie wyrazu żaba. Podziel wyraz na sylaby i na głoski. Spróbuj wymienić inne słowa rozpoczynające się na głoskę „ż”

 Ciekawostka: zielony kolor żaby to jest jej barwa ochronna, która ma na celu upodobnienie się zwierząt do środowiska, w którym żyją. Czasami jest jedyną obroną przed wrogiem. Pasikonik, mieszkaniec traw, tez jest zielony. Podobnie, jak rzekotka drzewna, która żyje wśród liści. Gąsienicy zielony kolor pozwala z powodzeniem ukryć się na powierzchni liścia. A niedźwiedź polarny ma przez cały rok białą sierść, ponieważ wszystko, co go otacza (śnieg, lód) też jest białe.

  1. Wykonaj ćwiczenia w kartach pracy na str. 73, (5-latki wykonują ćwiczenia w miarę swoich możliwości). Kreślimy szlaczek literopodobny znajdujący się na dole str.74 i 75( po śladzie i samodzielnie)
  2. Zaczerpnij świeżego powietrza, wyjdź na podwórko i poszukaj zielonych rzeczy w otoczeniu (policz, ile ich znalazłeś?)
  3. Spróbuj narysować żabkę po obejrzeniu filmiku. Powodzenia.

 https://www.youtube.com/watch?v=11UM16CFYPQ

 

DROGI RODZICU. DZIECKO NIE MUSI ROBIĆ WSZYSTKICH ZADAŃ OD RAZU. PROSZĘ ROZŁOŻYĆ PRACĘ.

  1. Pobaw się grzecznie sam/a lub z rodzeństwem. Pamiętaj posprzątać zabawki po zabawie!!!                                                                 ____________________________________________________________________________________________________________________________________        

    ŚRODA 15.04.2020r.

    Temat dnia „ Mieszkańcy wiejskiego podwórka”

    1.„Witam Was, w ten wiosenny czas”- spróbuj nauczyć się krótkiej rymowanki: powiedz to cichym głosem potem umiarkowanym , a teraz  bardzo głośno, powiedz to „śpiewająco”, klaszcz do rytmu mówiąc.

    2.Otwórz kartę pracy na str. 76,77- opowiedz, co dzieje się na obrazku. Nazwij zwierzęta. Powiedz, gdzie można je spotkać? Powiedz, gdzie mieszkają kury?, gdzie krowa, gdzie konie? Odszukaj w naklejkach nazwy zwierząt, przeczytaj  i przyklej przy odpowiednim  obrazku zwierząt. Pomyśl i powiedz, które zwierzę widziałeś i gdzie to było?

    1. Zabawa ćwicząca narządy mowy” Naśladuj mnie”

    - krowa - ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte

    - świnka- tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu u

    - piesek- szczerzenie zębów, ziajanie

    - kotek - oblizywanie  warg ruchem okrężnym

    - konik- kląskanie

    4.Ćwiczenie „ Odgłosy zwierząt” - otwórz karty pracy i zobacz na dole stron 76-77 wyrażenia, spróbuj przeczytać (dla chętnych 6-latków) i naśladuj odgłosy zwierząt

    1. Czas na gimnastykę (w domu lub na podwórku)- zabierz maskotkę

    - spaceruj z maskotką, kolana wysoko

    - biegnij z maskotką w miejscu wolno, za chwilę szybko i znów wolno

    - zrób 5 przysiadów, trzymając maskotkę w wyprostowanych rękach

    - połóż maskotkę na prawym ramieniu, na głowie, na wyprostowanej dłoni, na stopie, na ugiętym prawym kolanie , a potem na lewym-policz do 5

    - połóż maskotkę na głowie i pochyl głowę- spróbuj złapać maskotkę do ręki

    - podrzucaj maskotką do góry i spróbuj złapać

    - porzucajcie  maskotką  do innej osoby np. do mamy lub brata (można maskotkę zamienić na piłkę)

    Pospaceruj na podwórku i rozejrzyj się, czy w otoczeniu nie ma jakiego zwierzątka z wiejskiego podwórka - może zauważycie jakiegoś kota albo kurkę?

                   Baw się fajnie, pamiętaj o bezpieczeństwie!!!

    1. Zabawa „ Dokończ rymowane zdania”

            Wlazł kotek na……..(płotek)

            Przyszła koza do………(woza)

            Cielę, co językiem……(miele)

            Pies zły szczerzy…….(kły)

            Wyszły w pole kurki  trzy i gęsiego sobie……(szły)

    1. Przypomnij sobie, jaką wczoraj poznaliśmy literkę (Ż,ż) i jeśli masz ochotę to wykonaj ćwiczenia w kartach pracy na str. 75

                                              Życzę miłego dnia!!!

    INFORMACJA DLA RODZICÓW!                                                                                                                                                               ZE WZGLĘDU NA "MAŁĄ PAMIĘĆ" STRONY INERNETOWEJ , ZDJĘĆ Z PRACAMI DZIECI JUŻ NIE BĘDĘ PUBLIKOWAĆ, ALE PROSZĘ O DALSZE PRZYSYŁANIE JE DO MNIE-  DZIĘKUJĘ. WSZYSTKIE WYKONANE PRACE PLASTYCZNE PRZEZ DZIECI , PROSZĘ WKŁADAĆ DO TECZKI, GDY SIĘ SPOTKAMY, TO ZROBIMY WYSTAWĘ I NAGRODZIMY. 

                                                                                                                       Pozdrawiam, P. Zuzia

___________________________________________________________________________________________________________________________________________

CZWARTEK 16.04.2020  „Człowiek i zwierzęta”

Posłuchaj wiersza E. Stadtmuller pt. „Śniadanie"                                                                          

Jedźmy na wieś - daję słowo, że tam można podjeść zdrowo.                                                                                                                    Już od rana białą rzeką wyśmienite płynie mleko.                                                                                                                                          Płynie do nas wprost od krowy, serek z niego będzie zdrowy.

Kura chwali się od rana:   - Zniosłam jajko, proszę pana!                                                                                                                        Proszę spojrzeć - to nie bajka.                                                                                                    

Wprost od kury są te jajka!  Jeszcze tylko kromka chleba                                                                                                                                i do szczęścia nic nie trzeba.

  1. Odpowiedz na pytania: Dlaczego autor wiersza zaprasza do wyjazdu na wieś? Czym chwaliła się kura? Jakie jeszcze inne zwierzęta gospodarskie znasz?   
  2. Zobacz edukacyjny filmik                                                                                                                                                                             https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
  3. Jak myślisz dlaczego ludzie hodują zwierzęta? Co można zrobić z jajka, mleka, wełny?  Świetnie odpowiedziałeś/aś.                                                                              Wykonaj t ćwiczenie na str.80 i 81 (6-latki samodzielnie próbują czytać tekst).
  4. Jeżeli masz ochotę możesz wykonać prace plastyczną " Kura i kurczątka"- będą potrzebne, farby, woda, pędzel, kartka, mazaki        
  5. Teraz czas na gimnastykę.        Wyjdź na podwórko, poprzeciągaj się , podskocz na prawej nodze 5razy, zmiana nogi, zrób 5 przysiadów, teraz wiatraczek i kręcenie szyją (w jedna i drugą stronę). Wyprostuj się, opuść luźno ręce wzdłuż tułowia i podnoś ramiona do góry-oba jednocześnie, na przemian („nie wiem”). Stań w lekkim rozkroku i zrób po 4 skłony do każdej nogi- pamiętaj żeby nie zginać nóg w kolanach.
  6. Poszukaj w swoich zabawkach figurkę zwierzęcia, weź kartkę i ołówek. Figurkę ustaw tak na kartce, aby rzucała cień.  Teraz obrysuj cień i pokoloruj obrazek.                                                                                                                                                                          

Miłej zabawy 

Na jutro potrzebne będą 2 rolki po papierze toaletowym , farby, klej i kolorowy papier lub gazeta 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

PIĄTEK 16.04.2020.  „ W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE ”

WITAJ. 

1. Dzisiaj trochę matematyki. Wiem, że dasz sobie świetnie radę.

Otwórz książkę na str. 82 i ułóż zdania do przedstawionych sytuacji, wpisz odpowiednie znaki i liczby (+ =), na dole strony wpisz brakujące liczby. Uporządkuj owieczki liczebnikami porządkowymi (pierwsza,druga,trzecia). Spróbuj policzyć tak do 10. Na str.83 poprowadź owieczki do zielonej zagrody i dokończ je rysować. 

Widzisz, wcale nie było trudne. Jestem z Ciebie bardzo dumna.

 2.Wyjdź na podwórko i poszukaj drzew lub krzaków, które mają już liście. Porównaj kształt i wielkość liści, odnajdź roślinę, która ma najwięcej liści. Pobaw się w ogrodzie, rozejrzyj się i pomyśl,  jakie są inne oznaki wiosny?

PO POWROCIE PAMIĘTAJ, ŻEBY DOBRZE UMYĆ RĄCZKI 

3.Dzisiaj zrobisz świnkę i krówkę. Potrzebujesz rolki po papierze toaletowym, farby, lub kolorowy papier, klej, nożyczki. Pomaluj lub oklej jedną rolkę na różowo, drugą na biało w czarne łatki, wytnij z kolorowego papieru lub gazety uszka, nogi i ogonki. Przyklej wg wzoru lub wg własnego pomysłu.  Podczas pracy posłuchaj wesołej piosenki o śwince Malwince, później zatańcz i poskacz w rytm piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=RgO-ab-1wXY

UWAGA!!!  PAMIĘTAJ O OSTRYCH NOŻYCZKACH.

        żródło Pinterest

POSPRZĄTAJ PO SKOŃCZONEJ  PRACY

 Mam jeszcze dla Ciebie propozycję na sobotnie popołudnie. Spróbuj  razem z Mamą upiec pyszną babkę.

Oto przepis:

5 jajek

1 szklanka cukru

1 szklanka mąki

1 kostka roztopionego masła 

1 budyń (waniliowy lub czekoladowy bez cukru)

1 łyżeczka proszku do pieczenia

trochę masła i bułki tartej do wysmarowania i posypania foremki

Wszystkie składniki razem wymieszaj, przelej do foremki z kominem.

Piec 40 minut w temperaturze 180 stopni

Piekarnik jest gorący , dlatego tym zajmuje się Mama

Życzę smacznego.

Drogi Rodzicu dziękuję Ci za wyrozumiałość i cierpliwość przy wykonywaniu zadań.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

PONIEDZIAŁEK  20.04.2020r.

Witam Was po dwudniowej przerwie - myślę, że odpoczęliście i nabraliście sił do dalszej pracy w domu. Jeszcze nie możemy się zobaczyć i spotkać w przedszkolu, ale mam nadzieję, ze to niedługo nastąpi, ponieważ bardzo za Wami wszystkie Panie tęsknią!!!

W tym tygodniu będziemy sobie przybliżać tematy o przyrodzie. Co to ta przyroda?- spróbuj odpowiedzieć  na to pytanie (jeżeli masz problem z odpowiedzią to odpowiedz na następujące pytania: czy las to przyroda?, czy kwiaty to część przyrody?, czy zwierzęta mają coś wspólnego z przyrodą? gdzie żyją ryby? - to właśnie niektóre elementy przyrody, o które należy dbać.

  1. Wykonaj ćwiczenia

„Drzewo na wietrze” - wyobraź sobie, że jesteś drzewem: stań w rozkroku, ręce  unieś do góry. Poruszaj rękami jakby wiał lekki wiatr, po chwili silny wiatr (chwiejesz się mocno) , wypowiadaj przy tych ruchach  głoskę „sz…..sz….sz…”

„Kwiaty rosną”- kucnij i podnoś się powoli , unoś ramiona, wyciągnij ręce do góry i rozciągnij je , jakbyś był\a kwitnącym kwiatem (wyprostowana\y stój i policz do 6)

„Na spacerze w lesie”- pospaceruj po pokoju, wysoko unosząc kolana

  1. Posłuchaj wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka, wielka rzeka pełna mleka….

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło….. cicho tak- ani ptak, ani komar, ani pąk

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg.

Nikt nie żyje tutaj, bo ta rzeka jest zatruta.

Straszny napis: ‘’ZAKAZ KĄPIELI”

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka……..

Odpowiedz na pytania: Co śniło się kotkowi? Jakiego koloru była rzeka? Co działo się z przyrodą przy białej rzece?, dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać? Na co może czekać rzeka?

 

Zanieczyszczenia w rzece ( i nie tylko) mogą być spowodowane śmieciami, które są do niej wrzucane. Dlatego dużo zależy od nas - ludzi, abyśmy o przyrodę dbali i nie śmiecili wokoło!!!                                                                                                                           Woda jest najbardziej rozpowszechnioną substancją w przyrodzie. Jest niezbędna do życia roślin, zwierząt i ludzi. Ludzie wykorzystują wodę np.

- do mycia (wymień, co myjemy - zarówno jeżeli chodzi o higienę osobistą, jak i mycie przedmiotów, art. spożywczych  w domu?)

- do   prania (wymień, co pierzemy?)

- do picia (wymień rodzaje wód do picia - woda niegazowana i woda gazowana, kawa, herbata, kompot),

-  do przyrządzania posiłków (wymień jakich?)

- do wykorzystania w gospodarstwie domowym - do podlewania roślin, do napełniania basenu itp.

  1. Otwórz kartę pracy na stronie 84 i zapoznaj się z tekstem (poproś o przeczytanie rodzica lub próbuj poczytać sam\a). Odpowiedz , co piła Ala, Olek i tata?

Zapoznaj się z dużą i małą  (drukowaną i pisaną) literą „H, h” na podstawie wyrazu „herbata”. Podziel ten wyraz na sylaby i głoski. Pomyśli i powiedz, jakie inne wyrazy rozpoczynaj się na głoskę „h”

  1. Spróbuj wykonać zadania w karcie pracy  na stronie 85 (dzieci  wykonują zadania  w miarę swoich możliwości)
  2. Wyjdź na podwórko, rozejrzyj się czy przyroda wokół Ciebie jest czysta? Jeżeli zauważysz jakieś śmieci- posprzątaj (możesz użyć rękawiczek). Poszukaj 3 patyków i spróbuj z nich ułożyć dużą literę H (proszę Rodzica o zrobienie zdjęcia) Pobaw się, pobiegaj bezpiecznie. Po powrocie z podwórka - umyj ręce!
  3. Jeżeli masz ochotę spróbuj pisać literki H,h po śladzie i samodzielnie na stronie 86 i 87
  4. Proszę rodziców o pokazanie dzieciom sposobu zaparzenia herbaty i wspólnego wypicia jej. Może został jakiś kawałek ciasta - częstujcie się i spędźcie miłe popołudnie. ( WAŻNE!- proszę, przekazać dzieciom, że tylko osoba dorosła może przyrządzać posiłki wykorzystując gorącą, gotującą się, wodę)

                                  Miłego dnia!

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

WTOREK 21.04.2020r.

 Temat zajęć  „Możesz dbać o przyrodę”

  1. Posłuchaj piosenki- można nauczyć się refrenu :

 „Cały świat jest w naszych rękach, właśnie o tym ta piosenka,                                                                                                              możesz dbać o cały świat chociaż masz niewiele lat”

                   https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

W piosence jest mowa o dbaniu o przyrodę między innymi o segregowaniu śmieci do odpowiednich pojemników, oraz o recyklingu czyli wykorzystaniu odpadów, by z nich jeszcze coś zrobić lub ich przerobić.                                                                                        Myślę, że w Waszych domach segregujecie śmieci i tym przyczyniacie się  do dbania o przyrodę.

  1. Otwórz kartę pracy na stronie 88 i 89, przyjrzyj się uważnie ilustracji. Wymień nazwy zwierząt, które znasz. (policz , ile wymieniłeś). Poproś kogoś starszego o przeczytanie tekstu wiersza M. Buczówny „Tylko jeden raz” . Odpowiedz na pytanie: dlaczego dla zwierząt łąka kwitnie i  rośnie dla nich las?, Pomyśl i powiedz, co oznaczają słowa” żyją tylko raz” (pomagamy dzieciom w wyjaśnieniu, że rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie, dlatego należy  szanować przyrodę i każde żywe stworzenie). Następnie kolorowymi kółkami z naklejek zaznacz, wymienione zwierzęta w tekście wiersza.
  2. Wykonaj parę ćwiczeń (możesz na podwórku)

- maszeruj, kolana unieś wysoko

- skacz w miejscu obunóż 10 razy

- zrób 5 przysiadów

- naśladuj kopanie grządek

- pokaż jak podlewa się rośliny

 - skacz jak żabka

 Rozejrzyj się po podwórku, czy masz rabatkę kwiatową, zobacz czy kwitną kwiaty, jakiego są koloru? Przyjrzyj się czy w ogródku rosną jakieś krzaki i drzewa (spróbuj je policzyć). Schyl się i popatrz na trawę, czy może nie zauważysz tam mrówki lub żuczka.

To wszystko wokół ciebie to piękno przyrody- pamiętaj , dbaj o nią!                                                                                                        Pobaw się dowolnie na podwórku- pamiętaj o bezpieczeństwie podczas zabaw.

Umyj ręce.

  1. Praca plastyczna „Wiosenne drzewko”- potrzebne są farby, pędzel, woda, kolorowa kartka.                                                              

Namaluj pień drzewa i gałęzie pędzlem, a liście (w kolorze zielonym) i kwitnące kwiaty na gałązkach- opuszkami palców (kwiaty na drzewie zrób w kolorze  białym lub różowym - pomyśl, jakie kolory musisz zmieszać, by powstał kolor różowy?)

  1. Jeżeli jeszcze masz ochotę , rozwiąż krzyżówkę w kartach pracy na stronie 87

                 Bawcie się wesoło!!!

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

RELIGIA W NASZEJ GRUPIE

Szczęść Boże!

Pan zmartwychwstał! Prawdziwie zmartwychwstał.

Drogie dzieci Pan Jezus zmartwychwstał, żyje!

Posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=JTW6VMLAeqw

 

Zapraszam  do śpiewania naszej piosenki ,, Bóg nie umarł”.

https://www.youtube.com/watch?v=T4hR-Qmd28I

Jeśli jest taka możliwość, zachęcam do pokolorowania obrazka.

                 Pozdrawiam katechetka Monika Adamik

    

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

ŚRODA 22.04.2020r.

Dziś kochane Dzieci jest „Dzień Ziemi”- jest to taki dzień, w którym powinniśmy coś zrobić dla na naszej planty - aby w  naszym otoczeniu (ogródek, łąka, las, podwórko) zrobiło się miło, czysto i ładnie. Myślę, że dziś każdy wyjdzie na podwórko, by pozbierać śmieci lub wyplewić rabatkę kwiatową, a może poprosisz Rodzica , żeby kupił jakąś sadzonkę kwiatka lub krzaczka, którą zasadzicie w ogródku ?

  Ziemio, nie chcemy abyś była zniszczona, chcemy żebyś była zielona!!!

  1. Przypomnij sobie piosenkę o przyrodzie, spróbuj śpiewać refren.                                                                                                            https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
  2. Otwórz karty pracy na stronie 90, tam jest ukazany rozwój żaby. Już kiedyś  poznałeś\aś , jak z jajek wykluwa się kurczaczek, a dziś zapoznasz się z rozwojem żaby.

Popatrz na ilustracje i odpowiedz na pytania: Gdzie żaba składa swoje jajeczka?Co powstaje z tych jajeczek, czy wiesz jak to się nazywa? Jak wygląda kijanka, czy jest podobna do żaby? Jak się zmienia, co jej wyrasta żeby stać się żabą?

Ciekawostka: Żaby to taka rodzina płazów bezogonowych, mają długie języki, którymi łowią pożywienie (jedzą osy, muchy, mrówki, pająki, małe ryby, ślimaki). Charakterystycznym elementem ich budowy są wydłużone tylne kończyny przystosowane do długich skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie. Gdy jest im gorąco - kąpią się. Żaby są pokarmem dla jeży.W Polsce występują różne gatunki żab- zobacz na ilustracji

 

  1. Ćwiczenie dźwiękonaśladowcze” Odgłosy żaby”- naśladuj odgłosy żaby , np.: kum,kum,kum , rech, rech ,rech, rebek, rebek, rebek.
  2. Napisz po śladzie zdanie znajdujące się na dole karty pracy.
  3. Ćwiczenia matematyczne „ Liczymy żabki” (karta pracy strona 91)

Do każdej ilustracji, spróbuj powiedzieć treść, a potem zapisz działanie matematyczne używając znaków:  -, +,=, np.

W stawie kąpało się 9 żabek, 4 z niego wyskoczyły . Ile żab zostało w wodzie?

             9 - 4 = 5 , itd.

  1. Dokończ rysować żabkę i pokoloruj rysunki.
  2. Wyjdź na podwórko i zrób dobry uczynek dla przyrody, powodzenia i dobrej zabawy- - może spotkasz jakąś żabkę w ogródku?______________________________________________________________________________________________________________________________________

    CZWARTEK  23.04.2020     „Co nam daje las”

    1. Znasz  zielone miejsce, w którym nie można hałasować?    -  Oczywiście masz rację to LAS       

    Zieloną nosi koronę

    Przed upałem daje ochronę (drzewo)

                                            

    Drzewo składa się z: korzeni, które ukrywają się w ziemi, podtrzymują i odżywiają  je, pnia, konarów i liści. Konary i liście to korona drzewa.  Drzewa wyrastają z niewielkich nasion.                                                                                                                                       2. Posłuchaj zagadki i odpowiedz

    Jest ich dużo w lesie

    Na nich liście, gałęzie.     

    Szum ich o każdej porze

    Słychać w lesie wszędzie.  (drzewa)

     

    Sosnowy, dębowy, stary lub młody

    Rosną w nim grzyby, rosną jagody  (las)

                                              

    Zobacz mapę Polski, poszukaj gdzie są lasy. Jakim kolorem zaznaczone są lasy? Co nam dają lasy? Dlaczego są nam potrzebne?

    Ciekawstka: Lasy nazywamy zielonymi płucami Ziemi. Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują pył i kurz oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Ludzie chronią lasy tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przyrodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają, by drzew było jak najwięcej.

    3.Posłuchaj piosenki i odpowiedz na pytania: O czym była piosenka? Jakie zwierzęta spotkały w lesie dzieci? Ile dzieci było na spacerze w lesie?                https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4

    4.Teraz otwórz książkę na stronie 92 i spróbuj przeczytać sam/a tekst za co cenimy las, posłuchaj rymowanki i rysuj drzewa po śladzie bez odrywania ołówka od kartki.

    5.Wyjdź na podwórko i  przytul się do drzewa, popatrz na jego korę i na nowe, młode listki. Prawda, że piękne. Pamiętaj, żeby nigdy nie obrywać liści i nie łamać gałęzi.

    Teraz zrób slalom między drzewami, krzakami, poskacz, zjedź ze zjeżdżalni.  Rysuj kółka  patykiem na piasku lub kredą na chodniku.  Narysuj długą linię i chodź po niej jak po równoważni, przeskakuj przez nią. 

    Baw się bezpiecznie. Pamiętaj o umyciu rąk po przyjściu z podwórka.                                                                                                    

     

    ZAJĘCIA WIECZORNE   

     

    Dzisiaj zmiana. Z okazji Światowego Dnia Książki proponuję żebyś wybrał/a książeczkę z biblioteczki domowej i spróbował/a przeczytać w miarę możliwości 2 wyrazy\zdania. Resztę bajki proszę żeby przeczytał Ci Rodzic.                                                          _________________________________________________________________________________________________________________________________________

    PIĄTEK 24.04.2020.  „ Mali ekolodzy ”

    1. Dzisiaj trochę porozmawiamy o tak często słyszanym słowie EKOLOG. Kto to taki?

    Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.

    1. Otwórz karty pracy na stronie 93, przyjrzyj się obrazkom, powiedz co dzieci na nich robią? jak się zachowują? Przyklej TAK , gdy dzieci postępują właściwie lub NIE , gdy niszczą przyrodę.
    2. Zobacz film      https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc&t=320s                                                                                                                                                                                                            
    3. Pamiętasz, co robi ekolog? Tak, brawo - dba o przyrodę i segreguje śmieci. Ty na pewno też tak robisz.

    Do żółtego worka lub kosza dajesz plastikowe butelki, zakrętki, reklamówki, woreczki foliowe, metalowe puszki po konserwach i napojach.

    Do zielonego dajesz butelki po napojach, buteleczki po lekarstwach (bez nakrętek).

    Do niebieskiego wkładasz stare gazety, kartony.

    Do brązowego wrzucasz skórki po bananach, ogryzki z jabłek, skoszona trawę. To odpady biodegradowalne, można je zakopać w ziemi, gdzie się rozłożą i użyźnią glebę.

    Baterie możesz wrzucić do specjalnych pojemników  na elektrośmieci, które są często ustawiane w sklepach ze sprzętem elektrycznym.

    Stare ubrania wkłada się do pojemników na odzież.

                 Gdy już wszystko wiesz spróbuj wykonać zadanie na stronie 94

    1. Odpowiedz na pytania: Co nam daje segregowanie śmieci? Co to jest recykling?

    To proces ponownego wykorzystania odpadów. To wykonanie nowych rzeczy ze starych, np. stare szklane butelki, czy słoiki po przetopieniu  w hucie szkła  mogą być przerobione na wazony.  

                                      Jesteś już Małym ekologiem.

    1. Dzisiaj zrobisz ekoludka. Potrzebujesz różnego rodzaju odpady -plastikowe butelki, zakrętki, metalowe puszki, stare kartki, gazety, zużyte długopisy czy mazaki, sprężynki, zepsute zabawki. Zamknij oczy i pomyśl jak mógłby wyglądać Twój ekoludek. Ułóż wybrane elementy, tak, aby powstała ciekawa postać, możesz je poukładać na podłodze lub wykonaj to zadanie na podwórku.  (może osoba dorosła zrobi zdjęcie twojemu dziełu i prześle do mnie?)

                                             Oto kilka propozycji

                             

     Podczas pracy posłuchaj piosenek  https://www.youtube.com/watch?v=S-AdnBeh7W4                                                                                                               Po wykonaniu zadania, posprzątaj, pobaw się ostrożnie na podwórku

    _________________________________________________________________________________________________________________________________________

    PONIEDZIAŁEK 27.04.2020r.         "NASZA OJCZYZNA"                                                                                                                     Bardzo dziękuję Wam kochane dzieciaki, za Waszą pracę i wykonywane zadania w domu. Niestety jeszcze nie możemy sie spotkać w przedszkolu i znów będę Wam proponować zajęcia przez komputer. Myślę, że w nowych książeczkach też będziecie wykonywać ćwiczenia i doskonalić swoje umiejętności - jestem z Was dumna.

     

    W tym tygodniu będą święta państwowe ( 1 maj- Święto Pracy, 2 maj - Dzień Flagi, 3 maj - Święto Uchwalenia Konstytucji), dlatego dużo informacji będzie o Polsce- naszej Ojczyźnie.

    1. Zobacz filmik.                                                                                                                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

     

    Wymień symbole narodowe , ile ich jest?

    Spróbuj zaśpiewać fragment hymnu narodowego. Podziel wyraz POLSKA na sylaby i głoski.

    Otwórz karty pracy na stronie 12 i 13, popatrz na ilustracje, powiedz, co możemy zobaczyć w Polsce, gdybyśmy np. pojechali na wycieczkę lub na wczasy. 6-latku, spróbuj przeczytać podpisy pod ilustrac
  3.  

    Jak wiedziecie na obrazkach,  Polska jest różnorodnym krajem pod względem krajobrazu - mamy tereny górzyste, jeziora, lasy, parki, a także plaże i morze.

    Polska to piękny kraj!!!

    Napisz po śladzie zdanie, które znajduje się na dole karty pracy.

    1. Wykonaj flagę Polski - z czerwonej i białej kartki wytnij prostokąty, sklej. Zamocuj flagę na patyczku, który możesz znaleźć na podwórku-tylko nie łam gałęzi.                                                                                                                                      .Posprzątaj po pracy, uważaj z nożyczkami!
    2. Pobaw się na podwórku- zapytaj Rodziców czy nie potrzebują Twojej pomocy przy pracach w ogrodzie? Spróbuj napisać wyraz POLSKA na podwórku kredą lub patykiem na ziemi.
    3. Na jurto przygotuj plastikowe butelki po napojach potrzebne nam będą do ćwiczeń gimnastycznych
    4. Dla chętnych- możesz wykonać zaległe zadaniaz teczki (krowa- karta 21, kolorowanka o zwierzętach z wiejskiego podwórka- karta M).                                                                                                                                                                                          ____________________________________________________________________________________________________________________________________

WTOREK 28.04.2020r.

 Temat zajęć „Mapa Polski ”

1.Otwórz kartę pracy na stronie 14 i zobacz jaki kształt ma mapa Polski.

  Na mapie Polski - wskaż stolicę - Warszawę, znajduje się w centralnym punkcie (prawie na środku mapy - Rodzic pomaga)

A czy wiesz, że Warszawa nie była naszą stolicą od początku? Pamiętasz z filmiku z wczoraj, które miasto było pierwszą stolicą? Tak, to było Gniezno, a drugą był Kraków

  1. Pokaż na mapie, gdzie znajdują się góry (na dole mapy), morze (na górze mapy). Poproś Rodzica, aby pokazał Ci, gdzie mniej więcej Ty mieszkasz. Odpowiedz, czy masz bliżej, by pojechać w góry czy nad morze?

Na mapie jest bardzo dużo jest koloru zielonego - oznacza on tereny nizinne, na których rosną m.in. lasy lub na których znajdują się pola, łąki, pastwiska.

Na niebiesko są oznaczone na mapie rzeki, jeziora, morze.

Pomarańczowym / czerwonym kolorem oznaczone są góry.

Największe rzeki w Polsce to Wisła i Odra, a góry najwyższe to Tatry.

Podziel na sylaby i głoski wyraz MAPA ( ile ma sylab?, Ile głosek?)- spróbuj napisać ten wyraz nad mapą w kartach pracy

  1. Wykonaj zadania na stronie 14 i 15 w kartach pracy zgodnie z poleceniami.
  2. Ćwiczenia gimnastyczne z butelkami

  - rozłóż butelki po pokoju z odstępami w różnych kierunkach i pobiegaj między nimi tak,          

 aby żadnej z nich nie przewrócić

- poukładaj butelki w rzędzie z dużymi odstępami i przechodź na czworakach między nimi , tzw. slalom między butelkami

- usiądź po turecku, wyprostuj plecy, przełóż butelkę nad głową z prawej ręki do lewej- dotknij  podłogi  potem lewą ręką unieś i podaj do prawej nad głową - powtórz 10 razy

- w siadzie klęcznym odsuwaj butelkę obiema rękami jak najdalej w przód i przysuń z powrotem do kolan

- wstań z butelką, podnieś nogę do góry uginając ją w kolanie i przełóż pod nią butelkę. Ćwiczenie wykonaj kilkakrotnie podnosząc raz lewą raz prawą nogę

  1. Wyjdź na podwórko i potrenuj jazdę na rowerze lub hulajnodze. Korzystaj z pięknej pogody. Baw się ostrożnie!
  2. Jeżeli masz ochotę rozwiąż krzyżówkę na stronie 16 w kartach pracy (poproś Rodzica o pomoc, 5- latki przepisują hasła do krzyżówki, które im Rodzice napisze)

 Miłego dnia!!!

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________RELIGIA W NASZEJ GRUPIE

Szczęść Boże
Drogie dzieci już niedługo rozpocznie się najpiękniejszy miesiąc - Maj.

https://www.youtube.com/watch?v=HWGVqhNaziU&feature=youtu.be

Jest on poświęcony  Matce Bożej.

https://www.youtube.com/watch?v=SSAaGrG1V-k&feature=youtu.be

W załączniku znajduje się obrazek Maryi.
Kto ma taką możliwość to zachęcam do wydrukowania i pokolorowania.

Pozdrawiam katechetka  Monika Adamik

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

ŚRODA 29.05.2020.  „ Warszawa stolica Polski ”

  1. Posłuchaj piosenki i zapoznaj się z miastem Warszawa- stolicą Polski                                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=cL1ak9-ctGY

Ciekawostki o Warszawie:

Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Podczas II wojny światowej Stare Miasto było całkowicie zburzone. Zostało jednak odbudowane. Przy Placu Zamkowym znajduje się Zamek Królewski, który był siedzibą królów. Obok stoi kolumna Zygmunta III Wazy. To król, który stoi na wysokości i spogląda na swoje miasto i w każdej chwili jest gotowy ostrzec mieszkańców przed niebezpieczeństwem.

Herb Warszawy to Syrenka. Herb ten przedstawia w polu czerwonej tarczy postać kobiety z rybim ogonem zwróconą w prawo, z wzniesionym mieczem w ręce prawej i tarczą okrągłą w ręce lewej. Barwy ciała i ogona rybiego naturalne, włosy złote, miecz i tarcza złote. Nad tarczą herbową znajduje się korona królewska.

Łazienki Królewskie to piękny pałac i ogromny park. To ulubione miejsce króla Stanisława  Augusta Poniatowskiego. W Łazienkach można  zobaczyć pomnik jednego z najsłynniejszych polskich kompozytorów fryderyka Chopina.

W Pałacu Kultury i Nauki znajdują się kina, teatry, muzea, księgarnie, kluby sportowe, wyższe uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe. Organizowane są wystawy, kiermasze, targi i zajęcia dla dzieci

W budynku Sejmu znajduje się siedziba władz państwa. Tu zapadają decyzje dotyczące wszystkich Polaków.

Stadion Narodowy znajduje się nad Wisłą. Stadion został zbudowany w kolorach…. Tak masz rację- biało-czerwonych- nawet krzesełka na stadionie są w takich kolorach. Odbywają się tam ważne wydarzenia sportowe i koncerty.

2. Utrwal sobie niektóre budowle warszawskie - wskaż np. Kolumnę Zygmunta, Stadion Narodowy, Pomnik Syrenki Warszawskiej.

     

 

  1. Otwórz książkę na str. 18-19 i zrób zadania- dopasuj puzzle do całości obrazka i pokoloruj wg kodu
  2. Wyjdź pobawić się na podwórko pod opieką kogoś dorosłego. Po powrocie pamiętaj umyć dokładnie rączki.
  3. Jeśli masz ochotę zrób szlaczki i  zadania matematyczne na str. 20-21
  4.  Na jurto przygotuj rolkę po papierze toaletowym.

 

INFORMACJA DLA RODZICÓW!

W CZWARTEK OD GODZ. 9.00 - 14.00  BĘDZIE MOŻLIWOŚĆ ZABRANIA RZECZY DZIECI Z PRZEDSZKOLA NP. PAPCIE, STRÓJ GIMNASTYCZNY, PLECAKI, DODATKOWE UBRANIA

 _______________________________________________________________________________________________________________________________________________

CZWARTEK  30.04.2020 

„Nasi sąsiedzi”

Witaj.

1.Każdy z nas lubi pojechać na wycieczkę lub  wakacje. Czy wiesz jak nazywają się nasi najbliżsi sąsiedzi. Pomyśl…. Tak to Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina.

Niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały unię czyli tzw. porozumienie, umowę, układ. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie.  Unia Europejska ma swoją flagę. Jest ona  błękitna i ma 12 złotych gwiazd, które symbolizują pierwsze kraje jakie przystąpiły do unii. Krąg gwiazd jest symbolem jedności i porozumienia. Obecnie do Unii Europejskiej należy 27 państw. Unia Europejska ma także swój hymn. Jest nim „Oda do Radości” Ludwga von Bethowena oraz wspólną walutę EURO, która jest dowodem integracji europejskiej, używa jej 19 spośród 27 Państw Unii Europejskiej.             

    https://www.youtube.com/watch?v=h58YVP1Zvmw

2.Otwórz książkę na str. 24 i zobacz jak duża jest Unia Europejska. To cały obszar  pomalowany na niebiesko (oprócz Wielkiej Brytanii, która znajduje się na górze mapy-wyspy)

3.Na str. 25 odszyfruj nazwy krajów wg podanego kodu, a na str. 26-27 pokoloruj flagi, rozwiąż krzyżówkę i zrób ołówkiem szlaczki.  

Nie musisz wszystkiego robić od razu. Rozłóż pracę. Ważne żebyś ją zrobił/a. To uczy Cię systematyczności, sumienności i obowiązkowości.

4.Wyjdź na podwórko. Poćwicz jazdę na rowerze, hulajnodze. Spróbuj poskakać na skakance (jeśli masz). Rozłóż sznurek lub narysuj linię kredą na chodniku i chodź po niej jak po równoważni, przeskakuj przez linię.

Baw się bezpiecznie. Pamiętaj o umyciu rąk po przyjściu z podwórka.

5.Dzisiaj zrobimy godło naszego kraju. Co nim jest? Masz rację orzeł biały. Żeby zrobić takiego orła potrzebujesz rolkę po papierze toaletowym, białą kartkę, pasek białej kartki           (szerokości rolki), kawałek żółtej kartki, lub złotko z cukierków, klej, nożyczki. I najważniejszą rzecz Twoje ręce. Przyłóż rękę no kartki, rozłóż palce, weź ołówek i odrysuj rękę. Teraz drugą, wytnij. Rolke oklej papierem, przyklej skrzydła, oczy, dziób i szpony. Możesz zrobić koronę.

Życzę miłej pracy

PAMIĘTAJ!!!   NOŻYCZKI SA OSTRE.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

PONIEDZIAŁEK   04.05.2020r.

W tamtym tygodniu opanowaliście informacje o Polsce, a w tym tygodniu będę Wam posyłać zagadnienia związane z  naszą miejscowością.

  1. Rozwiąż zagadkę:

Jedzie gasić pożar na głośnym sygnale,

Płomieni i ognia, nie  boi się wcale.

    Tak, oczywiście, że to STRAŻAK. Dziś właśnie przypada święto wszystkich strażaków, jeżeli znasz kogoś z rodziny lub w sąsiedztwie, to złóż życzenia.

 Zastanów się i odpowiedz czym zajmuje się strażak,  jaki jest jego stój? Jaki ma  potrzebny sprzęt? Jak nazywa się pojazd, którym strażak jeździ na akcję? Przypomnij numery alarmowe (998 lub 112)

  1. Zobacz filmik

 https://www.youtube.com/watch?v=OXKCeYIGGUs

Teraz już wiesz, jak bezpiecznie zachować się w razie wystąpienia pożaru. Jeżeli musiałbyś zadzwonić na numer alarmowy i zgłosić np. pożar to musiałbyś podać adres zamieszkania. Proszę, przypomnij sobie i powiedz  swoje dane: nazywam się…………, mieszkam w miejscowości ……………., na ulicy…………..(numer domu)

Pomyśl - czy w naszej miejscowości Czyżowice mamy remizę strażacką? Wybierz się na spacer  z Rodzicem i zobacz, gdzie znajduje się straż - może garaż będzie otwarty i zobaczysz wóz strażacki?

Gdy pójdziesz na spacer, zobacz jaki jest herb Czyżowic - jest umieszczony na znakach z nazwami ulic naszej miejscowości. Każda miejscowość ma swój herb, pamiętasz jaki herb ma Warszawa?

  1. W kartach pracy na stronie 3 w ramce narysuj wóz strażacki lub strażaka, który gasi pożar. Ramkę ozdób według własnego pomysłu.
  2. Na dole tej strony zobacz jakie są herby miast: Gdańsk, Łódź i Katowic. Narysuj herb Czyżowic.

Dziękuję za wykonanie wszystkich zadań!!!

 

                                                                                       

 

 

                   

To wspomnienie ze spotkania w zeszłym roku - pamiętacie?

     

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

WTOREK 05.05.2020 r.

Temat zajęć  „Miasto a wieś”

  1. Poćwicz do piosenki - utrwalisz sobie prawą i lewą rękę oraz  prawą nogę i lewą nogę.

 https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

  1. Porównaj te dwa obrazki, odpowiedz czy są takie same? Czym się różnią, co przedstawiają? Opisz jak wyglądają domy (czy są takie same)? Na którym obrazku jest więcej zieleni, dlaczego?, Gdzie żyją zwierzęta, wymień je.

 

 

  1. A teraz zabawa pt: „Prawda/fałsz” - poproście rodziców
    o przeczytanie poniższych zdań, Waszym zadaniem jest odpowiedzenie czy zdanie wypowiedziane przez rodzica jest prawdziwe czy fałszywe                                                                                                                                                                                             - na wsi jeżdżą tramwaje.

     - po chodniku w mieście chodzą krowy.

     - w  mieście ludzie mieszkają w blokach.

      - na wsi jeździ mniej aut.

      - na wsi jest dużo sadów i ogrodów.

      - krowy pasą się na wsi na łąkach.

     - w mieście chodzimy z psem na smyczy.

  1. Wykonaj zadanie w kartach pracy na stronie 4 i 5
  2. Wyjdź na spacer z Rodzicem po okolicy i sprawdź, czy w Czyżowicach jest bank, apteka, policz sklepy spożywcze, które mijasz.
  3. Z klocków, które masz w domu, zbuduj dom. Na karteczce napisz numer Twojego domu i przyklej go taśmąklejącą na Twoją budowlę, zrób zdjęcie i prześlij go do mnie. Dziękuję, miłego dnia!!!

 _______________________________________________________________________________________________________________________________________________

ŚRODA 6.05.2020. 

„Wesoła zabawa  ”

1.Dzisiaj zaczynamy od wesołej  zabawy i ćwiczeń oddechowych- przeczytaj tekst B. Formy razem z Rodzicem:

Psotny wietrzyk wpadł do Sali                                         Rodzic

Szu, szu, szu, szu, szu, szu                                                teraz Ty

Zdmuchnął z biurka pracę Ali                                          Rodzic

Fru, fru, fru, fra, fra, fra                                                    Ty

Wszystkie książki poprzewracał                                       Rodzic

Tralala, tralala                                                                   Ty

Taka to już jego praca                                                       Rodzic

Bla, bla, bla, bla, bla, bla                                                  Ty

Zdmuchnął obrus, trzasnął drzwiami                               Rodzic

Bum, bum, bum, bum, bum, bum                                    Ty

I już nie ma wiatru z nami                                               Rodzic

Rum, rum, rum, rum, rum, rum.                                       Ty

  1. Otwórz książkę na stronie 7 i skreślaj litery, które tworzą nazwy podanych obrazków, z pozostałych liter czytając po przekątnej odczytaj hasło. Pisz po śladach liter i skreśl to zdanie, które nie pasuje, odszukaj wśród naklejek te, które kojarzą się z wsią i miastem, przyklej odpowiednio obok wyrazu „wioska”,  „miasto”.  Na str.6 , gdy Rodzic poczyta Ci wskazówki - dopasuj obrazki. 
  2. Wyjdź na podwórko, pobaw się, pomóż Rodzicom w pracach porządkowych na ogrodzie.
  3. Zadzwoń do Babci i Dziadka może znają jakieś ciekawe historie o naszej miejscowości. Poproś, żeby Ci opowiedzieli, a jak nie znają, to na pewno będą się cieszyć, że do nich zadzwoniłeś?aś. 

5. Praca techniczna "Wiatraczek" Potrzebujesz : kartkę papieru, klej, nożyczki, pinezkę, patyczek.               

Zobacz film a praca pójdzie Ci łatwo.

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o

Miłego dnia!!!

 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________

CZWARTEK  7.05.2020 

„Zawody w mojej miejscowości”

Witaj.

Dzisiaj porozmawiamy o tym, czym zajmują się ludzie w naszej miejscowości. Pomyśl i odpowiedz Rodzicowi jaki zawód wykonuje Twoja mama i tata, czym się zajmowali dziadkowie, gdy pracowali (lub jeszcze pracują), a gdzie pracuje wujek i ciocia? Jeśli to wszystko wiesz to brawo, a jeśli nie, to nic się nie stało.

1. Zobacz filmik

https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc

2.Rozwiąż zagadki:

Osłuchuje i bada brzuszek. Potem zagląda do gardła a nawet do uszek.

Pożar, powódź, nawet dziura w dachu. Ten jegomość nie zna strachu. Gdy więc dopada ludzi klęska jakaś, wzywają na pomoc pana…

Ściga przestępców i zamyka ich w areszcie. Czasem kieruje też ruchem. Jeśli dobrze znasz przepisy, jesteś jego druhem.

Myślę czasem o tym panu, który dba o stan komina. To ciekawe, czy on także podczas pracy, ciągle się za guzik trzyma.

Gdy komputer się zawiesi, zatnie lub zepsuje, ten pan szybko go naprawi i zaprogramuje.

W białym fartuchu ze słuchawkami, zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami

Świeżutkie pieczywo w sklepie jest od rana. Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas?

Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadanie. Zajmuje się co dzień listów doręczaniem.

Gdy wejdziesz do sklepu, ta miła osoba, spyta co chcesz kupić i wszystko ci poda.

Roślinami się zajmuje, sadzi warzywa, owoce hoduje. Ma na głowie ogród cały, kwiatów znawca doskonały.

Czy któryś z wymienionych zawodów wykonują Twoi bliscy? Może znasz kogoś w naszej miejscowości, kto pracuje w jednym z tych zawodów?  Pamiętaj, że każdy zawód jest bardzo ważny i potrzebny. Szanuj wszystkich ludzi, kiedy spotykasz osoby dorosłe na spacerze, kiedy wchodzisz do sklepu powiedz „ dzień dobry”. To bardzo miłe.  

3.Zawód „Sprzedawca- ten zwód wykonują panie i panowie. Jeżeli chcemy coś kupić, udajemy się do sklepu, gdzie sprzedawca nam sprzedaje towar. Gdy chcemy kupić jakiś towar na wagę, to trzeba go zważyć- używamy do tego wagi. Popatrz na stronę 9 w kartach pracy i przyjrzyj się jakie są rodzaje wag. Może je znasz i masz którąś w domu? Dziś możesz pobawić się w sprzedawcę i poważyć towar.

Drogi Rodzicu proszę o pomoc w wykonaniu zadania.

Przygotuj wieszak i dwie reklamówki (jednorazowe np. po pieczywie).  Nałóż reklamówki na końce wieszaka ( jeśli spadają, przyklej taśmą klejącą). I gotowe. Weź 6 różnych przedmiotów. Chwyć wieszak za uszko i wkładaj do jednej reklamówki np. autko, a do drugiej łyżkę- co jest cięższe? Zważ tak wszystkie przygotowane przedmioty.

Odpowiedz na pytania:

W którą stronę przechyla się ramię wieszaka, gdy ważony przedmiot jest cięższy? Który z Twoich przedmiotów był najcięższy, a który najlżejszy?

4.Wykonaj zadania na str.9

5.Wyjdź na podwórko i pobaw się bezpiecznie (w razie niepogody pobaw się swobodnie ulubionymi zabawkami)                            6.Zawód „Weterynarz”- dziś do porani lekarskiej przyszedł kotek. Wyjmij z teczki niebieską kartkę (TANGRAM), wypchaj figury i spróbuj ułożyć wg wzoru. Naklej ułożonego kota, poproś Rodzica o zrobienie zdjęcia i prześlij pracę do mnie pocztą elektroniczną (zuza1021@vp.pl) lub za pomocą dostępnych aplikacji ( Messenger lub WhatsApp)

 Dziękuję.  Jesteś SUPER.   Miłego dnia !!!

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

PIĄTEK 8.05.2020. 

„Listy, pocztówki, adresy ”

1.Na początek zabawa Prawda-fałsz. Znasz swoją miejscowość i na pewno zadanie pójdzie Ci łatwo.

W miejscowości, w której mieszkam są wieżowce.

W mojej miejscowości nie ma parku.

Mieszkam w mieście.

Tam, gdzie mieszkam jest  Straż Pożarna i apteka.

Chodzę do przedszkola w swojej miejscowości.

W mojej miejscowości jest las.

Moja miejscowość nazywa się Rybnik.

Brawo. Świetnie sobie poradziłeś/aś, bo dobrze znasz  miejscowość, w której mieszkasz.

  1. A teraz o czynności już trochę zapomnianej. O pisaniu listów, kartek pocztowych i widokówek. Rozwiąż zagadki

Prostokąt mamy, w niego listy przed wysłaniem wkładamy.  (koperta)

Od listonosza dostajesz, widoki rozpoznajesz.

Mało jest do czytania, więcej do oglądania.                          (pocztówka)

Chodzi z dużą torbą trudne ma zadanie

Zajmuje się co dzień listów doręczaniem                     (listonosz)

  1. Podziel wyrazy na sylaby, policz i powiedz, ile jest sylab w wyrazie: poczta, listonosz, znaczek, paczka, pocztówka, koperta, skrzynka,

Kiedyś, gdy każdy z nas nie nosił telefonu komórkowego przy sobie, żeby przekazać  jakieś wiadomości ludzie pisali do siebie listy. Opisywali w nich ważne dla nich sprawy, pisali co się wydarzyło, wyznawali sobie miłość.  Teraz to samo robimy pisząc smsy .

Kartka pocztowa czy widokówki dalej wysyłamy najczęściej z wakacji. Piszemy z jednej strony pozdrowienia, a z drugiej jest jakiś widok z miejsca, w którym jesteś na wakacjach.

Aby list lub widokówka dotarły do  np. dziadków, musisz napisać na widokówce w przeznaczonym do tego miejscu lub na kopercie imię, nazwisko i adres dziadków.  Na zaadresowaną widokówkę i list nakleić trzeba znaczek pocztowy i wrzucić do czerwonej skrzynki pocztowej lub zanieść na pocztę. Znaczek naklejamy na kopercie( pocztówce) w prawym górnym rogu - pokaż Rodzicowi na kartce papieru, gdzie jest to miejsce (wiem, że potrafisz).

  1. Otwórz książkę na str. 10-11 i wykonaj ćwiczenia grafomotoryczne.
  2. Wyjdź na podwórko i pobaw się bezpiecznie - myślę, że pogoda sprzyja?                                                                                         
  3. Zadanie długoterminowe:  

Kochani wiem, że lubicie pisać do siebie liściki i kolorowe karteczki-szczególnie dziewczynki. Dlatego przyjemne zadanie na weekend. Narysuj obrazek, napisz pozdrowienia, poproś Rodzica o kopertę, zaadresuj kopertę do osoby, którą chcesz  obdarować swoja kartką np. dziadkowie, ciocia, najlepsza koleżanka, kolega. Poproś Rodzica, żeby przykleił znaczek i wysłał kartę kiedy pojedzie do pracy lub przejdźcie  się na spacer i sam/a wrzuć  ją do skrzynki pocztowej. Taka kartka z pozdrowieniami jest jak najlepszy prezent od bliskich osób. Jestem pewna, że sprawi ona wiele radości Tobie i osobie  która ją dostanie. Może Ty też dostaniesz jakiś list?

 

do góry